Hoofdsponsor

_BT Clear

Een belangrijke klus:
de tijdwaarneming

De tijdwaarneming is een essentieel onderdeel tijdens de HT-Race. Er liggen diverse schepen op het Wad die de tijden van alle roeiers bijhouden, waaronder het opleidingsschip van Maritiem Instituut Willem Barentz: ms Octans.

_BT Clear

“Met een mannetje of zeven houden we ons bezig met de tijdwaarneming vanaf ms Octans”, vertelt Alex Finnema. De afgelopen drie keren was hij degene die de nummers van de passerende sloepen doorgaf. “Ik riep de nummers en dan was er een zeevaartschoolstudent die alle nummers invoerde op de computer. Vorig jaar kwam alles binnen een uur en een kwartier voorbij, het ging heel snel!”

Opperste concentratie

Van de wedstrijdleiding krijgen de tijdwaarnemers een plek toegewezen, voor ms Octans is dit meestal in de buurt van het Schuitengat. “Het is maar een smal stukje tussen het schip en de boei, waar de roeiers langs kunnen. Voor de roeiers opletten geblazen, maar voor ons ook! Als er vijf sloepen tegelijk voorbij komen is het even chaotisch. Het is een kwestie van goed opletten en geconcentreerd blijven”, legt Alex uit.

Voor een extra back-up gaat er altijd iemand met een camera mee aan boord. Diegene legt de hele race vast op beeld. Als alle sloepen gepasseerd zijn en alle cijfers zijn nagekeken, kan ms Octans en haar bemanning terugkeren naar de haven van Terschelling. “Dan leveren we al het spul in bij de wedstrijdleiding en zit onze taak er weer op. Meestal komen we tegelijk met de laatste sloepen de haven binnen, midden in het feestgedruis. Toch wel een heel mooi moment.”

Klik hier om het videoverslag te kijken die gemaakt is met een drone van de ms Octans tijdens de HT-race 2014!


Nieuwe Dynamic Positioning simulator voor Maritiem Instituut Willem Barentsz

Onlangs is er bij het Maritiem Instituut Willem Barentsz een nieuwe Kongsberg KPOS/K-Sim simulator geïnstalleerd. Deze nieuwe Dynamic Positioning simulator, gekoppeld aan een K-Sim klasse A brugsimulator, vervangt het verouderde Polaris-systeem dat tot nu toe gebruikt werd. Door deze nieuwe apparatuur kan het MIWB haar diensten uitbreiden. Naast de welbekende cursussen zoals DP-Induction, DP-Simulation en DP-Sea Time Reduction kunnen nu cursussen op maat, aansluitend bij de trainingsbehoeften van scheepvaartbedrijven ontwikkeld en aangeboden worden.

Naast dat het nieuwe K-Sim brug-computerplatform uitgerust is met het nieuwste KPOS 8.2 Dynamic Positioning-systeem, is het ook een grote verbetering ten opzichte van het tot nu toe gebruikte Polaris-systeem. Het nieuwe platform biedt betere grafische mogelijkheden en enorm verbeterde scheepsmodellen wat resulteert in een veel betere simulatieervaring voor de studenten.

Op dit moment heeft de simulator tien scheepstypes/modellen waarvan er drie uitgerust zijn met DP-systemen. De meeste DP-oefeningen worden uitgevoerd met een DP-klasse 2 Multipurpose Inspection and Repair Vessel. Verscheidene offshore werkzaamheden zoals bevoorrading, kabelleggen, duikassistentie en lichte constructie kunnen met dit veelzijdige model gesimuleerd worden. Met een nieuw DP2-klasse shuttle-tankermodel kan het MIWB shuttle-tankeroefeningen draaien inclusief het gebruik van DARPS (Differential Absolute and Relative Positioning Sensor). Naast deze twee modellen is er een DP-klasse 2/3 semi submersible drilling rig beschikbaar welke is uitgerust met risers en tension control.

Naast de DP-vaartuigen is de nieuwe simulator ook zeer geschikt voor het trainen van vaardigheden zoals die bijvoorbeeld nodig zijn voor anchor handling. Voor dit doel zijn nog eens zeven scheepstypes beschikbaar. De instructeurs van het MIWB zijn er helemaal klaar voor om met de nieuwe mogelijkheden aan de slag te gaan en zien het als een uitdaging om nu nog betere en levensechte scenario’s voor de oefeningen te ontwerpen.

_BT Clear