Informatie voor begeleidingsschepen

 

De starttijd voor de race op vrijdag is bepaald op 8.50 uur. Donderdagmiddag worden bij de inschrijving (13.00 – 16.30 uur) in de terminal van Rederij Doeksen eventuele laatste instructies meegegeven. Vanaf 8.50 uur volgen om de 5 minuten de overige starts. RWS 74 coördineert het verkeer in het startgebied. Volgboten mogen de wedstrijd niet beïnvloeden, dus bijvoorbeeld niet hun sloep lij geven, andere sloepen hinderen of aanwijzingen geven aan de stuurman/-vrouw van een sloep. De volgboten moeten altijd meevaren tot aan het Schuitengat.

Toegang volgboten

Tussen een tijdstip kort voor de eerste start tot de laatste sloep ongehinderd de haven van Harlingen heeft verlaten, is de haven van Harlingen niet toegankelijk voor grote volgboten en overige vaartuigen die met het wedstrijdveld meevaren. Grote volgboten dienen in het Kimstergat te wachten totdat hun te volgen sloep buiten de haven van Harlingen is, de kleine volgboten kunnen wachten achter de palen. De sloepen moeten ongehinderd de haven kunnen verlaten en varen via de recreatieroute naar de Blauwe Slenk. De volgboten nemen het vaarwater langs de Pollendam. Nabij de lichtboei Blauwe Slenk 18 (BS18) zullen sloepen en volgboten hetzelfde vaarwater gebruiken tot aan de lichtbloei Blauwe Slenk 8 (BS8). Hiervandaan gaan de roeisloepen noord van de lichtboei BS8 langs en roeien het Pannegat in, gemarkeerd door gele PG tonnen, startend bij de ton PG-J. Het officiële wedstrijdschip en de volgboten gaan verder via de normale betonning. De sloepen zullen oost van de lichtboei BS2 en west van de ton PG-B de Vliestroom opkomen en gaan door naar de noordcardinale spar van de inloop van het Schuitengat. De volgboten zijn verplicht om mee te varen tot aan de inloop van het Schuitengat. Van de volgboten wordt verwacht dat zij de groene kant van de Vliestroom houden om de sloepen zo min mogelijk te hinderen. Wanneer de volgboten van de wedstrijdleiding te horen krijgen (goed uitluisteren op VHF ch. 77 aan boord) dat zij niet mee hoeven te varen tot aan de inloop van het Schuitengat (bij hele goede weeromstandigheden) kruisen zij het wedstrijdveld op de Vliestroom omdat zij via de Westmeep en de Slenk direct naar de haven van Terschelling varen.

Nabij de lichtboei S2-SG1 komen de volgboten en de sloepen weer in hetzelfde vaarwater naar de haven van Terschelling. De sloepen varen de haven van Terschelling in naar de finish. Het stuk Schuitengat oostelijk van de haven en het Oosterom is de wachtplaats voor volgschepen en overige vaartuigen die met het wedstrijdveld meevaren. Het eventueel ‘noodzakelijk’ toelaten van schepen tot de haven van Harlingen (VHF ch. 11) tijdens de starts en tot de haven van Terschelling (VHF ch. 12) bij de finish van sloepen wordt geregeld door de P48.

Gang van zaken bij voortijdig beëindigen HT-sloepenrace

De mededeling hieromtrent komt van de ms Terschelling. ‘Capabele’ volgschepen nemen hun sloep op sleeptouw en de bemanning, indien nodig, aan boord. Ms Terschelling en ms Schuitengat hebben een coördinerende taak met betrekking tot dat deel van de sloepen en volgboten behorend bij hun positie in het veld. RWS 74, P48 en de schepen van de KNRM verlenen, in overleg, assistentie aan begeleidingsschepen bij bijvoorbeeld het bijeenbrengen van sloepen et cetera. Sloepen die niet op sleeptouw kunnen worden genomen, dienen aanwijzingen van de begeleidingsschepen op te volgen.

Voor de begeleidende schepen:

VHF

Normaal (wedstrijdgebeuren): VHF ch 77
Afblazen:   VHF ch.77
Overleg (nautisch):  VHF ch 13
Haven Harlingen: VHF ch 11
Vanaf de Slenk tot in de haven van Terschelling (Havendienst
Terschelling):
VHF ch 12 – uitluisteren verplicht
Brandaris: VHF ch 2 (niet belasten voor HT-race)
Buiten blokgebieden: VHF ch 10