Moeite met lezen of schrijven? Herken de signalen!

_BT Clear

In Assen zijn ruim 6.000 mensen laaggeletterd. Zij hebben moeite met schrijven, lezen of rekenen. Dit kan grote gevolgen hebben. Wanneer je informatie niet goed begrijpt, is de kans groot dat je minder zelfredzaam en minder sociaal actief bent. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan en je hebt minder grip op je geldzaken en gezondheid. Grote kans dat jouw buurman/buurvrouw, kennis, collega of familielid ook laaggeletterd is. Hoe herken je dit? En hoe kun je ze helpen?

Excuses

Laaggeletterden kunnen hun probleem goed verbergen. Ze gebruiken regelmatig smoesjes om onder het lezen en schrijven uit te komen. ‘Ik heb mijn bril niet bij me’ of ‘Dat formulier vul ik thuis wel in’, zijn smoesjes die vaak gebruikt worden. H et verleidt de ander om dan maar even te helpen, zodat de laaggeletterde niets hoeft te laten merken.

Herken de signalen!

Er is een aantal signalen waaraan je kan herkennen dat iemand misschien moeite heeft met taal. Bijvoorbeeld als iemand:

  • Moeite heeft met het maken van vragen, vertellen wat zijn/haar klachten zijn of weten wat belangrijk is.
  • Vragen heeft over informatie die hij/zij al eerder ontvangen heeft.
  • Een uitgereikte folder niet bekijkt en zijn ogen niet over de tekst beweegt.
  • Afspraken niet opschrijft.
  • Regelmatig te laat komt of niet komt opdagen voor een afspraak.

Ondersteuning

Herken je bovenstaande signalen bij iemand in jouw omgeving? Moedig hem of haar dan aan om eens langs te gaan bij het Taalhuis in Assen. Hier kun je een gratis taalcursus volgen of ondersteuning krijgen van een taalvrijwilliger.

_BT Clear

_BT Clear

Hulp bij sociale contacten

Eenzaamheid komt meer voor dan je misschien denkt. Meer dan 1 miljoen Nederlanders voelt zich sterk eenzaam. In het buurtteam bij jou in de wijk zijn professionals die kunnen helpen bij het aanpakken van eenzaamheid. Maar regelmatig worden ook vrijwilligers ingezet om deze en andere sociale problemen aan te pakken.

Els is één van deze vrijwilligers. Ze werkt voor Humanitas. ‘Wij bieden tijdelijk steun aan mensen die behoefte hebben aan meer sociale contacten. Dit kan in allerlei vormen: een vriendschapskring, lotgenotengroep, wandelgroep of vriendschappelijk huisbezoek. Samen gaan we op zoek naar de verbinding en proberen we het sociale netwerk uit te breiden.’

Nu gaan ze elke week koersballen’

Onlangs bracht Els nog twee dames met elkaar in contact. ‘Ik was bij beide dames op huisbezoek geweest en besloot om ze met elkaar in contact te brengen. Het begon met een kopje koffie drinken. Nu gaan ze samen elke week koersballen in het wijkcentrum.’ Zo zijn ze beiden weer een stapje verder in het uitbreiden van hun sociale netwerk. Kijk voor meer informatie en activiteiten op www.humanitas.nl/assen

Taalhuis Assen

Wil je beter leren lezen, schrijven, spreken of rekenen? Of wil je jouw digitale vaardigheden verbeteren? Kom dan eens langs in het Taalhuis op de eerste etage van De Nieuwe Kolk. Vrijwilligers helpen je graag om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen.

Hoe werkt het?
Je kunt binnenlopen tijdens het spreekuur van de taalcoördinator op donderdag van 10.00 tot 12.00 uur en op vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur. Samen brengen jullie de mogelijkheden en wensen in kaart. De taalcoördinator bekijkt vervolgens hoe we jou het beste kunnen helpen. Je kunt daarbij denken aan ondersteuning van een taalvrijwilliger of een gratis cursus.


Cliëntondersteuning

Heb je zorg of ondersteuning aan huis, beschermd wonen of een persoonsgebonden budget nodig? Dan kun je terecht bij verschillende organisaties in Assen. De verschillende regels die hiervoor gelden, maken het soms ingewikkeld. Heb je hier ondersteuning bij nodig? Dan kun je een cliënt-ondersteuner inschakelen. Een cliëntondersteuner biedt ondersteuning bij het keukentafelgesprek met de gemeente of gesprekken met zorgorganisatie. De cliëntondersteuner denkt mee en geeft advies.

In alle buurtteams in Assen zit een cliëntondersteuner van MEE Drenthe.
De cliëntondersteuner kan:

  • de weg wijzen in het sociaal domein;
  • ondersteunen om de hulpvraag te verhelderen en in beeld brengen wat je zelf nog kunt;
  • ondersteunen bij een aanvraag van bijvoorbeeld jeugdhulp, Wmo of een uitkering;
  • helpen bij het vinden van passende zorg en ondersteuning;
  • bemiddelen en ondersteunen bij klachten, bezwaar en beroep.

Gebruik maken van cliëntondersteuning?
Neem dan contact op met het buurtteam via 088 - 030 52 60 of mail naar [email protected]. Je kunt gratis gebruik maken van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Een verwijzing is niet nodig.

Contact

Wil je gebruik maken van deze ondersteuning? Neem dan contact op met het buurtteam via 088 - 030 52 60 of mail naar [email protected]. Je kunt gratis gebruik maken van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Een verwijzing is niet nodig.

_BT Clear

_BT Clear