Een nieuw schip voor Rederij Doeksen!

Maar hoe maak je ’m zo milieuvriendelijk mogelijk?

Binnenkort gaan de roeiers van de HT-race weer van start. Ze trotseren de elementen tijdens de vaak zware tocht over de Waddenzee. Puur op menskracht: de meest milieuvriendelijke manier van voortbewegen! Voor veerboten is dat natuurlijk onbegonnen werk. Maar met het oog op de vervanging van MS Midsland, ging Rederij Doeksen op zoek naar zo milieubewuste oplossingen: hoe maak je een schip zo natuurvriendelijk mogelijk?

 

Rederij Doeksen: “In de afgelopen jaren deden we in diverse samenwerkingsverbanden research. Met Damen Shipyard Gorinchem, de gemeente Terschelling en Rijkswaterstaat kwamen we onder de vlag van iTransfer (Innovative Transport SolutionsforFjords, EstuariesandRivers) tot een visie voor een veerboot die zo weinig mogelijk impact heeft op de natuurlijke omgeving.”

Catamaran

Een milieuvriendelijk schip begint bij de keuze van het materiaal. “Want hoe zwaarder het schip, hoe meer energie je nodig hebt om het te verplaatsen. Daarom hebben we voor het nieuwe schip gekozen voor aluminium.” Ook de vorm van de romp is van invloed op de weerstand in het water en dus op het verbruik. “Onderzoek toonde aan dat op de ondiepe Waddenzee de rompvorm van een catamaran efficiënter is dan een enkelromp schip met vergelijkbaar draagvermogen. Daarom hebben we voor het nieuwe schip opnieuw gekozen voor een catamaran. Met dit type hebben we door de jaren heen al veel ervaring opgedaan en het bevalt goed.”

Waarom LNG?

En dan de brandstof. “Tegenwoordig is er een grotere keuze aan groenere brandstoffen op de markt. Denk aan CNG (Compressed Natural Gas), Groengas (duurzaam geproduceerd biogas, gezuiverd tot aardgaskwaliteit en vervolgens samengeperst), LNG (vloeibaar aardgas) en bio-LNG. Wij hebben na uitvoerig onderzoek gekozen voor LNG als brandstof voor onze toekomstige schepen.” Bij het produceren van LNG wordt aardgas (methaan) ontdaan van stoffen die kunnen bevriezen (voornamelijk water en CO2). Vervolgens wordt het afgekoeld tot een temperatuur van -162°C, waardoor het 600 maal in volume afneemt. “Zo ontstaat een zeer compacte, schone brandstof. Omdat Vlieland en Terschelling van alle Nederlandse Waddeneilanden het verste uit de kust liggen, is het een groot voordeel dat LNG een zeer compacte brandstof is: de actieradius van een schip op LNG is aanmerkelijk groter dan die van een schip op CNG. De compactheid heeft ook een positieve invloed op vervoer en opslag.” Het schone aspect is uitermate belangrijk. “Varen op LNG betekent geen of nauwelijks meer uitstoot van fijnstof, SOx en NOx (zwavel- en stikstofoxide). Ook de uitstoot van CO2 wordt met 15% verminderd. Met de keuze voor bio-LNG varen we zelfs nagenoeg CO2-neutraal!”

Groene boot

“Met het besluit een groene boot te laten bouwen, leggen we opnieuw de lat hoog. Het wordt een innovatief schip. Niet alleen omdat het op LNG gaat varen, maar ook door allerlei slimme toepassingen. Tijdens de reis wordt bijvoorbeeld een klein deel van de voortstuwingsenergie afgetapt en efficiënt opgeslagen in batterijen. Met dit opgeslagen vermogen kunnen bij aankomst en vertrek de boegschroeven worden aangedreven. Restwarmte wordt opgeslagen en benut voor de nacht. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de toepassingen die we willen ontwikkelen voor dit schip. Input voor deze praktische en servicegerichte verbeterpunten krijgen we van onze medewerkers. Daarnaast wordt een groep frequente gebruikers van de veerdienst benaderd om hun input te geven.”

Trots

“We hebben stevige, groene doelstellingen neergezet, waar we de komende jaren naartoe willen werken. De komst van de nieuwe groene boot, die vanaf 2018 gaat varen, draagt daar in grote mate aan bij. Niet alleen wij vinden het belangrijk zorgvuldig om te gaan met onze omgeving. Ook onze passagiers steunen ons in deze visie, hebben we gemerkt. Dat motiveert ons om steeds weer een stap extra te doen. Het wordt een schip waar we allemaal trots op mogen zijn!”