Goed onderhoud
is het halve werk

Goed onderhoud van de roeisloepen is een essentiële factor bij het succes van roeiraces als de uitermate zware HT-race. De sloepen moeten in topconditie zijn, net als de mannen en vrouwen die aan de riemen trekken. Bij onze schepen is dat net zo.

Elk jaar gaan al onze schepen naar de werf voor een grote onderhoudsbeurt, daarnaast is er periodiek onderhoud. Door ingepland onderhoud aan de schepen blijven ze in uitstekende conditie en kunnen we uitval door technische storingen zo veel mogelijk beperken. Zo’n groot-onderhoudsbeurt is een hele operatie.

Ms Friesland buitenom naar Dordrecht

Ms Friesland vertrok op woensdag 29 november j.l. voor groot onderhoud op scheepswerf Kooiman Hoebee in Dordrecht. Het schip werd er door eigen bemanning heen gevaren, tijdens een twaalf uur durende tocht via Boontjes naar Den Helder en vanaf daar buitenom naar Rotterdam/Dordrecht. Het was een reis die alleen gemaakt mocht worden op basis van een ontheffing (tijdelijke zeebrief met restricties) van de scheepvaartinspectie. Dat betekent dat er geen passagiers op deze afvaart mee mochten. Het schip arriveerde tegen 18.00 uur in Dordrecht. Kapitein Gerard Pont: “Bijzonder vond ik zelf enkele brugpassages, waarvan ook foto’s gemaakt zijn. De aanloop naar Hoek van Holland en het Rotterdamse havengebied voelde als thuiskomen, omdat ik daar in het verleden veel gevaren heb.”
Op de werf werd vervolgens gewerkt aan een nieuwe afmeerconstructie, verbreding van het berghout, het conserveren van het onderwaterschip en diverse reguliere onderhoudswerkzaamheden. Ook werd er een nieuw afvalscheidingssysteem geïnstalleerd.

Ms Vlieland volgde

In maart was het de beurt van ms Vlieland om naar Dordrecht te varen. Eveneens met eigen bemanning buitenom. Tijdens deze werfbeurt werden alle vier hoofdmotoren en keerkoppelingen gereviseerd en beide verwarmingsketels vervangen. De complete kombuis werd verbouwd en gemoderniseerd. Er werden onder meer steamers geplaatst voor het gezonder bereiden van gerechten en meer brandveiligheid. Ook werd het berghout verbreed om het schip gereed te maken voor de nieuwe aanlegvoorzieningen voor de nieuwe schepen.

IJs en weder dienende

Het bezoek van beide waddenveerboten aan Dordrecht zorgde voor fanmail van verbaasde fans, die de schepen fotografeerden varend langs de Merwede kade en op de werf. Inmiddels zijn de Friesland en Vlieland weer terug op hun thuisbasis en gereed voor het drukke zomerseizoen. En voor het naseizoen, waarin ze wellicht te maken krijgen met fikse najaarsstormen en ijsgang. De strijd met de elementen gaat dan weer los. Een krachtmeting met de elementen, net zoals de HT-race voor de roeiers van vandaag.

_BT Clear