Integrale Zorg = Maatwerk

_BT Clear

Soms kunnen problemen thuis of op school zo groot worden, dat een gezin tijdelijk extra hulp nodig heeft om hierin verandering te brengen. Naast opvoedondersteuning is vaak ook een gerichte behandeling van het kind noodzakelijk. Integrale Zorg van Lijn5 combineert verschillende soorten hulp om gezinnen weer in hun kracht te zetten.

Lijn5 heeft een jarenlange ervaring in de diagnostiek en behandeling van jeugdigen en gezinnen die te maken hebben met een opeenstapeling van problemen; sociaal-emotioneel, sociaal-economisch, echtscheidingsproblematiek, waarbij de licht verstandelijke beperking bij het kind en/of de ouders vaak de kern vormt. “In de praktijk blijkt dat juist bij complexe hulpvragen één specifieke behandelvorm tekortschiet, met een uithuisplaatsing als laatste alternatief. Een aantal jaar geleden hebben wij daarom Integrale Zorg ontwikkeld”, legt Milly van Rooden uit, manager bij Lijn5 in Utrecht.

Op maat

Milly: ”Ons doel is dat een kind zo lang of veel mogelijk thuis kan blijven wonen of weer gaat wonen. Om dit te bereiken start Integrale Zorg altijd met een uitgebreide intake, waarbij de behandelcoördinator samen met het gezin en andere betrokken hulpverleners kijkt wat nodig is. Aangezien elke hulpvraag ander is, wordt ieder traject volledig op maat samengesteld. De rode draad vormt
intensieve gezinsbehandeling en daarnaast is van alles mogelijk.

Zo kunnen we bijvoorbeeld diagnostiek, therapie, naschoolse dagbehandeling en/of een bed op ‘recept’ inzetten. De mogelijkheid van zo’n bed geeft een gezin vaak al voldoende rust om door te gaan. En soms is het juist goed dat een kind langer bij ons is. Ook voor ouders en kinderen die te maken hebben met echtscheidingsproblematiek bieden we zorg op maat.”

Samenwerking

Kenmerkend voor de werkwijze van Lijn5 is dat niet het kind of het gedrag van het kind centraal staat, maar het functioneren van het gezinssysteem als geheel. Milly: “Samen met het kind én de ouders werken we aan de behandeldoelen. Het behandeltraject is altijd aanvullend op en in samenwerking met de ondersteuning die door het CJG/buurtteam gegeven wordt. Daarbij kunnen we gemakkelijk expertise invliegen die wij zelf niet in huis hebben, bijvoorbeeld op het gebied van verslaving. Vanuit één plan bouwen we gezamenlijk aan een basis voor een zelfstandige toekomst, zodat onze specialistische hulp niet meer nodig is.”

Meer informatie?
Bel de Toegang van Lijn5 via telefoonnummer 088-513 19 00 of kijk op www.ln5.nl.

 
 
 
_BT Clear

Opvoeden, dat doen wij samen!

In het peutercentrum of op de basisschool is de samenwerking tussen ouders en pedagogisch medewerker of leerkracht erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Samenwerking draagt bij aan het schoolsucces van het kind.

Spelenderwijs Utrecht heeft ruim 60 peutercentra in Utrecht en geeft deze samenwerking met ouders op een bijzondere manier vorm. Doel is om samen met ouders het kind goed voor te bereiden op de basisschool.

Nurcan Babaoglu – moeder van de driejarige Murat – vertelt enthousiast:

“Toen ik Murat naar het peutercentrum van Spelenderwijs Utrecht bracht, dacht ik dat het gewoon zo ging als vroeger, maar dat is helemaal niet zo!

We werken echt sámen aan de opvoeding van Murat. Hij leert zo veel en ik krijg uitgelegd hoe Murat en ik samen kunnen spelen en leren! Super: ik ben gevraagd gesprekken te leiden over samenwerking met ouders bij Spelenderwijs. Daar volg ik een cursus voor.”

Carine Thesingh, bestuurder van Spelenderwijs Utrecht:

“Onze visie is dat elke ouder het beste voor het kind wil, daarom werken wij iedere dag met ouders samen. Als wij weten hoe het kind zich thuis ontwikkelt en de ouder weet hoe het in het peutercentrum gaat, kunnen we samen optrekken in de opvoeding.

Het partnerschap met ouders is voor Spelenderwijs echt een speerpunt. We geven dat op veel manieren vorm.

Onze pedagogisch medewerkers trainen we continu om nog beter met onze ouders in gesprek te gaan. Onze oudercommissies op onze peutercentra nodigen ouders uit om zelf ouderavonden te organiseren, rond de thema’s die zij belangrijk vinden. Ook spreken we met ouders over de toekomst en koers van Spelenderwijs.

Elk kind is bijzonder, maar ook elke ouder! Iedere ouder heeft zijn eigen talenten en visie op ons werk. Wij nodigen ouders uit hun talenten in te zetten: voor hun kind, voor Spelenderwijs, maar ook voor andere ouders.

We hebben bijvoorbeeld ouders gevraagd om dit najaar gesprekken te leiden over ‘Samenwerken met ouders’. Daar hebben ouders heel enthousiast op gereageerd. De gesprekrondes volgen nog, maar ouders die de gesprekken gaan leiden hebben al een eerste training gehad. Alleen al de reacties van deelnemers tijdens de training, zijn voor ons erg waardevol.

Kortom: partnerschap met ouders is niet alleen belangrijk voor het kind, maar levert ouders en Spelenderwijs Utrecht veel op.“

_BT Clear