In de gemeente Land van cuijk

_BT Clear

Uit elkaar en dan?

Ondersteuning bij scheiden

Bij een scheiding komt er veel op je af: welke stappen moet ik nemen, wat is een ouderschapsplan, waar moet ik wonen, waar moet ik van rondkomen etc.? De sociaal werkers van Sociom hebben hun krachten gebundeld en vormen een duidelijk herkenbaar punt waar je kosteloos met alle vragen op het gebied van scheiden en uit elkaar gaan terechtkunt: het Scheidingsloket.

Wij stellen ons graag aan je voor

Scheidingsloket Land van Cuijk

“Het Scheidingsloket is een loket waar iedere inwoner van het Land van Cuijk terecht kan met vragen rondom een scheiding”, vertelt Anne de Coole, maatschappelijk werker bij Sociom. “Dagelijks is er een telefonisch spreekuur tussen 9:00-10:00 uur. Hier word je door een professional te woord gestaan. Indien nodig kunnen we een afspraak op kantoor maken. Daarnaast is het mogelijk om een langere periode ondersteuning te krijgen van sociaal raadlieden en/of maatschappelijk werkers bij praktische vragen, maar ook bij vragen als ‘Hoe kan ik met mijn verdriet en/of boosheid omgaan’?”

Sociaal raadslid aan het woord

Maatschappelijk werker aan het woord

Ouderschapsreorganisatie

Sociom biedt ook Ouderschapsreorganisatie (ORO). Anne: “Dat is bemiddelingshulp aan ouders die niet (meer) bij elkaar zijn en ondersteuning willen bij het maken van afspraken over de zorg voor hun kinderen. De afspraken worden vastgelegd in een ouderschapsplan.” De ORO-gesprekken worden gegeven door twee bemiddelaars. Een van hen is de belangenbehartiger van het kind. “Ouders vinden het fijn dat iemand deze rol op zich neemt, omdat de emoties soms hoog oplopen en, ook al wil geen ouder dit, de belangen van het kind dan niet altijd meer voorop staan. Begeleiding vragen als je er even niet op eigen kracht uitkomt, is zeker op de lange termijn in het belang voor alle partijen”, besluit Anne.

Bekijk ook eens het filmpje over ouderschapsreorganisatie:

Meer informatie?

Meer informatie vind je op www.sociom.nl/scheiden. Hier staan ook video’s waarin uitgelegd wordt met welke vragen je bij het Scheidingsloket terecht kunt.

“Het gaat vaak om de kleine dingen”

Welzijn op Recept: van klacht naar kracht

Steeds vaker verwijst de huisarts patiënten via Welzijn op Recept door naar Sociom. De insteek van Welzijn op Recept is om je weer beter, gelukkiger of veiliger te laten voelen in de omgeving waar je woont en werkt. Denk bijvoorbeeld aan hulp vragen aan je buren of het stimuleren van sociale contacten. Dat leidt tot meer veerkracht, verbondenheid en een betere kwaliteit van leven.

Persoonsalarmering na valpartij

Zo werd mevrouw van den Akker uit Cuijk via haar huisarts doorverwezen naar Ulla Becker, sociaal werker bij Sociom, naar aanleiding van een valpartij laat in de avond bij haar voor het huis. Mevrouw van den Akker: “Het lukte me niet meer om zelf op te staan en ik heb daar ruim een uur gelegen. Gelukkig kwam de overbuurman op een gegeven moment en die hoorde me roepen en zag me liggen. Hij heeft me overeind geholpen. Ik ben daar zo van geschrokken, dat ik dacht: ‘er moet iets gebeuren’.” Daarop werd Ulla ingeschakeld om samen met mevrouw van den Akker te kijken naar een draagbare persoonsalarmering. “Ik heb met mevrouw de verschillende systemen besproken en samen hebben we bekeken welke het beste bij haar past”, vertelt Ulla.

Hulp vragen is moeilijk

Ulla vervolgt: “Om het alarmeringssysteem aan te vragen, is een contactpersoon nodig die als eerste gebeld kan worden in een noodgeval. De familie van mevrouw woont op een uur rijden afstand, dat is te ver. De contactpersoon moet snel ter plaatse kunnen zijn.” Toen Ulla vroeg wie dat zou kunnen zijn, dacht mevrouw aan de overbuurman. “Ik vond dat wel heel moeilijk om te vragen”, zegt mevrouw van den Akker, “het is niet hetzelfde als even goedendag zeggen, ik wilde hen er niet mee lastigvallen.” Ulla stelde voor om samen te gaan en dat hielp mevrouw over de drempel om hulp te gaan vragen aan de heer Cobussen en zijn echtgenoot. Zij reageerden vrijwel direct positief: “Voor ons is het vanzelfsprekend om te zorgen voor een ander, wanneer die hulp nodig heeft. En ik ben vijf dagen per week thuis aan het werk, dus het was gemakkelijk om ja te zeggen. Inmiddels hebben we samen het alarmsysteem besteld en kan ik mezelf gaan registreren als contactpersoon.”

Zelfstandigheid behouden

Mevrouw van den Akker is erg opgelucht dat ze hulp heeft gevraagd. “Vanwege de achteruitgang van mijn gezondheid moet ik vaak al veel stapjes terugdoen en je wilt toch je zelfstandigheid behouden. Dat is zo belangrijk. Het is een groeiproces om elkaar als buren daarbij te helpen, maar het is wel onvermijdelijk door de groeiende vergrijzing.” Ulla merkt dat er best veel bereidheid bestaat, maar er moet altijd eerst iets gebeuren, voordat iemand om hulp gaat vragen. “Een huisarts kan zo’n nabuurschap niet zelf organiseren, maar vanuit Sociom kunnen wij dat wel. Het gaat vaak om de kleine dingen die het leven mooier, vreugdevoller en veiliger maken en dit is een mooi voorbeeld daarvan.”

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear