Hoofdsponsor

_BT Clear

Het startsein afgeven én zelf roeien

Vanaf de eerste HT-race heeft Arie Buren de startschoten voor de HT-race verzorgd. Helaas is hij in 2014 overleden. Elk jaar wordt iemand anders gevraagd het startschot af te lossen. Dit jaar is het de beurt aan Frank Seinen, directeur bij Damen Ship Repair. Al jarenlang levert Damen Shiprepair Harlingen, voorheen Shipdock Harlingen, een bijdrage aan de organisatie van de HT. Tevens ondersteunt hij de HT door het ter beschikking stellen van divers materieel voor de race. Een goede reden voor Dirk de Boer, de organisator van de HT-race, om Frank te vragen voor het startschot.

_BT Clear

“Ik werk al bijna twintig jaar samen met Dirk de Boer, dus toen hij me vroeg of ik het startsein wilde aflossen, kon ik natuurlijk geen nee zeggen,” lacht Frank. “Bovendien ben ik inmiddels wel een ervaren HT-racer; dit jaar wordt de negentiende keer dat ik meedoe. Toen ik vroeger begon met roeien, was ik de jongste, maar inmiddels ben ik bijna de oudste van de ploeg.” Ja, Frank verzorgt het startschot én roeit zelf mee: “Ik los het startsein af en spring daarna gewoon de boot in om de oversteek naar Terschelling te maken. Het is de eerste keer dat ik het startschot verzorg, dus het zou mooi zijn als we op een gunstige tijd starten en de kade vol staat met bezoekers. Daarnaast hoop ik natuurlijk op mooi weer, dat geeft het allemaal een beetje extra sfeer,” aldus Frank Seinen.


Sloep Kerwood

Tjalf-Jan Bakker, kapitein van een bergingsschip, is geïnteresseerd geraakt in het roeien door zijn vriendin Jildau de Boer. Samen zijn ze eigenaar van Dierenspeciaalzaak en Tuincentrum De Koperwiek, die hoofdsponsor is van het gelijknamige roeiteam. Met de sloep Kerwood neemt het roeiteam De Koperwiek ook dit jaar weer deel aan de HT-race.

Tijdens de roeisloepenrace Muiden-Pampus-Muiden zagen Tjalf-Jan en Jildau een sloep te koop staan, ze waren meteen verkocht. Tjalf-Jan: “We hebben de sloep gekocht en opgeknapt. De sloep zelf was nog in goede staat, maar hij kon wel een likje verf gebruiken. We hebben hem laten overspuiten en opnieuw laten bestikkeren. Je herkent hem niet meer terug!” Ze hebben nog steeds contact met degene van wie ze de Kerwood hebben gekocht. “De oude eigenaar is benieuwd naar de nieuwe versie van de sloep, dus af en toe stuur ik wat foto’s. Van de zomer komt hij langs op Terschelling om te kijken hoe de sloep geworden is.”

De sloep heeft de naam Kerwood gekregen. Achter deze naam schuilt een hele geschiedenis. Tjalf-Jan: “Ik noem mezelf ook wel een schatzoeker; ik berg ladingen van gezonken en oude schepen. Het allereerste scheepswrak waarvan ik de lading heb geborgen, heette de Kerwood. De Kerwood is een schip dat werd gebruikt voor het vervoeren van voedsel en goederen voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het is gezonken net boven Terschelling, net na de Eerste Wereldoorlog, in 1919. De sloep is naar dit schip vernoemd. Veel eilanders zijn ook bekend met deze naam en de geschiedenis van het schip. Dus de naam van de sloep roept vast en zeker herinneringen op bij sommige eilanders!”

_BT Clear