routekaart 2018

Volg de juiste route, niet je voorganger

Afgelopen jaar waren er veel roeisloepen die aan de grond liepen net na de smalle inloop van het Schuitengat. Oorzaak: ze gingen blindelings achter elkaar aansturen en hielden zich niet aan
de te bevaren route.

Dit jaar hebben we de verplichte route voor de stuurlieden in het vaarwater Schuitengat aangepast! Als je vanaf de Vliestroom aanstuurt op de inloop van het Schuitengat (niet verlichte poortje rode sparboei SG 2 en de groene sparboei SG 3) is het verplicht tussen deze twee sparboeien door te sturen. Dus de groene sparboei SG 3 moet “gerond” worden, je mag niet binnendoor steken en de route afsnijden. Het tijdwaarnemingsvaartuig Octans ligt bij de inloop van het Schuitengat en controleert daar op. Als een roeisloep niet de groene sparboei SG 3 aan de juiste kant passeert en dit wordt geconstateerd, krijgt het roeiteam een straf van 10 Watt in mindering op zijn uiteindelijke uitslag. Nieuw in 2018 is dat na de passage van het verplichte poortje SG 2 en SG 3 iedere sloep vrij is zijn eigen route te bepalen naar de haven van Terschelling. Denk daarbij er wel om dat het bij de inloop van het Schuitengat aan de zuidkant van de groene kant (SG 3 t/m SG 7) nog behoorlijk ondiep kan zijn. Iedere stuurman en zijn roeiteam is zelf verantwoordelijk in de keuzes om de juiste koers te sturen. Vanaf de haven van Harlingen tot aan de inloop van het Schuitengat heeft de organisatie een verplichte route-instructie opgesteld, neem deze als stuurman goed in je op. Niet goed sturen kan een topklassering in de weg staan! Een goede stuurman is minstens net zo belangrijk als je beste roeier.

_BT Clear