KrimpenWijzer:voor vragen over opvoeden, zorg en participatie

 

In Krimpen aan den IJssel bestaat een groot netwerk van professionals die werkzaam zijn op het gebied van opvoeden, zorg en participatie (werk en inkomen). Deze professionals werken dichtbij de plek waar u als de inwoner komt. Voorbeelden van deze professionals zijn CJG Krimpen, huisartsen, kinderartsen, kinderdagverblijven, basisscholen en voortgezet onderwijs scholen.

Betere samenwerking

De komende periode verstevigen de huidige en nieuwe partners op het gebied van opvoeden, welzijn en zorg en de gemeente hun samenwerking. Door deze samenwerking kunt u met al uw vragen rechtstreeks contact opnemen met deze professionals. Maar u kunt ook terecht bij de Balie Welzijn, Zorg en Opvoeding in het gezondheidscentrum. Vanaf 2015 wordt de Balie een onderdeel van de KrimpenWijzer.

KrimpenWijzer

Bij de KrimpenWijzer kunt u terecht voor ondersteuning als u problemen heeft waardoor het voor u of uw gezin moeilijk is om goed te functioneren in de maatschappij. Dit kan komen door bijvoorbeeld problemen met uw gezondheid of dat van uw kinderen, lichamelijke of geestelijke beperkingen, problemen met het opvoeden van uw kind(eren) of financiële problemen. De medewerker van de KrimpenWijzer kijkt samen met u hoe u het beste geholpen kunt

worden. Dat kan met hulp van uw eigen netwerk of door gebruik te maken van bestaande voorzieningen. Als er meer nodig is, en u geeft aan dat u daarvoor openstaat, dan kan de medewerker een afspraak voor u maken met een professional die werkzaam is bij één van de partners van de KrimpenWijzer. Ook voor het aanvragen van een Wmo-voorziening (zoals hulp bij het huishouden) kunt u terecht bij de KrimpenWijzer in het gezondheidscentrum. Een medewerker van de KrimpenWijzer kan ook bij u thuis komen om u te helpen. Kortom: u kunt bij de KrimpenWijzer met al uw vragen over welzijn, zorg en opvoeden terecht.

Meerdere problemen tegelijk

Heeft u verschillende soorten problemen tegelijk, ook dan kunt u terecht bij de Krimpen- Wijzer. Er volgt dan een gesprek met een professional, die onder regie van de Krimpenwijzer wordt ingezet. Deze hulpverlener gaat samen met u kijken welke problemen er zijn, naar wat u kunt doen, wat uw omgeving kan doen en welke ondersteuning u daarnaast nodig heeft. Als u ondersteuning nodig heeft, krijgt u dit aangeboden totdat het u (en uw gezin) weer lukt om alles zelf te doen. U blijft zelf de regie houden. Ook als er specialistische zorg nodig is, blijft u één vaste contactpersoon houden. Zij of hij blijft bij u en uw gezin betrokken, totdat u genoeg heeft aan de ondersteuning vanuit uw eigen netwerk of bestaande voorzieningen én totdat u weer zelf de touwtjes in handen kunt nemen.

Meer weten over de KrimpenWijzer?

Op 12 juli staat er tijdens de inwonersbijeenkomst een informatiestand van de Krimpen- Wijzer. U kunt uw vraag ook stellen via de website. Daarnaast wordt op dit moment een website voor de KrimpenWijzer ontwikkeld, waar u alle informatie terug kunt vinden.

Wmo-loket gaat per 1 juli 2014 over naar het gezondheidscentrum

Vanaf 1 juli 2014 kunt u voor Wmovoorzieningen alleen nog terecht bij de Balie Welzijn, Zorg en Opvoeding (dus niet langer meer bij het Publiekscentrum van de gemeente, maar in het gezondheidscentrum). De medewerker van de balie regelt een afspraak met u en een consulent. In overleg met u vindt dit gesprek bij u thuis of in het gezondheidscentrum plaats. Ook kunt u contact opnemen met de Balie als u een Wmo-voorziening heeft en u hier een vraag over heeft. U wordt dan doorverbonden met een consulent. De consulenten werken op afspraak. U kunt daarom het beste eerst telefonisch contact opnemen met de Balie via (0180) 517590.