INFORMATIEKRANT Meierijstad

_BT Clear

Hulp voor de buurtgenoot met onbegrepen gedrag

Een buurman die ‘s nachts wel erg luidruchtig is. Die dame die ‘s avonds over straat zwerft. Of de buurtgenoot die zich ineens anders gedraagt. We maken allemaal weleens mee dat we ons zorgen maken over een buurtgenoot die onbegrepen gedrag vertoont. En het is waardevol om oog en oor voor elkaar te hebben, en dus hulp in te schakelen als je je zorgen maakt. Wijk-GGD’ers en bemoeizorgmedewerkers staan in zo’n geval klaar om hulp te bieden.

Overal in het land groeit de groep mensen met verward gedrag en psychische kwetsbaarheid. De gemeente Meierijstad vindt het belangrijk dat de juiste zorg en ondersteuning geboden wordt: problematiek waar mogelijk voorkomen en in een vroeg stadium herkennen zodat de juiste stappen gezet kunnen worden. Marieke Kerstens is beleidsmedewerker sociaal domein bij de gemeente Meierijstad en houdt zich sinds de fusie bezig met onderwerpen op het snijvlak van zorg en veiligheid. “De laatste tijd is er meer aandacht voor de groep mensen met ‘onbegrepen’ gedrag. De problematiek neemt toe en wordt complexer. Daarnaast wordt zorg vaak thuis geboden en wordt de problematiek zichtbaarder in de wijk. Deze doelgroep is trouwens heel breed. Je denkt misschien vooral dat het gaat over mensen met psychiatrische problemen, maar het gaat veel verder

Ook mensen met dementie of andere gezondheidsproblemen vallen daaronder, want zij kunnen ineens ander gedrag vertonen. Deze mensen wonen gewoon bij ons in de straat of in de wijk en we kunnen er dus allemaal mee te maken krijgen.”

Stijgende lijn

De politie in Meierijstad heeft ongeveer 200 meldingen per jaar die te maken hebben met mensen met onbegrepen gedrag. “Dat aantal zegt niet heel veel, want van één persoon kunnen meerdere meldingen binnenkomen. Toch zien we een stijgende lijn in het aantal meldingen. En de doelgroep groeit. Het kan ook gaan over iemand zoals jij en ik die door financiële problemen of een scheiding ineens dakloos raakt.” Meldingen worden bijvoorbeeld doorgezet naar de wijk-GGD’ers of bemoeizorgmedewerkers die vervolgens in actie komen. Meer daarover lees je in het kader.

Wijk GGD-er Karin van Dorst

Snel de juiste hulp

Ze bestaan. De man die niemand in zijn vervuilde huis binnenlaat. De dakloze zonder pinpas en postcode. Het meisje dat vaak dronken op de galerij ligt. Of de buurman die aan drugs verslaafd is. Soms wijzen deze mensen hulp af. Dat kan een zorgwekkende situatie opleveren voor familie/vrienden, omwonenden en de man/vrouw zelf. Daarom kunnen ze rekenen op hulp van bijvoorbeeld de bemoeizorgmedewerkers. Bemoeizorgmedewerker Ton van der Heijden vertelt:

“Wij komen bij mensen die klem zitten, die vastlopen en geen uitweg meer zien, en daardoor de deur gesloten houden. Dat kunnen mensen met psychische problemen zijn, maar ook mensen met schulden die schuldeisers op hun dak hebben en zich daardoor steeds meer terugtrekken. Maar we komen ook mensen tegen met verslavingsproblemen, of mensen die zwakbegaafd zijn en of digibeet. Hoe dan ook: het zijn zorgmijders. Mensen die we wel willen helpen, maar die de deur niet opendoen.

Soms trekt familie aan de bel, soms de politie, een maatschappelijk werker, een buurtgenoot, cliëntmanagers van de gemeente of een woningbouwvereniging. Aanbellen werkt vaak niet, deze mensen trekken zich niet voor niets terug. Ik geloof daarom heel erg in Whatsapp. Ik stuur een simpel berichtje met een tekst als ‘hoe gaat het met u, kan ik iets voor u betekenen?’. Dat is niet zo confronterend als een telefoontje of huisbezoek. En zo’n 80 procent van de mensen reageert. Het belangrijkste van ons werk is contact maken. Mensen een gevoel van vertrouwen geven. Ik wil dat ze van me denken ‘Goh, die Ton, daar kan ik iets mee, die wil me helpen.’ En dat moment kan lang duren hoor. Soms duurt het een half jaar voor ik bij iemand binnenkom.

Als er eenmaal contact is, is er geen standaard werkwijze. Onze enige standaard is dat wij geen oordeel hebben over iemands situatie. We zoeken samen naar een manier om de draad weer op te pakken. Daarbij bemiddelen we ook veel met bijvoorbeeld woningcorporaties. En als mensen het willen gaan we ook met ze mee naar de GGZ, het UWV of welke instantie dan ook. We proberen echt een vertrouwenspersoon te zijn. En ja, we zijn als het moet ook wars van protocollen: soms moeten we kunnen doorpakken.”

Maak jij je zorgen over iemand of heb je zelf hulp nodig?

Wijk GGD-er Cyriel Bruins

Voor (acuut) psychosociale ondersteuning kun je 24/7 contact opnemen met Farent; 088-0237500

Bij minder dringende situaties kun je tijdens kantoortijden contact opnemen met de gemeente; 140413

_BT Clear