INFORMATIEKRANT Brummen

Deze pagina wordt mogelijk gemaakt door bedrijven en organisaties uit Brummen e.o.

Al spelende LEREN LEZEN met Asgaard Saga

Voor de meeste kinderen is het dé stap in de ontwikkeling die er toe doet. Je hebt 5, 6 jaar rondgelopen op deze aardbol terwijl je omringd bent geweest met geheime codes. In de winkel, in de speelgoedwinkel, op verpakkingen, je kon niet lezen wat er allemaal mogelijk is in je leven. In groep 3 mag je dan eindelijk woorden en zinnen gaan lezen. Nog voor de Kerst is een grote meerderheid van de leerlingen in staat om de geheimen van ons schrift stap voor stap te decoderen. Echter een steeds groter groeiende groep leerlingen loopt het gevaar om leesproblemen te ontwikkelen. Om het plezier in lezen te behouden hebben wij een nieuwe insteek ontwikkeld, je leert al spelende lezen. Is dit mogelijk? Jawel, het is zelfs een logische weg als je de leerprincipes vanuit de Neurowetenschappen, Game Design en de Pedagogiek serieus neemt.

_BT Clear
In de magische wereld van Asgaard Saga ga je op zoek naar opdrachten en taaltaken. En als je verder wilt komen in je ontdekkingstocht in de wereld van Asgaard, dan zal jij moeten oefenen. Jij bent de eigenaar van je leerproces en het is jouw leesvaardigheid die getraind wordt. Dit oefenen doe je op een geconcentreerde manier, je luistert naar de klanken, je moet woorden die je hoort zelf opschrijven, je ziet letters en leert de betekenis.

Na de oefening ga je door, je wilt weten hoe de volgende wereld van Asgaard er uit ziet. Kinderen spelen het spel een aantal keren per week, in de klas of thuis, alleen of met een oefenpartner.

Games spelen een grote rol in het leven van de jeugd van deze tijd. Belangrijk om te weten dat game gedrag slechts in 4% van de gevallen problematisch is.

Dit is natuurlijk nog steeds te veel en we hebben dan ook een maximum gezet aan het aantal opdrachten dat op een dag gespeeld kan worden. Een groot misverstand is dat gamen “easy fun” is. Gamers strijden juist om hun doelen te bereiken. Heel vaak lukt de opdracht niet en moet je opnieuw beginnen. Eigenaarsgevoel (je eigen Avatar loopt rond in Asgaard Saga en je bouwt jouw huis op door te oefenen) en het inbouwen van onvoorspelbaarheidselementen (de oefeningen hebben bijvoorbeeld een variabele tijdsduur) zijn belangrijke voorwaarden die bijdragen aan de motivatie.

Leren lezen is een complexe uitdaging. Je moet hiervoor veel kilometers afleggen. Maar hoe motiveer je dit nu bij kinderen die moeilijkheden ervaren en zien dat het klasgenoten wel lukt? Heel belangrijk is het inzicht dat je alleen maar vanuit je huidige niveau kunt groeien. Zeggen dat je in groep 5 zit en daarom ingeschat wordt op het niveau van groep 5 zal bij veel kinderen een aversie tegen lezen oproepen als ze niet aan deze verwachting blijken te voldoen. In onze training staan we nadrukkelijk stil bij de psycho-educatieve kant van het leerproces. Maak de kinderen duidelijk waarom lezen tot epische daden gaat leiden. Versterk het zelfvertrouwen en sluit aan bij de interesses van het kind, zijn richtlijnen die we meegeven.

Asgaard Saga is ontwikkeld door De Lerende Mens, start-up van de Radboud Universiteit in samenwerking met Berkel-B, dyslexiespecialist. Licenties voor Asgaard Saga kunt u aanvragen bij De lerende Mens of Berkel-B.

 

_BT Clear