v.l.n.r.: Gina Zwanenburg, Yvonne Taal en Sharda Scharbaai zijn de medewerkers van het bureau Preventie & Vroegsignalering van gemeente Nissewaard en zijn te bereiken via telefoonnummer 14 0181.

_BT Clear

“Wij saneren geen schulden, maar proberen te voorkomen dat mensen in schuldsanering terecht komen”. Aan het woord zijn Yvonne Taal, Sharda Scharbaai en Gina Zwanenburg. Gedrieën zijn ze het bureau Preventie en Vroegsignalering (P&V) van Nissewaard. Ze helpen mensen in financieel lastige situaties te voorkomen dat zij (verdere) schulden opbouwen. “Dat gaat niet vanzelf, het vraagt de nodige inspanning van ons en van de betrokken persoon. Maar als het lukt om mensen met de juiste adviezen, op financieel gebied, weer op weg te helpen dan geeft dat veel voldoening. Vaak bellen mensen ons nog om te bedanken voor onze hulp”, aldus Sharda.

Geen schuldsanering

De dames krijgen hun cliënten meestal doorgestuurd van andere organisaties, zoals het CJG en Careyn. “Vaak zijn het professionals die ons benaderen, maar soms ook vrijwilligers, die merken dat mensen financieel krap zitten en hulp nodig hebben”, weet Yvonne. In het eerste gesprek met cliënten, kijken ze naar hun sociale en financiële situatie. “Het is onder andere onze taak, mensen met een minimuminkomen te wijzen op de verschillende voorzieningen waarvan zij gebruik kunnen maken”, vervolgt Sharda. “Lang niet iedereen is op de hoogte van de diverse toeslagen die je bij de gemeente kan aanvragen, zoals de individuele minimatoeslag of de kindtoeslag. We proberen grotere problemen samen met de betrokkene voor te zijn, zodat zij zelf hun financiën weer op orde krijgen. Soms blijkt echter dat een aanvraag voor schuldbemiddeling wel degelijk nodig is om de schuldensituatie onder controle te krijgen. In zo’n geval zorgen we voor een soepele overdracht naar de afdeling Schuldbemiddeling.

Meekijken

“Wij nemen de huishoudboekjes van de mensen die bij ons komen, niet over. We kijken wel mee met hun uitgavenpatroon. Dat vinden de meeste mensen prettig, want zij hebben daar soms moeite mee,” heeft Gina gemerkt. “Als we alles op een rijtje zetten, schrikken de mensen soms. Of van het bedrag dat onder aan de streep in rood geschreven staat, of van het resterend bedrag in zwarte cijfers. In het laatste geval zijn de problemen met een paar gesprekken en begeleiding vaak snel opgelost. Maar soms heeft het ook langere tijd nodig. Niet iedereen heeft nu eenmaal een goed overzicht over zijn of haar uitgaven.” Financiële problemen ontstaan meestal over een langere periode. Mensen wennen snel aan een bepaald uitgavenpatroon. Het kost ook weer tijd om dat gedrag te veranderen. Met hulp van de medewerkers van bureau P&V kan veel ellende voorkomen worden.

Sociale gevolgen

Er bestaat nog steeds een taboe op schulden. Mensen met financiële problemen ervaren vaak een enorme mentale druk. Dreigende schulden kunnen leiden tot een gespannen thuissituatie, problemen op het werk of zelfs gezondheidsklachten. “De maatschappelijke druk is ook groot en mensen willen aan alles ‘meedoen’. Of het nu gaat om merkkleding, auto’s, uitgaan, smartphones, vakanties of scooters. Als je niet meedoet, kan dat tot sociaal isolement leiden. Je voelt je buiten de groep staan, waar je zo graag bij wilt horen. Toegeven dat je met die dingen niet mee kan doen, is voor veel mensen een hele stap”, aldus Yvonne. “Onze gesprekken gaan dan ook niet alleen over ‘de centen’, maar we proberen mensen ook duidelijk te maken, wat de bijkomende gevolgen zijn van schulden. Door daarover te spreken met elkaar en hen te helpen, behoeden we hen voor grotere problemen. Maar ook door bijvoorbeeld budgetcursussen te organiseren.”

Jong geleerd

De praktijk laat zien dat kinderen die al op jonge leeftijd leren met geld om te gaan, een kleinere kans hebben om later in financiële problemen te geraken. “Daarom geven wij ook gastlessen op basisscholen. Daar leren we kinderen in groep 7/8 de waarde van geld en praten we met hen bijvoorbeeld over zakgeld”, zegt Sharda. “Via de kinderen bereiken we soms ook de ouders.” In zo’n geval hebben de bezoeken aan school niet alleen een positieve invloed op kinderen, maar ook op ouders. ”Wij verzorgen zelf de gastlessen voor groep 7/8 van het basisonderwijs. Voor het voorgezet onderwijs heeft het Nibud samen met een bureau het programma ‘MoneyWays’ ontwikkeld om kinderen verantwoord te leren omgaan met geld. Als alle kinderen onze adviezen later opvolgen, hebben we onszelf overbodig gemaakt en is onze missie volbracht”, zegt Sharda met een knipoog.

_BT Clear

Informatiekrant

_BT Clear