Zonder schulden verder dankzij Stadsgeldbeheer

Iedereen die wel eens geldproblemen heeft gehad, weet: schulden hebben directe invloed op alle aspecten van het leven. Schulden veroorzaken stress. Door schulden voelen mensen zich onveiliger. Met schulden is het veel moeilijker om verstandige beslissingen te nemen. Pas met een stabiel inkomen en zonder schulden kunnen mensen weer vooruit kijken. Stadsgeldbeheer biedt al twintig jaar schuldhulpverlening aan kwetsbare doelgroepen in Utrecht.

De Tussenvoorziening richtte halverwege de jaren negentig de eerste voorzieningen op waar daklozen werden begeleid richting een eigen woning. Daarbij gebeurde iets opvallends. Op het moment dat de eerste cliënt in zijn eigen woning kon gaan wonen, vertrok hij met de noorderzon. Hij was bang om weer door schuldeisers te worden gevonden. Zelfs zo bang, dat hij liever ondergedoken bleef in het daklozencircuit.

Deze gebeurtenis was voor de Tussenvoorziening een signaal dat er meer nodig is dan het bieden van woonruimte en begeleiding. Stadsgeldbeheer startte in 1997 met tachtig cliënten en vijf werknemers. In de afgelopen twintig jaar is Stadsgeldbeheer gegroeid naar ruim twaalfhonderd trajecten nu.
De grote kracht van Stadsgeldbeheer ligt in het begeleiden van sociaal kwetsbare mensen. Het gaat om mensen die dakloos zijn of zijn geweest. Zij hebben vrijwel altijd hoge en hardnekkige schulden. Stadsgeldbeheer geeft hun de laatste mogelijkheid voor hulp op financieel gebied. Het doel is om alle cliënten te begeleiden naar een schuldenvrije situatie. Wanneer dat niet mogelijk is, is het doel om de situatie te stabiliseren zodat iemand kan blijven wonen, of weer kan gaan wonen. In de afgelopen twintig jaar is grote expertise opgebouwd in alternatieve schuldenbemiddeling en regelingen, individuele trajecten, consult, training en advies.

"Werk is belangrijk voor iederéén!"

Sinds tweeënhalf jaar biedt het UMC Utrecht werkplekken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld Wajongeren en mensen die vallen onder de Participatiewet. "Wij zijn met 11.000 medewerkers de grootste werkgever van de regio Utrecht en hebben daarin een voorbeeldfunctie", zegt Hester Dijkstra, coördinator van dit project bij het UMC Utrecht. "UW is het grootste sociale werkbedrijf van Utrecht en daarom hebben we samenwerking gezocht met UW."

UW-jobcoach

UW heeft jarenlange ervaring in het aan passend werk helpen en begeleiden van mensen op de werkplek. UW-jobcoach Annemarie Schilstra is vanaf het begin betrokken bij de samenwerking. Annemarie: “Bij aanvang neemt UW de medewerkers tijdelijk in dienst en detacheert hen bij het UMC Utrecht. Tijdens de detachering krijgen de medewerkers begeleiding van jobcoaches van UW en van het ziekenhuis zelf. Als het goed gaat biedt het ziekenhuis na afloop van de detachering een arbeidscontract.”

Kandidaten worden bij het UMC Utrecht aangemeld door UW, het WerkgeversServicepunt Utrecht-Midden en Emma at Work. Medewerkers doen vooral ondersteunende werkzaamheden, zoals digitaliseren van oude patiëntendossiers, medicijnen halen, assisteren bij de speluitleen, meehelpen bedden opmaken, enzovoort. Hester: “Ik ben blij dat het steeds normaler wordt dat een groep meedoet die lang langs de zijlijn heeft gestaan. Werk is belangrijk voor iederéén!”

Al meer dan 40 medewerkers

Er werken nu meer dan 40 mensen via deze samenwerking bij het UMC Utrecht. Wafa Ali en Ahmet Karadavut zijn na hun detachering in dienst gekomen van het ziekenhuis. Wafa werkt al ruim twee jaar bij de afdeling Intensive Care. “Ik heb verschillende taken, onder andere invoerwerk op de computer, ik zorg voor het familiecentrum en help mensen bij de afdelingsbalie. Ik mag nu ook een interne nieuwsbrief samenstellen. Het leukste aan mijn werk vind ik mensen helpen, dat geeft me een goed gevoel. En ik ben er trots op dat ik bewezen heb dat ik goed genoeg ben om in vaste dienst te komen bij het UMC Utrecht!”

Ahmet werkt bijna anderhalf jaar bij de KNO-afdeling. “Ik doe heel divers werk, zoals de voorraad materialen bijvullen op behandelkamers en patiënten naar andere afdelingen begeleiden. Carola Wiggelinkhuizen was mijn jobcoach tijdens mijn detachering, ik kan haar nog altijd bellen als ik ergens mee zit. Ik ben gelukkig dat ik een baan heb en ben er trots op als een patiënt naar huis gaat, me een hand geeft en bedankt voor de goede zorg.”

www.banenafspraakUMC.nl
www.uw.nl
www.wsp-utrecht-midden.nl
www.emma-at-work.nl

_BT Clear
_BT Clear