INFORMATIEKRANT Helmond

_BT Clear

Missie Helmond:

géén kinderen meer in armoede

Het coronavirus heeft ons allemaal getroffen. Het nieuws spreekt over een economische crisis. Dit kunnen Helmonders (gaan) voelen in de portemonnee. U raakt uw baan kwijt of hebt minder inkomen. Veel gezinnen verkeren al in armoede en/of hebben schulden. Met het risico dat dit de komende periode zal toe nemen. Vooral kinderen worden daar de dupe van.

De gemeente Helmond zocht enkele jaren geleden contact met de Stichting Leergeld Helmond om te voorkomen dat kinderen in onze stad in armoede opgroeien. De resultaten van de eerste jaren zijn veelbelovend. Maar, zo zegt wethouder Erik de Vries: ‘We willen meer, we willen nóg beter.’

De wethouder vindt armoedebestrijding enorm belangrijk. ‘Het probleem is dat mensen niet of laat aan de alarmbel trekken.’ Een kleine huurachterstand, de energierekening die even blijft liggen, de zorgpremie. Het is als een brand. Dat eerste vlammetje is makkelijk te blussen. Maar als het huis in lichterlaaie staat…’.

Kinderen

Gezinnen met geldproblemen hebben het moeilijk om keuzes te maken. Naast de vaste lasten hebben ook de kinderen hun wensen. De sportclub, muziekles, schoolbenodigdheden, dat verjaardagsfeestje. Deze kinderen kunnen vaak niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdsgenootjes heel normaal zijn. Zij staan dan letterlijk aan de zijlijn. ‘We hebben verschillende mogelijkheden om te helpen , zoals het Kindpakket voor ouders met kinderen tot achttien jaar.’

De gemeente biedt dit pakket aan via Stichting Leergeld Helmond, een stichting die wil dat alle kinderen kunnen meedoen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. Ad Marneffe, bestuurslid van Stichting Leergeld Helmond, is blij dat in Helmond ongeveer 80 procent van het aantal kinderen uit de doelgroep bereikt wordt. ‘Dat is misschien wel het hoogste percentage in Brabant, maar onze ambities liggen nog hoger.

Glenn Derks, Wethouder Erik De Vries en Ad Marneffe (deze foto is voor de coronamaatregelen gemaakt)

De mensen die in de bijstand zitten, zijn wel bekend, maar er is ook een grote groep werkenden in armoede. Die groep is minder zichtbaar. Wij vragen daarom scholen, sportclubs en andere verenigingen, maar ook huisartsen en werkgevers, om alert te zijn op signalen van armoede en ouders te wijzen op de hulp die Stichting Leergeld Helmond kan bieden.’

Nooit alleen

Armoede gaat vaak gepaard met schulden. Maar niet alleen gezinnen met een laag inkomen hebben moeite met het betalen van hun rekeningen. Ook andere huishoudens kunnen kampen met schuldproblemen. Glenn Derks is schulddienstverlener bij de gemeente Helmond. ‘Schuld komt nooit alleen’, zegt hij. ‘Het is meestal onderdeel van een grotere problematiek.’ Hij is enthousiast over de samenwerking tussen de gemeente met woningcorporaties, energiebedrijven en zorgaanbieders. ‘Samen proberen we zo vroeg mogelijk te signaleren waar problemen kunnen ontstaan.’

Durf hulp te vragen

Wethouder de Vries is blij met deze aanpak, maar hij realiseert zich ook dat we er nog niet zijn. ‘Dit is voor mij het allerbelangrijkste thema in onze stad. Mensen die in de problemen zitten, moeten om hulp kunnen vragen. Wij zijn er en allerlei mooie partijen in onze stad denken en werken mee. Dus vraag, zeker in deze bizarre periode, om hulp en advies. Iedereen heeft wel eens een moment waarop het minder gaat. Geldzorgen leiden tot veel stress. We zijn er voor al onze inwoners in deze moeilijke tijd. Belangrijk om te weten: hulp vragen verplicht tot helemaal niets! Ik hoop echt dat we het taboe op dit onderwerp kunnen doorbreken.’

U kunt altijd bellen naar 14 0492, optie 2. Of kijk eens op www.socialekaarthelmond.nl. Daar vindt u allerlei organisaties waar u (gratis) terecht kan, zoals stichting Leergeld.

_BT Clear

_BT Clear

Digitale dagkalender Luna geeft cliënten houvast en rust

Mevrouw Holtackers leest op Luna dat ze haar medicijn kan innemen. Terwijl haar dochter ondertussen met haar smartphone een afspraak maakt voor op de digitale dagkalender.

Als eerste zorgorganisatie in Nederland test Savant Zorg de digitale dagkalender Luna. De Luna lijkt op een e-reader en toont de agenda van de cliënten. Dit geeft ze houvast en rust. Bovendien ontlast het mantelzorgers en is het een extra middel om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen.

Tien cliënten met een lichte vorm van dementie hebben een half jaar samen met mantelzorgers en zorgmedewerkers geëxperimenteerd met het apparaat. Tijdens de testperiode is Luna verfijnd. De digitale dagkalender geeft overzicht en structuur aan de gebruikers. Zo hebben zij gemakkelijk in beeld wat wanneer gaat óf moet gebeuren. Zoals een afspraak bij de kapper of het doen van boodschappen. Mantelzorgers kunnen die afspraken en mededelingen in de Luna zetten met hun mobiele telefoon. Zorgmedewerkers van Savant plaatsen via hun eigen digitale platform afspraken op de Luna, zoals verzorgingstijden en medicijninname. Luna is volop in ontwikkeling. Momenteel wordt er onder meer gewerkt aan een draadloze versie.

Positieve eerste ervaringen

De resultaten zijn veelbelovend. Zo ervaren de mantelzorgers en medewerkers duidelijk meer rust bij cliënten. Bovendien past de eenvoud van het systeem prima bij de doelgroep. In het najaar wordt Luna op de markt gebracht. Luna zal een mooie aanwinst zijn in het assortiment van zorgtechnologische hulpmiddelen die Savant Zorg biedt. Naast de Luna is Savant ook betrokken bij initiatieven zoals de medicijnverstrekker Medido, de leefstijlmonitor Sensara, en een app voor beeldbellen, Facetalk genoemd. Deze hulpmiddelen maken het voor cliënten mogelijk om langer zelfstandig te blijven.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Neem dan contact op met onze Klantenservice (0492) 572 000

Dit is een bijdrage van Savant Zorg

_BT Clear