Je moet varen met de riemen die je (van Koornstra) hebt!

Het was 1989 toen een visserman uit Harlingen besloot om voor zijn dochters een 6-persoons damessloep aan te schaffen. Riemen zaten er niet bij en zodoende meldde de Fries zich bij Willem Koornstra van het gelijknamige scheepstimmerbedrijf met het verzoek voor hem zes nieuwe riemen te maken. Dat gebeurde en omdat het resultaat er mocht zijn, heeft Willem Koornstra in de daarop volgende jaren vele tientallen sloepen voorzien van nieuwe riemen.

Blijven innoveren

“Onze methode was het in drie lagen verlijmen van de riemen waarbij we voor het blad hout gebruikten dat lichter was qua gewicht,” vertelt Willem. “Tegenwoordig maken we 10 à 15 sets per jaar, variërend van 6 tot 14 riemen per sloep. Het is belangrijk dat we blijven innoveren, want de roeiers zijn natuurlijk altijd op zoek naar mogelijke verbeteringen in hun materiaal. Wij zijn overigens niet de enigen die dat doen. Er zijn verschillende particulieren die riemen maken en in Makkum zit een bedrijf dat net als wij op grotere schaal riemen produceert.”

De Riemko en de 2.0

De meeste riemen die door Koornstra worden vervaardigd zijn van het door het bedrijf zelf ontwikkelde model Riemko. “Dat is nu 90% van wat wij afleveren aan riemen,” aldus Willem. “Deze riem hebben we in 2006 ontwikkeld voor de sloep Orkaan die in dat jaar kampioen was geworden en kenmerkt zich door de afwijkende vorm van het blad ten opzichte van traditionele modellen. Deze winter hebben we voor De Grutte Bear uit Joure opnieuw een nieuw model gemaakt, de Koornstra 2.0. Daar wordt nu volop mee getest.”

Fins vuren

Bij al dat innoveren is het van groot belang dat de riemen blijven voldoen aan de in het HT-reglement gestelde eisen en voorschriften. “Daar is best eens aan getwijfeld als we bijvoorbeeld een lichte riem op de markt brachten. Die moet haast wel hol zijn, dachten ze dan. Maar ik geloof niet dat ze er ooit een hebben doorgezaagd om het te checken. Hadden ze best mogen doen; het geheim is het gebruik van Fins vurenhout. Licht en sterk, maar niet hol,” lacht Willem.

Afgezien van complete sets van nieuwe riemen voor sloep-equipes, moeten zo nu en dan ook gesneuvelde riemen worden vervangen. “Riemen breken zelden door de krachten die er door de roeiers op worden uitgeoefend. Het is meestal als gevolg van een aanvaring dat er een riem kapot gaat. De race door de Amsterdamse grachten is wat dat betreft berucht.”

Samen met zoon Niels

Sinds drie jaar runt Willem het bedrijf samen met zijn zoon Niels. Dat zorgt weer voor nieuwe ideeën. “Wij maken de riemen voor de Kuikensloepen die worden gemaakt door roeisloepenbouwer Ron Straver. Deze sloepen zijn allemaal identiek en dat geldt ook voor de riemen die erbij geleverd worden. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van riemen voor een speciale sloep voor de jeugdklasse, voor kinderen van 12/13 jaar. Dat zijn allemaal hele leuke ontwikkelingen waar Niels en ik graag ons steentje aan bijdragen.” Voor meer informatie over de riemen van Willem en Niels Koornstra ga je naar www.roeiriem.nl. Daar is ook te vinden welke roeiploegen de riemen van Koornstra gebruiken.


Nieuwe VIP-boot: gezelligheid aan boord van de Regina Andrea!

Voor Klaas en Giny Tot is het een van de absolute hoogtepunten van het jaar: de HT-race. Sinds jaar en dag zijn ze met hun schip Regina Andrea van de partij, maar dit jaar valt het schip – dat van oorsprong een kokkelvisser is – een heel bijzondere eer te beurt. Waar de Regina Andrea eerst als een van de vele volgboten meevoer naar Terschelling, gebeurt dat nu als officiële VIP-boot.

Van start tot finish

Giny vertelt: “We zijn natuurlijk heel blij dat de organisatie van de HT ons heeft benaderd om met hun sponsors en medewerkers aan boord naar de start te kijken, de oversteek naar het eiland te maken en daar de finish te zien. Afgezien van het sloepen-spektakel dat zich om het schip heen afspeelt, zal het onze gasten ook aan boord aan niets ontbreken. Wij verzorgen onze opvarenden met zorg!”

Altijd al gevaren

Het echtpaar Tot vaart al sinds jongs af aan. Toen Klaas 17 jaar was kreeg hij van de rechtbank permissie om zijn eigen onderneming te starten en niet lang daarna had hij ook Giny in zijn (huwelijks)bootje. Tegenwoordig maken ze met de Regina Andrea tochten met groepen over het wad. “We hebben het schip zelf omgebouwd tot passagiersschip. Het schip is breed en heeft een geringe diepgang; daarmee is het uitstekend geschikt voor varen op de Waddenzee.”

Kapitein voorziet intensieve dag

“We hebben er heel veel zin in”, zegt Giny. “Het is altijd een prachtige dag, maar ook een gekkenhuis op het water. Dat betekent dat het een intensieve tocht wordt voor Klaas, die kapitein is. Maar we zijn wel wat gewend, hoor. Als we ’s avonds weer terugvaren om de VIP’s weer naar Harlingen te brengen, gaat het er rustiger aan toe. Althans, op het water. Aan boord zal het wel gezellig blijven!”

Meer informatie over Waddenrecreatiebedrijf Neptunus en het schip Regina Andrea vind je op www.partyvaart-harlingen.nl. De inzet van de Regina Andrea als VIP-boot wordt financieel mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Rederij Doeksen.

_BT Clear