Hoofdsponsor

_BT Clear
artist impression nieuwe schepen

Strategic Marine Vietnam: aluminium opbouw in aanbouw

_BT Clear

Wie bouwt onze nieuwe schepen?
Paul Melles, directeur Rederij Doeksen

_BT Clear

De afgelopen weken stonden in het teken van rennen, draven, inpakken en vliegen. Met een kleine delegatie van ons bedrijf vloog ik naar Vietnam, de Filipijnen en Roemenië om er de drie werven van onze shortlist te bezoeken. Essentieel om een goede beslissing te kunnen nemen en de opdracht voor onze twee nieuwe schepen te geven aan de beste partij. Een korte terugblik.

_BT Clear

Tender

Eind november stuurden we naar elf werven een tenderaanvraag voor de geplande nieuwbouw van twee nieuwe schepen. Hierop hebben vijf werven gereageerd door in januari een serieuze aanbieding te sturen. Vervolgens startten we een intensief traject, waarbij we detailbesprekingen voerden met deze werven. Na afronding daarvan maakten deze vijf werven ieder een aangepaste offerte. In februari konden we, na evaluatie van de gevoerde gesprekken en bestudering van de offertes , een shortlist samenstellen, van de werven die als beste geschikt leken voor de opdracht: twee identieke aluminium catamaran autoveerboten op LNG voor de Waddenzee.

Twee schepen

Inderdaad: twee identieke schepen. Gingen we afgelopen zomer er nog van uit dat de beste uitbreiding voor onze vloot een groot én een kleiner schip zou zijn, uit nadere bestudering bleek, dat we beter voor twee gelijke schepen konden kiezen. Hiermee creëren we meer autodekruimte tijdens het meest gewenste reismoment. Bovendien zijn twee identieke schepen onderling uitwisselbaar, dus flexibeler inzetbaar.

Shortlist

We bezochten Strategic Marine Vietnam, Austal Ships en Damen Shipyards. Strategic Marine is een van origine Australische werf met bouwlocaties in Australië, Singapore, Vietnam. Austal is eveneens een Australische werf met een bouwlocatie te Cebu op de Filipijnen. Ons al bekend, omdat ms Vlieland daar in 2004-2005 is gebouwd. Tot slot bezochten we de werf van Damen Shipyards in Galatz, Roemenië.

De praktijk

Het waren intensieve bezoeken waarbij we veel zagen, veel vragen stelden en veel antwoorden kregen. Waar hebben we vooral naar gekeken? In de eerste plaats naar de manier van werken in de praktijk. Want het kan er op papier nog zo mooi uitzien, als je ter plekke de kwaliteit van het laswerk, kennis van aluminium cascobouw, de werfcapaciteit en -logistiek, kwaliteitscontrole, werkomstandigheden en de veiligheidsmaatregelen voor het werfpersoneel kunt beoordelen, dan heeft dat een enorme meerwaarde. Daarnaast proefden we uit de gevoerde gesprekken de wijze van samenwerken met de onderleveranciers van de betreffende werf.

Specialist

We kregen een goed beeld van de bezochte werven en uiteindelijk hebben we mede op basis daarvan een beoordelingsmatrix gemaakt en een zorgvuldig afgewogen keuze gemaakt. Strategic Marine kwam op bovengenoemde punten als beste uit de bus. Strategic Marine is gespecialiseerd in de bouw van allerhande aluminium schepen en is een onderdeel van de Triyards uit Singapore die een aantal grote nieuwbouwwerven in Azië en de VS hebben, gespecialiseerd in de bouw van complexe off shore installaties. Met dit bedrijf werden vervolgens begin april de contractonderhandelingen opgestart, met goed resultaat.

Waddenfonds

Ondertussen kwam er nog meer goed nieuws. Want zoals u wellicht weet, kende het Waddenfonds Rederij Doeksen eerder al een subsidie toe van € 1.207.500 voor de ombouw van de huidige vrachtboot Noord-Nederland naar een schip op LNG. Omdat deze ombouw destijds, vanwege de relatief hoge kosten niet realistisch bleek en daarom niet doorging, hebben we een gewijzigde aanvraag ingediend bij het Waddenfonds. Recent werd bekend dat het Waddenfonds ons, op basis van die gewijzigde aanvraag,  een beschikking gaat verlenen waarmee het bovengenoemde subsidiebedrag beschikbaar komt voor dit nieuwe project. We zijn er enorm blij mee, dat het Waddenfonds ons met deze subsidie stimuleert om te investeren in schonere, maar ook fors duurdere, voortstuwingssystemen. Met voortstuwingsystemen op LNG wordt substantieel minder CO2, NOx en fijnstof uitgestoten en dat is goed nieuws voor het kwetsbare milieu in het Werelderfgoed de Waddenzee.

Champagne

Vandaag hebben we het contract met Strategic Marine ondertekend en beklonken met een glas champagne. Want nu kunnen we eindelijk van start! Deze zomer zal in Vun Tau te Vietnam gestart worden met de bouw van twee gloednieuwe schepen op LNG. Strategic Marine maakt gebruik van het nautisch ontwerpbureau BMT Nigel Gee uit Southampton, die alle constructietekeningen voor de schepen gaat maken. Het Friese bedrijf Vripack uit Sneek tekende eerder al het exterieur voor de nieuwe schepen van Rederij Doeksen en zal tevens het interieur ontwerpen. Wij hebben er zin in! Na jaren van voorbereiding gaan die twee prachtige schepen er eindelijk komen!

P.s. Neem ook eens een kijkje op ons blogboek, voor meer achtergrondinformatie over ons bedrijf:
http://blogboek.rederij-doeken.nl.

Strategic Marine Vietnam: productiehallen voor diverse disciplines (pijpenlasstraat, snijden van scheepsbouw platen, machine werkplaats, roestvrijstaal constructie hal, aluminium constructie hal en aluminium afbouw hal).

_BT Clear