Hoofdsponsor

_BT Clear
johan jacobs

Rijkswaterstaat
verantwoordelijk voor veiligheid op het water

_BT Clear

Tijdens de HT-race is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor de veiligheid en het verkeersmanagement op zee. Johan Jacobs: “Gedurende de race zal betonningsvaartuig Terschelling, het patrouillevaartuig RWS 74 en ribs van Rijkswaterstaat meevaren. Daarnaast zullen ook patrouillevaartuigen van de waterpolitie (KLPD), enkele ribs en de reddingsmaatschappij KNRM toezicht houden op de veiligheid op het water.

_BT Clear

Johan Jacobs is hoofdingenieur-directeur Zee en Delta van Rijkswaterstaat. “Ik heb altijd wat met water gehad. Ik ben opgegroeid in Den Haag en ik heb dus ook veel tijd doorgebracht op het strand van Scheveningen. Ik vind daarom ook de HT-race erg interessant, al hoort het Waddengebied niet onder mijn verantwoordelijkheid. De rol van Rijkswaterstraat Zee en Delta komt vooral neer op de veiligheid en de verkeersbegeleiding op het water.”

Voorbereiding

De voorbereidingen beginnen al maanden van te voren met het aanvragen van de vergunningen. Samen met de KLPD wordt er gekeken naar de omgeving en mogelijke obstakels die de veiligheid van de sloepvaarders in gevaar kunnen brengen. Jacobs: “De HT-race is een terugkerend evenement, maar we kijken elk jaar opnieuw naar de veiligheid. De vaargeul tussen Harlingen en Terschelling is een geul die constant in beweging is, de risico’s kunnen dus per jaar verschillen. Bovendien wordt het evenement elk jaar een stukje groter, dit jaar nemen er maar liefst 135 sloepen deel. Ook daarom moet er jaarlijks gekeken worden naar de veiligheid van het aantal deelnemers en de te verwachten bezoekers.”

Go/No Go

Vooraf wordt vastgesteld onder welke omstandigheden de race niet door kan gaan.
Jacobs: “Je hebt een aantal omstandigheden niet in de hand, voornamelijk het weer. De afgelopen jaren hebben we altijd goed weer gehad. Al vind ik het leuk als de zee iets ruig is, dat maakt het natuurlijk spannender, maar het moet wel veilig blijven. Daarom bekijkt het organisatiecomité in samenwerking met het KNMI voorafgaand aan de race de weersomstandigheden. Op basis daarvan wordt er een Go/No Go gegeven. Er wordt onder andere gekeken naar het zicht, deze moet minimaal 1500 meter zijn, daarnaast mag de wind niet harder zijn dan windkracht zes. Als de weersomstandigheden tijdens de race minder worden, dan wordt er opdracht gegeven om de sloepen op sleeptouw te nemen. Ook moeten alle faciliteiten beschikbaar zijn, zoals patrouilleschepen, ribs en de reddingsmaatschappij.

Eerste keer

Op de vraag wat Johan het leukst vindt dat hij heeft meegemaakt tijdens een HT-race, geeft hij eerlijk toe dat hij niet eerder aanwezig is geweest bij het evenement: “Al een aantal jaren krijg ik netjes een uitnodiging voor de race op de deurmat, maar ik woon helaas niet om de hoek. Maar dit jaar neem ik me écht voor om de HT-race voor het eerst te bezoeken! Het leuke aan de HT-race vind ik dat het is uitgegroeid tot een geweldig evenement. Mensen doen in de eerste plaats niet mee omdat ze een wedstrijd willen winnen, maar omdat ze het leuk vinden om tijdens dit evenement in een sloep deze oversteek te maken.”

_BT Clear