In de gemeente Hollands kroon

_BT Clear

“Als je wilt groeien, is dit de ultieme manier”

Kelly

Tijdens een stage voor haar opleiding Social Work maakte Kelly (26) als vrijwilliger kennis met Humanitas. Inmiddels is ze bestuurslid bij de afdeling Kop van Noord-Holland.

“Vorig jaar liep ik in het kader van de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) stage bij Humanitas. Ik begeleidde deelnemers van Vriendschappelijk Huisbezoek en Thuisadministratie. Dat vond ik superleuk en interessant. Zo draait het bij Thuisadministratie niet alleen om de administratie op orde brengen. Mensen komen om een bepaalde reden in financiële problemen. Daar ga je dan naar op zoek om ze te helpen.

Begin dit jaar zocht het bestuur van mijn afdeling een secretaris. Omdat ik managementassistent ben, ken ik het secretariële werk. Daarbij ben ik zo onder de indruk van Humanitas en zijn de mensen hier zo leuk, dat ik dacht: ik ga solliciteren. Kort daarop schoof ik al aan bij mijn eerste bestuursvergadering. In de nieuwsbrief schreef de voorzitter dat ik in mijn eentje de gemiddelde leeftijd van het bestuur met tien jaar naar beneden haal – de andere bestuursleden zijn namelijk al met pensioen. Dat zij ouder zijn, vind ik juist positief. Ze hebben veel levenservaring, ik kan echt wat van hen leren.

Als secretaris maak ik het verslag van vergaderingen, redigeer ik teksten en ga ik naar bijeenkomsten, bijvoorbeeld van de gemeente. Ook ben ik portefeuillehouder MDT, want ik wil graag jonge mensen vertegenwoordigen. Tegen jongeren die erover denken om als Humanitas-bestuurder aan de slag te gaan, zou ik zeggen: doen! Het is zo’n verrijking van je leven. Je leert veel, het contact met de medebestuursleden en beroepskrachten is heel fijn en het staat goed op je CV. Als je wilt groeien, is dit de ultieme manier.”

Bestuurslid worden?

Humanitas Kop van Noord-Holland is nog op zoek naar bestuursleden. Meer informatie? Check onze website via www.humanitas.nl/kopnh of neem contact op via [email protected]. Telefoonnummer: 0223-617422

Chatten met de psycholoog

Een online test doen om te kijken of je depressieve klachten hebt? De kans is groot dat je zo’n test weleens hebt gedaan. In Nederland gebruiken jaarlijks zo’n 9 miljoen mensen het internet om hulp te zoeken voor psychische problemen, zoals depressie of angst. Helemaal sinds het coronavirus is het steeds gebruikelijker om voor deze problemen via de computer professionele hulp te krijgen.

E-health

Bij online hulpverlening, ook wel e-health genoemd, worden patiënten via het internet geholpen bij hun problemen. Zij kunnen bijvoorbeeld depressief zijn, last ondervinden van angstgevoelens of een eetstoornis hebben. Binnen een afgeschermde online omgeving krijgt de patiënt vragen en oefeningen om de klachten te verminderen. Te denken valt aan schrijfopdrachten, ademhalingsoefeningen of een dagboek bijhouden. Soms hoort het bij de behandeling om naast de oefeningen te chatten of te videobellen met de psycholoog voor extra ondersteuning, maar hoe deze contactmomenten eruit zien is bij elke aanbieder van online zelfhulp anders.

Van anoniem tot mobiel

Zo bestaan er e-health aanbieders waarbij de patiënt anoniem een traject kan doorlopen zonder dat de huisarts of zorgverzekeraar hiervan op de hoogte wordt gesteld. Andere online therapie platformen doen aan ‘blended care’, waarbij ze e-health combineren met klassieke begeleiding. De patiënt werkt dan niet alleen online aan zijn klachten, maar spreekt de psycholoog daarnaast nog in persoon. Tegenwoordig is het ook mogelijk om met een tablet of mobiele telefoon een e-health cursus te doen. Voor autisme patiënten bestaat er zelfs een digitale coach in de vorm van een app die helpt bij moeilijke situaties op school, op de werkvloer en in het openbaar vervoer.

Under construction

Hoewel e-health al vanaf eind jaren ’90 bestaat, is het voor zowel hulpverleners als patiënten een relatief nieuw onderdeel van de geestelijke gezondheidszorg. De afgelopen periode heeft e-health een grote ontwikkeling doorgemaakt. Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) gelooft in de voordelen en de noodzaak van e-health, maar wijst online hulpverleners erop dat ze extra oplettend moeten zijn wanneer zij via e-mail of chat contact hebben met hun patiënten. Omdat ze hun patiënt niet in persoon zien, lopen psychologen informatie mis die ze normaal gesproken halen uit lichaamstaal of intonatie.

Groot aanbod

E-health kan voor veel mensen een uitkomst zijn, omdat er talloze mogelijkheden zijn op gebied van begeleiding, privacy, behandeltijd en kosten. Denk je dat online hulpverlening een manier kan zijn om jouw psychische klachten te verhelpen? Informeer jezelf dan goed over de verschillende behandelingen en de aanbieders. De huisarts is een betrouwbare partij die je kan adviseren over e-health oplossingen die passen bij jouw klachten en jouw financiële situatie.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear