Hoofdsponsor

HISTORIE

_BT Clear

1976

Na een onzekere periode over het al dan niet herhalen van de HT-tocht - omdat er geen echte organisatie achter stond - vond er op 8 juni 1976 toch een 2e roeitocht plaats. Het was zonnig weer met weinig wind en hierdoor was het druk op de Waddenzee. De sloepen Houtman en De Rijp werden beide bemand door WBS-ploegen en de Barentsz door de OKA-ploeg. Laatstgenoemde was een snelle sloep met 10 roeiers, tegen 8 man in beide andere sloepen. De OKA-ploeg won dan ook in ongeveer 3 uur. De WBS’ers volgden na 20 en 30 minuten. De HT-roeitocht is niet meer weg te denken.

1978

Dit jaar waren er 5 deelnemers: de Schotse Vier uit Midsland, de Oranje Nassauschool uit Harlingen, de gemeente Terschelling en 2 ploegen van WBS. De start werd opgeluisterd door een muziekkorps en het weer was meer dan goed; een aantal roeiers was zelfs roodverbrand door de felle zon. De Schotse Vier, bemand door 10 roeiers en stuurman Jaap Roos, deed 3,5 uur over de tocht en won. Op 10 minuten achterstand werden de 8 roeiers van de Oranje Nassauschool 2e.

1983

Voor de 1e keer in de HT-geschiedenis bestond er een aparte vrouwencategorie. De tocht was gepland op vrijdag 13 mei, maar de nasleep van een storm eerder die week maakte dit onmogelijk. Op zaterdag stond er nog een stevige westenwind, maar verder was het zonnig en droog. De laatste kilometers werden tegen de stroom in geroeid, maar toen was de wind vrijwel gaan liggen. De 8 roeiers van de Terschellinger Dienst Gemeentewerken legden hun sloep Doeke Doeksen als 1e aan in een tijd van 3 uur, 13 minuten en 9 seconden. De snelste damesploeg, uit Harlingen, deed er 4 uur, 8 minuten en 31 seconden over.

1986

Door de vrij harde wind was de roeirace van 1986 een ware conditieslag. De golven waren hoog en het water kwam met bakken vol over de roeiers heen. De strijd ging vooral tussen TS81/zeezicht, Karachi, Gemeentewerken Terschelling, Randstad Harlingen en de Schotse Vier. Tot het Schuitengat lag de Schotse Vier op kop, maar TS81 wist de Schotse Vier in een indrukwekkende eindsprint in te halen. Toch werd geen van beide ploegen de uiteindelijke winnaar. De roeiers van de zware sloep Karachi hielden een hoog en constant tempo aan, waardoor ze de HT-bokaal in ontvangst mochten nemen.

1987

Er verschenen maar liefst 63 sloepen aan de start, zodat er in 7 groepen moest worden gestart. Hierdoor en door het hanteren van het handicapsysteem werd het er voor de toeschouwers niet overzichtelijker op. De prestaties van afzonderlijke ploegen bleven gelukkig wel duidelijk zichtbaar. Die van Juniorenteam Terschelling bijvoorbeeld: de jongste roeiploeg, bestaande uit 4 meisjes en 6 jongens met een gemiddelde leeftijd van 15 jaar. Coach Jan van Duyvenbode mikte van tevoren op een tijd van 3,5 uur. De roeiers dachten zelf dat het nóg sneller zou kunnen, want ze hadden hard getraind. Het werd uiteindelijk 3 uur, 51 minuten en 24 seconden. Ze waren in de 1e groep gestart en maakten een enorme indruk door als 1e in de haven van West-Terschelling binnen te komen.

1989

In de 15e editie van de sloepenrace is een record gevestigd wat betreft het aantal inschrijvingen (bijna 100) en ook het snelheidsrecord is gesneuveld. De weersomstandigheden waren ideaal met een niet al te felle zon en een zwakke tot matige wind. De 1e roeisloep, de Gooise Bal uit Blaricum, kwam voor 15.30 uur - een halfuur eerder dan verwacht - binnen in een tijd van 2 uur en 41 minuten. De sloep was als 32e gestart en had iedereen ingehaald. In het uiteindelijke klassement werd het team 3e, de 1e prijs werd opgeëist door het Harlinger roeiteam De Haas.

1993

Sponsors kregen een grotere rol in het sloeproeien, want zij staken de laatste jaren veel geld in de nieuwbouw van sloepen. Hierdoor zijn ideeën ontstaan voor het invoeren van een aparte klasse voor deze racesloepen. Dit jaar was dit echter nog niet aan de orde. De organisatie wilde de nadruk blijven leggen op de traditionele, zware houten sloepen. Voorbeelden hiervan zijn Houtman en De Rijp van Maritiem Instituut Willem Barentsz, die al vanaf het begin deelnamen aan de race. Overigens bleef het record nog steeds op naam van Rederij Doeksen, dankzij hun in 1989 behaalde tijd van 2 uur en 35 minuten.

1995

Dit jaar deed een gloednieuwe ploeg mee aan de HT-roeisloepenrace: de stad Kampen. Tot stomme verbazing van de eigen supporters voer hun sloep als 1e de Terschellinger haven binnen. De Kampenaren hadden cadeaus meegenomen voor het gemeentebestuur van Terschelling die werden aangeboden aan burgemeester J.T. Beukering-Dijk. In 1994 was er ook al een geschenk uit Kampen: een gedenksteen die werd ingemetseld in de muur van de Brandaris. De bouw van de vuurtoren was namelijk mede te danken aan Kampen.

2000

Een grote verandering dit jaar, want de organisatie van de HT-race was niet meer in handen van het Maritiem Instituut Willem Barentsz en aan het roer stond niet meer de grote animator Harms. Een ploegje enthousiastelingen uit het ‘verre’ Rotterdam, met als nieuwe naam Stichting Harlingen-Terschelling Sloepenevenementen, nam het stokje over. Hun 1e editie verliep succesvol. Na een geweldige tocht onder ideale roeiomstandigheden vonden alle 133 sloepen hun weg naar de haven van Terschelling. Bij de heren won de ploeg van GIA en de dames van de Bartix stonden op nummer 1 in de damesklasse. Ondanks de krapte en de hitte tijdens de prijsuitreiking in Actania, werd de HT-race 2000 met een spetterend feest afgesloten.

2003

Op 30 mei was het schitterend weer: niet te heet en een matig briesje, dus ideale omstandigheden voor de 134 sloepen. Ondanks de hulp van de Reddingmaatschappij waren sommige roeiploegen toch genoodzaakt te ‘klunen’ in het Schuitengat, maar gelukkig haalden alle deelnemers de finish. Het nieuwe handicapsysteem, dat was ingevoerd om voor een eerlijkere uitslag te zorgen, werkte goed en iedereen was gewend aan de nieuwe referentiegetallen. De 29e HT-race, met als winnaars de heren van Ame Gijs en de dames van Faba Facta, eindigde met een uitgelaten feeststemming.

2007

Oef, er was bijna geen HT-race geweest. Er lag namelijk een behoorlijke zandrug bij het Schuitengat. Vorig jaar moesten we al wat zand laten wegspuiten, maar nu was de rug 3 keer zo groot. De sponsors van vorig jaar stonden gelukkig weer klaar met bemanning en materieel, de vergunningen waren snel rond en er waren extra sponsors om de aanvullende kosten te dekken. De dag van de race waaide het stevig, maar na intensief overleg met Meteo en Rijkswaterstaat konden we toch starten met 132 sloepen. 131 van hen haalden de finish. Het zat de 26e Sagitta-zeilrace niet mee. Net voor de start gaf de Brandaris windwaarschuwing 8 Bft, dus de wisselsloep bleef nog een jaar bij de Cranberries op Terschelling.

2008

Deze HT-race was de vroegste ooit, zowel qua datum (2 mei) als starttijd (om 7.30 uur klonk het startschot). Het weer zat erg mee, niet te veel wind en een lekker temperatuurtje. We dachten even dat er records zouden sneuvelen, maar de dwarsstroom bij de Slenk haalde er toch wat snelheid uit. Het Schuitengat was krap en net genoeg op diepte gebracht om iedereen er door te laten. Een prachtige race, geen uitvallers en fantastische prestaties! De 27e Sagitta-zeilrace kon gelukkig dit jaar wel van start gaan. ’t Veertje uit Amsterdam nam de wisselprijs mee na een fijne race.

2012

Wat een geweldige HT! Er lagen uitgewerkte plannen voor noodscenario’s klaar, omdat het weer al dagen slecht was en het weerbericht niet veel beter voorspelde. Maar al tijdens de heel vroege start (7.30 uur!) bleek dat de oostenwind afnam in plaats van aantrok. Met een klein zonnetje, windkracht 3-4 en een Schuitengat dat dit keer diep genoeg bleek, werd het een geweldige race. Op 1 na finishten alle 129 sloepen. De dames van de Benwyvis wonnen voor de 6e keer overtuigend de race en de 2e wisselprijs in de geschiedenis mocht ook op Terschelling blijven. We tekenen voor zo’n probleemloze race!

2015

De HT roeirace van vorig jaar is onder zeer goede weersomstandigheden verlopen, maar helemaal vlekkeloos verliep de race niet. Er liepen veel roeisloepen aan de grond, net na de smalle inloop van het Schuitengat. Oorzaak: de teams gingen blindelings achter elkaar aan, zonder zich aan de te bevaren route te houden. Een goede stuurman is net zo belangrijk als je beste roeier! Niet goed sturen kan een topklassering in de weg staan… Gelukkig, tot grote tevredenheid van het nieuwe bestuur, hebben alle 131 roeisloepen de overtocht succesvol gemaakt.

_BT Clear