Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor vlotte en veilige scheepvaart tijdens HT-race

Rijkswaterstaat (RWS) is verantwoordelijk voor vlot en veilig scheepvaartverkeer op de Waddenzee tijdens de HT-race. Na een uitgebreid voortraject vindt zo’n anderhalf uur voor de eerste start een laatste briefing plaats aan boord van patrouillevaartuig RWS 74. Remi Hoeve: “We steken nog één keer de koppen bij elkaar om de afspraken nog eens door te nemen. Daarna vertrekt iedereen naar zijn vaartuig en zijn we klaar voor het evenement; het spektakel kan beginnen!”

Remi is senior nautisch adviseur bij RWS Verkeer- en Watermanagement, afdeling Noord-Oost. Hij coördineert het hele voortraject van verkeersbegeleiding en veiligheid. “Ieder jaar pakken we het draaiboek van de vorige HT-race erbij en passen we dit aan de huidige situatie aan. Er zijn veel partijen betrokken bij de organisatie. Denk hierbij aan verschillende afdelingen van RWS, de KLPD (de waterpolitie), reddingsmaatschappij KNRM en de havendiensten.”

Go of no-go

RWS heeft een onmisbare taak tijdens de HT-race. “Zo’n groot evenement als de HT-race brengt behoorlijke risico’s met zich mee. Maar liefst 130 sloepen roeien over de Waddenzee. Daarom moet van tevoren duidelijk zijn bij welke omstandigheden de race niet door kan gaan. Op basis van deze punten geven we de race een go of no-go.” Tijdens de race maakt RWS gebruik van een eigen patrouillevaartuig, een patrouillevaartuig van de KLPD en enkele ribs om voor veiligheid op het water te zorgen. “De patrouillevaartuigen hebben een toezichthoudende functie. De ribs zijn snelle vaartuigen die actief zijn in het sloepenveld. De bemanning van de ribs wijst de deelnemers de juiste richting en begeleidt de overige scheepvaart door het deelnemersveld. Hierbij gaat het met name om veerboten. Tussen de start en finish zijn er tien tot vijftien veerboten die de oversteek maken. Aan de ribs de taak om een pad voor deze veerboten vrij te maken.”

Vlotte, veilige scheepvaart

Remi heeft de HT-race al vele malen meegemaakt, vanuit verschillende posities. “In 1988 had ik vanuit de zeevaartschool mijn eerste kennismaking met de HT. Tien jaar later begon ik als verkeersleider op de Brandaris. Vanaf die tijd was ik ieder jaar wel op een of andere manier betrokken bij de HT.

De ene keer op de Brandaris, de andere keer vanaf het water.” Als adviseur bij RWS heeft Remi inmiddels bijgedragen aan meerdere HT-races. “RWS is en blijft verantwoordelijk voor veilige scheepvaart. Toch is het tijdens de race een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid; we werken samen met de KLPD aan de verkeersbegeleiding en veiligheid. Dat is een heel prettige basis, die ik erg waardeer.” Remi is trots op de vele goed verlopen HT-races. “Een enkele race moesten we afgelasten, vanwege te heftige weersomstandigheden. Soms waren er kleine tegenslagen, maar grote incidenten hebben we nooit gehad. Samen hebben we alle races in goede banen kunnen leiden.”

Euforie

“De HT-race geeft de roeiers een supergevoel; diep respect voor de fanatiekelingen die de tocht volbrengen. Na afloop deelt iedereen die heeft bijgedragen aan een veilig, succesvol verloop van de race dit euforische gevoel. We delen de overwinning, het is een prestatie van alle betrokkenen. Misschien is dat ook wel een belangrijke reden waarom de HT-race al sinds 1975 een succes is.”