Het gesprek met de gemeente

Welke zorg of ondersteuning heeft u echt nodig?

Tot 2015 kon u bij de gemeente terecht voor ondersteuning of om een bepaalde voorziening aan te vragen. Als u bijvoorbeeld huishoudelijke hulp nodig had, dan vulde u een formulier in via de gemeentelijke website. De gemeente beoordeelde daarna of u het recht had op de voorziening. Dat doet de gemeente niet meer op deze manier. Als u nu een formulier invult via de gemeentelijke website, dan krijgt u eerst een gesprek met een medewerker van de gemeente.

Bereidt u goed voor op het gesprek
Het is verstandig dat u dit gesprek goed voorbereidt, zodat u zich zeker voelt en weet wat u wilt. Bedenk welke zorg of ondersteuning u nodig heeft. Denk na wat u zélf kunt én wat u kunt verwachten van uw familie, vrienden en buren. En bedenk hoe de gemeente, huisarts of zorginstantie u beter kan helpen. In het gesprek met de medewerker komt dit namelijk uitgebreid aan de orde. Soms is uw vraag niet op te lossen met hulp van naasten. Dan is ondersteuning van de gemeente nodig. De medewerker zoekt dan samen met u naar de best passende oplossing in uw situatie.

Vragen tijdens het gesprek
Het gesprek gaat onder meer over de volgende vragen:

  • Hoe is uw woonsituatie, uw gezondheid?
  • Hoe gaat het met het huishouden en persoonlijke verzorging?
  • Kunt u zich in huis en buiten huis verplaatsen?
  • Hoe is het contact met de mensen in uw omgeving?
  • Hoe is uw financiële situatie?

Afspraken maken
De medewerker maakt een verslag van het gesprek en de afspraken die met u zijn gemaakt over de ondersteuning. Gaat het gesprek om een individuele maatwerkvoorziening, zoals ondersteuning in de vorm van begeleiding, een rolstoel of huishoudelijke hulp? Dan krijgt u daar altijd een beschikking van. Hierin staat of de gemeente uw aanvraag toekent of afwijst, en waarom. Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar aantekenen. Op de beschikking staat hoe u dit moet doen.

Cliëntondersteuner
Ziet u op tegen het gesprek met de gemeente? Dan kunt u ervoor kiezen om een onafhankelijke cliëntondersteuner in te schakelen. Meer daarover leest u op pagina 9.

Bel ons met uw vraag
Heeft u een vraag over zorg of ondersteuning? Neem dan contact op met uw gemeente. Tijdens het eerste contactmoment bespreekt de medewerker de vraag met u. Als de vraag duidelijk is en een persoonlijk gesprek nodig is, dan maakt de medewerker een afspraak voor het gesprek.

Ermelo
Website: www.ermelo.nl
Telefoon: 0341 567 321

Harderwijk
Website: www.harderwijk.nl
Telefoon: 0341 411 911

Zeewolde
Website: www.zeewolde.nl
Telefoon: 036 522 9 522

 

Bescherming van persoonsgegevens

Iedereen heeft recht op privacy, ook de inwoners van Harderwijk De gemeente gaat uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. Ze worden alleen gebruikt als dat nodig is om (wettelijke) taken uit te voeren. U heeft een aantal rechten als de gemeente uw persoonsgegevens gebruikt en andersom heeft de een aantal plichten. Op www.themanieuws.nl leest u wat deze rechten en plichten precies zijn.

Tip: maak zelf een persoonlijk plan

In de Wmo staat, dat u een persoonlijk plan kunt indienen. Hierin kunt u beschrijven wie u bent en wat uw situatie is. U beschrijft in het persoonlijk plan ook wat u zelf kunt, waarmee uw omgeving (partner, familie, vrienden, buren) eventueel kunnen helpen en waarvoor u ondersteuning nodig heeft. En ook: hoe die ondersteuning er volgens u moet uitzien en welke partijen daarin een rol hebben. U moet het plan uiterlijk binnen zeven dagen na uw melding naar de gemeente sturen. U maakt het als voorbereiding op het gesprek met de gemeente. Op wwww.zorgverandert.nl (onder ‘Handig voor u’) vindt u een format van een persoonlijk plan.

_BT Clear

_BT Clear