In de gemeente Dordrecht

 

Student Brent en docent Elly spelen een scenario na met de simulatiepop.

Veilig oefenen voor het echie

_BT Clear

“Dag mevrouw, ik kom u helpen met de ochtendzorg en uw medicatie.” Brent is tweedejaars student Mbo-Verpleegkundige op het ROC Da Vinci College in Dordrecht en oefent het toedienen van insuline bij een dame op leeftijd. Geen echte dame, maar een nursing anne simulator: een interactieve robotpop met een hartslag, die kan praten, knipperen met de ogen en geluiden kan maken. Best een beetje griezelig, maar perfect om het vak op een veilige manier te leren!

Casussen uit de beroepspraktijk

De nursing anne simulators zijn onderdeel van het ‘simulatieonderwijs’ dat wordt ingezet binnen verschillende zorg- en welzijnsopleidingen op het Da Vinci College. Tijdens simulatielessen spelen studenten casussen uit de beroepspraktijk na. Dit proefondervindelijk leren, levert volgens onderzoek meer leerrendement op en sluit goed aan bij de praktische insteek van het mbo. “We gaan hier nog een stapje verder dan bij de skillslessen. In simulatie komen de theoretische kennis en praktische vaardigheden bij elkaar”, vertelt Elly, docent verpleegkunde. Brent vult aan: “Het is fijn dat je alles wat je eerder geleerd hebt weer op kunt halen. Hier komt het allemaal samen.”

Fouten mogen maken

“Omdat je op school kunt oefenen, ga je zelfverzekerder naar stage”, vertelt Brent. Veel studenten, vooral de jongerejaars, vinden het spannend om hun kennis en vaardigheden voor het eerst in te zetten bij ‘echte’ zorgvragers. In simulatie kunnen zij oefenen met het voeren van gesprekken en verpleegtechnische handelingen, zoals injecties toedienen en neusmaagsondes en katheters inbrengen. “Soms gebruiken we daar deze poppen voor, maar het kan ook in de vorm van een rollenspel zijn”, vertelt Elly. Voor de lessen is een speciaal simulatielokaal ingericht, met woonkamersetting en zorgbedden.

Elly: “We willen een veilige omgeving creëren, waar fouten gemaakt mogen worden.” Via een scherm kijkt de klas mee met de studenten die aan het bed staan. “Je reflecteert samen op wat je goed doet en wat beter kan qua handelingen, maar ook qua communicatie. Zo doe je het de volgende keer in de praktijk weer beter”, vertelt Brent.

‘We willen een veilige omgeving creëren, waar fouten gemaakt mogen worden’

Net echt

Het Da Vinci College beschikte al over twee ‘jonge’ simulatiepoppen, maar sinds kort is daar ook een geriatrische pop bij gekomen. Met een gerimpelde huid met ouderdomsvlekken en een imperfect gebit heeft de pop een levensechte uitstraling. De casussen in de simulatielessen zijn heel realistisch volgens Brent, hoewel het er in de praktijk soms natuurlijk nét anders aan toe gaat. “Deze mevrouw is wel héél vriendelijk hahaha. Ik loop stage in de psychiatrie. Daar willen patiënten ook nog wel eens tegenstribbelen. Dat hoort er allemaal bij!”

Nursing anne simulator (simulatiepop) waarmee studenten oefenen voordat ze de praktijk in gaan.

Leren samenwerken

Niet alleen omgaan met patiënten en cliënten kan spannend zijn als beginnend professional. Ook leren samenwerken met collega’s is een leerproces. “Binnenkort willen we in de simulatielessen gaan experimenteren met cross-overs”, vertelt Elly. “Denk aan een niveau 3 student verzorgende of maatschappelijke zorg die een verpleegkundestudent consulteert, of werkt onder supervisie van een maatschappelijke zorg collega van niveau 4. Super leerzaam voor iedereen én heel realistisch, want ook op de werkvloer werk je samen met diverse disciplines.”

Benieuwd naar de zorg- en welzijnsopleidingen op het Da Vinci College? Ga naar www.davinci.nl

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear