In het Informatiepunt in de bibliotheek komen veel verschillende bezoekers. Met heel uiteenlopende vragen. Met negen Informatiepunten verspreid door de stad is er altijd een in de buurt. De spreekuren zijn gratis. Iedereen is er welkom, ook wie geen lid is van de bibliotheek.
Sanne Joosen, Informatiepunt Digitale Overheid: “Contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Je DigiD aanmaken bijvoorbeeld. Of toeslagen aanvragen. Dat is voor veel mensen best ingewikkeld. Dan is het prettig als iemand je daarbij kan helpen. ‘Fijn om een echt iemand te spreken. En niet via een keuzemenu of een online chat.’ Dat horen wij vaak terug van onze bezoekers.”
In het Informatiepunt in de bieb zijn veel verschillende soorten spreekuren. Sanne: “Zo komt een mevrouw gemiddeld een keer per maand langs. Ze kwam eerst voor hulp bij haar energietoeslag. Nederlands spreken bleek lastig voor haar. Dus verwezen we haar ook door naar het Spreekuur taal en het Taalcafé. Met haar vragen over haar mobiel kon ze bij het Spreekuur Digitaal terecht. Heel handig om zo direct naar andere spreekuren door te kunnen verwijzen.” Mevrouw komt nog steeds regelmatig langs. “Dankzij jullie heb ik mijn online paspoort!”, zei ze bij haar laatste bezoek.
Een man van in de zeventig kwam, omdat hij een gezondheidsverklaring van het CBR nodig had om zijn rijbewijs te verlengen. Hij vertelde: “Ik doe alles nog zelf, mijn ogen zijn perfect. En ik voetbal elke week. Maar met dit soort dingen heb ik toch wat hulp nodig. Gelukkig zijn jullie er!”
De vragen waarmee mensen komen zijn heel divers. Dus werken verschillende partners uit de stad in de bibliotheek samen bij het beantwoorden ervan. Bijvoorbeeld De Geldzaak bij vragen over geld. Stichting Lezen en Schrijven met studenten bij het Spreekuur solliciteren. Het Buurtteam en DOCK bij vragen over wonen, werken en meedoen in de buurt. Je vindt alle informatie over locaties en tijden van het Informatiepunt op bibliotheekutrecht.nl/informatiepunt.
We spreken over dit actuele thema met ergotherapeuten Ingrid Boekhoud en Klaske Jongsma.
Klaske: “Voor een deel wel, maar we zorgen er ook voor dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen zijn.”
Ingrid: ”We waren vroeger vooral bekend van de hulpmiddelen. Dat is wel een belangrijk onderdeel van ons werk. Maar we doen meer.”
Klaske: “Nou, je onderzoekt eerst wat het probleem is van iemand. Wat wil iemand weer kunnen en dan zoeken naar de beste mogelijke oplossing.”
Ingrid: “Die analyse is echt heel belangrijk. Dat we zien waarom iemand iets niet kan. En dan is soms de oplossing gewoon het op een andere manier doen. Of iemand mist een bepaalde vaardigheid of functie. Die kunnen we dan opnieuw aanleren. En als dat allemaal niet lukt, dan kom je op een hulpmiddel uit.” Lachend: “Maar het is nooit standaard. Wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. Dus je kunt niet zeggen: oh, mijn buurvrouw heeft iets, ik neem dat ook.”
Klaske: “We zien op dit moment veel mensen met long covid. Die mensen hebben vaak problemen met hun belastbaarheid. Het lukt dan bijna niet om meer te gaan werken of weer helemaal terug te keren naar je werkplek. Wij kijken dan verder. Hoe heb je de dag en week ingedeeld? Is er voldoende afwisseling in inspanning en ontspanning? Want dat maakt dat je balans hebt op een dag. En bij long covid is dat heel belangrijk!”
Ingrid: “Maar we spelen bijvoorbeeld ook een grote rol bij mensen met Parkinson of dementie die langer thuis blijven wonen. We hebben een test waardoor je snel inzicht krijgt in wat je wel of niet meer van iemand kunt vragen. En wat je moet compenseren met hulp en ondersteuning van buitenaf. Zodat iemand nog steeds thuis kan blijven wonen.”
Ingrid: “We werken bij Careyn, een grote organisatie in Utrecht met veel verschillende zorgverleners. Dus we werken heel nauw samen met
collega’s zoals fysiotherapeuten, wijkverpleegkundigen, logopedisten, casemanagers dementie en oncologieverpleegkundigen. We kunnen samen heel snel schakelen.”
Klaske trots: “We hebben een mooi vak! We zijn niet alleen maar de hulpmiddelenmeisjes!”
Kijk eens op www.werkenbijcareyn.nl
Klaske onderweg naar een cliënt