Voor ieder kind een passende onderwijsplek

_BT Clear

Voor elke leerling zo goed mogelijk onderwijs – dat is het doel van passend onderwijs. Voor veel leerlingen biedt het regulier onderwijs een prima setting, waarin ze zich goed kunnen ontwikkelen. Voor sommige leerlingen is extra ondersteuning nodig. En voor sommige leerlingen biedt een plaats in het speciaal onderwijs de meest geschikte omgeving om te leren. Elke school is ook aan deze kinderen verplicht een passend onderwijsaanbod te doen. Kortom, of uw kind nu gewoon of anders leert, elke school zal haar uiterste best moeten doen om een passend aanbod te vinden.

Zorgplicht

Sinds de invoering van passend onderwijs op 1 augustus 2014 hebben scholen zorgplicht. Dat betekent dat de school waar uw kind is aangemeld moet onderzoeken of deze zelf de juiste ondersteuning kan bieden. In de meeste gevallen kan dit zonder problemen. Komt de school tot de conclusie dat zij niet in staat is om de juiste begeleiding of ondersteuning te bieden, dan is de school verplicht om te onderzoeken welke ondersteuning de leerling nodig heeft en op welke school dit geboden kan worden.

Samenwerkingsverbanden

Passend onderwijs is dus geen schooltype; kinderen zitten niet ‘op’ passend onderwijs. Scholen werken met elkaar samen in samenwerkingsverbanden en maken binnen het systeem van passend onderwijs afspraken met elkaar over hoe ze ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. In het primair en het voortgezet onderwijs zijn in totaal 152 samenwerkingsverbanden opgericht (77 in het po en 75 in het vo). In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en speciaal onderwijs samen. De samenwerkingsverbanden leggen in een ondersteuningsplan de spelregels vast over hoe wordt bepaald wat een leerling nodig heeft, en welke mogelijkheden er zijn om die ondersteuning te organiseren. De extra ondersteuning kan variëren van kortdurende, lichte begeleiding van de leerling tot een plaats in het speciaal onderwijs. Voorheen werd die ondersteuning toegewezen op basis van landelijke regelingen.

_BT Clear

“Kinderopvang is een pré voor kinderen”

Nieuwe directeur MIK Kinderopvang vertelt

De afgelopen jaren is er veel veranderd in de kinderopvang, met name de positie ervan in het Sociaal Domein. Wij spraken Ghislaine Fonteijn erover, de per 1 februari aangestelde directeur van MIK Kinderopvang. MIK biedt kinderopvang in Maastricht, de Westelijke Mijnstreek en het Heuvelland voor kinderen van 0 tot 13 jaar.

“Ik vind dat kinderopvang een maatschappelijke functie heeft. Daarom bieden we bij MIK bijvoorbeeld peuterspeelzaalwerk aan voor álle kinderen, niet alleen voor kinderen van ouders die werken. Kinderen die al op jonge leeftijd samen komen met leeftijdsgenootjes ontwikkelen hun sociale competenties. Het stimuleert hun toTAALontwikkeling en motoriek. Stuk voor stuk voordelen van professionele kinderopvang”, vertelt Fonteijn.

Vandaar dat men bij MIK werkt met een aanbod voor kinderen van 0 tot 4 jaar dat goed aansluit bij het basisonderwijs. In Sittard-Geleen is dat de methode Speelplezier. Een methode en een vorm van voorschoolse educatie om peuters en kleuters via spel te stimuleren en onderwijsachterstanden te voorkomen.

“Het is van groot belang om samen met partners de doorgaande lijn vorm te geven. Op de plek waar ik hiervoor werkzaam was hadden we al passende kinderopvang in aanloop naar passend onderwijs. Ik ben van plan om me daar ook hier de komende jaren hard voor te maken, omdat de zorg dan naar het kind toegaat, in plaats van het kind naar de zorg. Dat kun je alleen doen in afstemming met zowel partners die deze zorg bieden, als met het onderwijs en de gemeente.”

De komende jaren wil Fonteijn zich verder vooral richten op het verzorgen van een sluitend aanbod voor kinderen en hun ouders, juist ook voor kinderen waar meer zorg voor nodig is. “Dat gaat me aan het hart. Het moet niet zo zijn dat kinderen buiten de boot vallen als ze bijvoorbeeld een taalachterstand hebben. Ik wil ze juist binnenshuis houden, zodat ze de verbinding met vriendjes houden en de overgang naar het basisonderwijs versoepeld wordt. Kinderopvang wordt soms benaderd als iets wat ouders nodig hebben, maar het is juist een pré voor kinderen.”

_BT Clear