Jack Schroo van de Rijksrederij:
‘De nieuwe schepen komen het milieu in het Waddengebied ten goede’

_BT Clear

Jack Schroo, werkzaam bij de Rijksrederij van Rijkswaterstaat, kijkt uit naar de HT-roeirace. Als zoon van ouders die geboren en getogen zijn op Terschelling is hij vaak op het eiland te vinden. Hij heeft het zoute water in zijn aderen lopen. Zijn grote wens? De inzet van het nieuwe Multi Purpose Vessel (MPV) schip, de Waddenstroom, van de Rijksrederij tijdens de volgende edities van de HT-roeirace.

Schroo begon zijn carrière op de Hoge Zeevaartschool. “Vervolgens heb ik zes jaar bij de Marine gewerkt”, vertelt Schroo. “Daarna ging ik aan de slag bij het markeerbedrijf van Rijkswaterstaat. Ik heb gevaren op de Bree 14 en de Terschelling. In totaal heb ik 14 jaar gevaren. Nu ben ik nog steeds met scheepvaart bezig. Ik werk bij de Rijksrederij op kantoor binnen het team Vloot- en Marktontwikkeling. Zo ben ik vanaf 2012 betrokken bij de nieuwe schepen die voor de Rijksrederij worden ontwikkeld. De komende jaren vervangt de organisatie ongeveer 20 schepen uit de jaren 80 die aan het einde van hun economische en technische levensduur zijn. We beginnen met het vervangen van 15 schepen door zeven Multi Purpose Vessel (MPV) schepen. Dit zijn multifunctionele en duurzame schepen. De eerste MPV, een MPV 30, is afgelopen 16 maart te water gelaten. Nu volgen er nog twee MPV 30 schepen, waarvan er één, de Waddenstroom, in het Waddengebied gaat varen. Deze zal in het najaar 2018 in de vaart genomen worden”.

Multi-inzetbaar

De Rijksrederij werd opgericht in 2009 en valt onder Rijkswaterstaat, maar opereert hierbinnen als een zelfstandige organisatie. De Rederij is ontstaan uit een samenvoeging van de schepen en bemanning van de Douane, Kustwacht, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Rijkswaterstaat. “In 2009 kwamen zij met hun eigen schepen, die specifieke taken kunnen uitvoeren, over naar de Rijksrederij. Nu we de krachten gebundeld hebben binnen één rederij, gaan we niet voor alle partijen met verouderde vaartuigen nieuwe schepen bestellen, maar maken we de schepen multifunctioneel inzetbaar. Op de nieuwe vaartuigen kunnen we specialistische werkzaamheden van diverse opdrachtgevers faciliteren”.

Duurzaamheid

Bijlsma Wartena BV, de scheepswerf die de MPV 30 schepen bouwt, heeft diverse bestaande duurzame oplossingen bijeengebracht op één schip. “Zo gaan we hybride varen”, legt Stroo uit. “De huidige schepen hebben een generatorset dat de hele dag draait. Deze schepen hebben een batterijenpakket, waarop het schip een aantal uur kan varen. Daardoor kunnen we lichtere generatoren op het schip bevestigen, zodoende minder dieselolie verbruiken en dus voor minder uitstoot zorgen. De warmte die vrijkomt als de generatoren draaien wordt trouwens opgeslagen in een watertank.

Die warmte gebruiken we vervolgens voor de centrale verwarming. Daarnaast werd de hydrodynamica van de romp zo ontworpen dat er een lage weerstand in het water ontstaat, waardoor het schip nog minder energie verbruikt. Door het toepassen van V-pods onder het schip kan er alle richtingen mee worden gemanoeuvreerd. Ook zijn de schepen voorzien van zonnepanelen. Dit alles zorgt voor vermindering van de CO2-uitstoot en zal dus ook het milieu in het waddengebied ten goede komen. We varen schoon en groen door het gebied”.

Waddenstroom

“Mijn familie heeft een camping op Terschelling, namelijk camping Schitterum Eldorado. In mijn jeugd was ik daar vaak de gehele zomervakantie te vinden. Daarnaast waren er door het jaar heen ook vele familiebezoekjes aan het eiland. De HT-race heb ik dan ook vaak gezien. Rijkswaterstaat is een van de partijen die helpt met de veiligheid rond dit evenement. Ik heb weleens meegevaren aan boord van betonningsvaartuig Terschelling als begeleidend schip tijdens de race. Dat maakt mij wel trots hoor, de schepen van mijn werkgever op mijn Terschelling. Mijn grote wens? Dat ons nieuwe schip de Waddenstroom bij de volgende edities ook deze rol kan vervullen”.

Bijlsma RWS Boeienlegger 1280

_BT Clear