In de gemeente Tynaarlo

_BT Clear

Mentor nodig of mentor worden?

Mevrouw De Boer woont in een zorginstelling en moet naar een medisch specialist. Nu zit de zorginstelling met de vraag: wie geeft toestemming voor een behandeling of operatie onder narcose? Mevrouw De Boer kan zelf geen toestemming geven, want zij begrijpt niet wat er van haar wordt gevraagd. Vroeger werd haar man betrokken bij deze zorginhoudelijke keuzes en tekende hij een toestemmingsverklaring, maar hij is inmiddels overleden. In zulke gevallen kan een mentor uitkomst bieden.

Wanneer wordt een mentor ingezet?

Een mentor is iemand die regelmatig langsgaat bij mensen die niet goed voor hun zorginhoudelijke zaken kunnen opkomen en geen familie of anderen hebben om op terug te vallen. Een mentor kan hen helpen met het begrijpen van informatie en het nemen van beslissingen. Een mentor behartigt de zorginhoudelijke belangen van een cliënt. Daarbij zijn de wensen en behoeften van de cliënt de leidraad. Een mentor moet zich dus goed kunnen inleven. Ook is het belangrijk dat een mentor zelfstandig, besluitvaardig en communicatief sterk is.

Is mentorschap iets voor u?

Mentorschap Noord zoekt vrijwilligers die mentor willen worden voor mensen zoals mevrouw De Boer. Vrijwilligers krijgen een basistraining en er zijn regelmatig inhoudelijke bijeenkomsten. Het mentorschap is een taak die in de wet is vastgelegd.

Een mentor vervult een verantwoordelijke, zinvolle en plezierige rol voor de meest kwetsbare mensen in onze samenleving. Wilt u voor hun belangen opkomen? Neem dan contact met ons op. We maken dan met u een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Beter grip op je leven

door inzicht in je papieren rompslomp!

Hoe zoek je hulp als je administratie jou de baas wordt? Of als je de weg in formulierenland niet kent? We spreken met twee vrijwilligers van het project Thuisadministratie, Henk uit Zuidlaren en Johan uit Eelde, en met deelnemer Alie*. Zij verklappen alvast: hoe langer je wacht, hoe groter de stapel wordt.

Alie begint: “Mijn man deed vroeger de administratie. Dat was op papier. Nu ik alleen ben, gaat veel per computer. Ik vond dat lastig. Wat is een DigiD bijvoorbeeld? Er bleef veel liggen, te veel. Een vriendin raadde aan contact te zoeken met Humanitas. Zo kwam Johan bij mij langs. Zijn pluspunt? Hij kan geduldig uitleggen. Ik kan nu zelf toeslagen aanvragen en mijn betalingen regelen. Per computer! En als er wat is: Johan komt gewoon nog een keertje.”

Johan: “Wat ik fijn vind aan Humanitas Thuisadministratie? De enorme stappen die mensen maken. De eerste keer liggen er soms wel 20 ongeopende brieven. Deelnemers zien door de bomen het bos niet meer. En niet alleen ouderen! Ook op 18-jarigen komt heel wat af: studiekosten, verzekeringen, enzovoorts. Ik begin altijd rustig. Eerst vertrouwen, daarna aan de slag. Na een poosje durven deelnemers hun brieven zelf te openen. Dan weet ik dat zij weer grip krijgen.”

Henk begeleidt deelnemers die niet in Nederland zijn geboren. Zij vinden onze papierwinkel nog lastiger. Zijn ervaring: “Verder kijken dan je neus lang is. Lang niet alles is goed afgestemd. Heb je samen een werkervaringsplek geregeld, dan moet je daar ook naar toe. Tjonge, een ander loket. Ik help deelnemers naar dat loket. En wat is het leuk als zij uiteindelijk naar hun werk fietsen.”

Tip van Alie, Johan en Henk: “Goed inzicht in je administratie moet! Dat scheelt grote zorgen. Als je grip op je leven terug wilt, Humanitas helpt!”

*niet haar echte naam.

_BT Clear