_BT Clear

‘Door mensen goed te informeren, geef je ze de regie weer in handen’

Adviespunt Zorgbelang geeft kostenloos informatie, advies en ondersteuning bij alle vragen over zorg en welzijn. Een van de cliëntondersteuners van het Adviespunt Zorgbelang is Ineke van Wel. Zij vertelt over wat het Adviespunt kan betekenen voor mensen die niet zo goed weten hoe ze op de juiste manier hulp of ondersteuning kunnen aanvragen."

Cliëntondersteuner Ineke van Wel krijgt dagelijks cliënten aan de lijn die haar vragen hen te helpen bij het regelen van hun zorg. “Maar niet alleen de cliënt zelf belt,” begint Ineke haar verhaal. “Ook hulpverleners, vertegenwoordigers of mantelzorgers be llen ons. Zo had ik laatst een maatschappelijk werker van een revalidatiecentrum aan de lijn. Zij belde namens een patiënt die meerdere herseninfarcten heeft gehad. Hij wilde niet naar een verpleeghuis maar thuis zorg ontvangen. Hiervoor had hij een Pgb (persoonsgebonden budget)formulier meegekregen maar wist niet goed wat hij hier nu mee aan moest. Ook de maatschappelijk werker kon hem hier niet bij helpen.”

Regie

Ineke is toen naar het revalidatiecentrum toegegaan en heeft in een gesprek met de cliënt, zijn partner en zwager en de maatschappelijk werker het aanvragen van een Pgb toegelicht. Ineke: “Soms kun je niet volstaan met alleen telefonisch contact. Dat werkt niet. In een gesprek kun je toch meer toelichten, beter inspelen op de situatie van mensen. Zo ook bij deze meneer. Ik heb ze verteld welke mogelijkheden er zijn voor thuiszorg, hoe ze dit kunnen regelen. Kortom, ik heb ze alle informatie gegeven die ze nodig hadden zodat ze het systeem snapten en verder konden met de aanvraag.”

“Wanneer je mensen goed informeert, geef je ze de regie weer in handen’, meent Ineke. ‘En dat is zo belangrijk, ook in het herstelproces. Het bleek dat het revalidatiecentrum ook niet goed op de hoogte was van de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de langdurige zorg. Het is goed geweest dat ze ons hiervoor benaderd hebben. Ieder zijn eigen expertise zullen we maar zeggen.”

‘zelf ex-pleger van huiselijk geweld’

“Een aantal jaren geleden kwam ik door mijn eigen stommiteit in aanraking met politie en justitie. Oorzaak drank, in een roes en heel verdrietig en boos op iedereen, het meest op diegene waar je het meest van houdt. Zonder geweld te gebruiken heb ik blijkbaar de nodige dreigingen geuit en met dingen lopen zwaaien. Hierdoor ben ik opgepakt geweest. Een paar dagen in een celletje geeft je ruimschoots de tijd om eens goed bij jezelf te rade te gaan. Nog steeds weet ik niet wat er allemaal gebeurd is en geloof mij als ik zeg dat dit heel vervelend is. In de cel werd ik op correcte wijze behandeld, rechercheverhoor, artsen gesproken en na een paar dagen weer naar huis.”

“En dan?
Ik kwam in een situatie die voor mij onbekend was, praten thuis is ook maar praten thuis, ook zij hebben natuurlijk een flinke tik gekregen van het hele voorval.”

“Mijn vrouw en ik werden uitgenodigd voor een gesprek bij Veilig Thuis Midden-B rabant. De eerste keer met lood in mijn schoenen naar de afspraak die we hadden met twee medewerkers die geen respect hadden voor mijn daden, maar wel heel begripvol waren. Kop koffie en een heel goed gesprek over de huiselijke situatie, open, eerlijk en zonder valse hoop. Daarna een afspraak thuis, met ook onze dochter; onze zoon zat in het buitenland. Het gesprek verliep rustig, we konden alles vragen en er werd met interesse geluisterd naar ons. Het fijne was dat je een aantal adviezen meekreeg waar je gelijk mee aan de slag kon. Die adviezen hebben we gelijk omgezet in daden, ik ben naar een psycholoog gegaan om te praten. Mijn vrouw, dochter en zoon hebben de draad weer opgepakt met adviezen van Veilig Thuis Midden-Brabant. Samen hebben we ons er heel goed doorheen geslagen.

We zijn nu een paar jaar verder en de rust is terug in ons leven. Ons gezin steunt elkaar, we hebben op dit moment voldoende bagage om met tegenslagen om te gaan. Ik weet zeker dat dit geen tweede keer zal gebeuren. Voor een ieder die dit leest en er serieus mee om wil gaan is ons advies: praat met elkaar en laat Veilig Thuis Midden-Brabant je helpen, zij zijn per slot van rekening experts.”

_BT Clear

_BT Clear

_BT Clear