INFORMATIEKRANT Helmond

_BT Clear

BESTE INWONER VAN HELMOND

Voor u ligt Zo Helmond. Zo staat voor Zorg en Ondersteuning. We vinden het als gemeente Helmond belangrijk dat u als inwoner van onze stad de weg naar hulp goed weet te vinden. Deze krant helpt u daarbij. Zo leest u over de toegang tot zorg en ondersteuning en komt u meer te weten over verschillende organisaties in Helmond die ondersteuning bieden. Ook delen inwoners hun ervaringen.

_BT Clear

Op dit moment hebben we met zijn allen te maken met de coronacrisis en de gevolgen daarvan. Bent u (indirect) geraakt door de coronacrisis, voelt u zich in deze onzekere tijden vaker eenzaam of kijkt u met angst naar de toekomst? Dan kan wat extra ondersteuning u wellicht door deze periode helpen.

Waar kan ik terecht?

We willen natuurlijk het liefst dat iedereen zichzelf kan redden, maar soms lukt dat (even) niet. Dan zijn er in Helmond allerlei organisaties die u kunnen helpen. Sommige Helmonders weten de weg naar zorg en ondersteuning al prima te vinden, maar dat geldt (nog) niet voor iedereen. U mag altijd rechtstreeks contact opnemen met iedereen die in Helmond zorg en ondersteuning biedt. Maar weet u niet goed waar u terecht kunt met uw specifieke hulpvraag? Dan kunt u altijd bellen naar 14 0492, optie 2. Aarzel niet om contact op te nemen. Wij helpen u graag op weg.

BELLEN

U kunt over van alles bellen. Vragen over de opvoeding, uw woonsituatie, vrije tijd, zelfstandigheid, schulden, gezondheid, werk of inkomen en nog meer. We brengen uw hulpvraag zo goed mogelijk in beeld om u vervolgens verder te kunnen helpen.

Hierbij werken we als gemeente samen met verschillende welzijns- en zorgorganisaties. Deze vindt u ook terug in deze krant.

BINNENLOPEN

Uiteraard kunt u met uw vragen ook rechtstreeks terecht bij de professionals in de buurt. Dat kan op verschillende plekken in de stad. In deze krant vindt u een kaart met locaties waar u binnen kunt lopen. Vanwege corona kunnen de openingstijden en spreekuren soms afwijken. De actuele informatie vindt u op de websites. Ook kunt u hierover telefonisch contact opnemen. Op alle locaties wordt rekening gehouden met de corona-richtlijnen.

Vindt u het lastig om zelf contact op te nemen? U kunt hulp vragen aan uw omgeving of bijvoorbeeld op school of aan uw huisarts. Daarnaast hebben we zogenaamde cliëntondersteuners. Dit zijn een soort maatjes die u kunnen helpen. Bijvoorbeeld als u tijdens moeilijke gesprekken wel wat hulp kunt gebruiken. Ook daarover leest u verderop meer.

SOCIALE KAART

Tot slot is er vanaf deze week een nieuwe sociale kaart voor iedereen beschikbaar! Dit is een website waar allerlei Helmondse initiatieven rondom zorg en ondersteuning te vinden zijn: vrij toegankelijk en gratis. Hier kunt u zelf vaak ook oplossingen vinden voor (hulp)vragen. Dit kan over van alles gaan: dagbesteding, activiteiten voor mantelzorgers, zelfhulpgroepen, eetpunten, hulp bij geldzaken, trainingen en cursussen en ga zo maar door. Neem dus vooral een kijkje op www.socialekaarthelmond.nl

Veel leesplezier, namens de gemeente en alle welzijns-en zorgorganisaties in Helmond.

_BT Clear

COLoFON

Concept en realisatie
I: www.ettmedia.nl
T: 050 313 76 00
@ETTMedia

I: www.skitter.nl
T: 050 750 15 91

Met medewerking van gemeente Helmond.

Teksten en redactie
&Teksten in samenwerking met de in de redactie
genoemde organisaties.

Vormgeving
Skitter, Groningen

Augustus 2020

Overname van artikelen is alleen toegestaan mits ETT Media hier toestemming voor heeft gegeven. ETT Media is niet aansprakelijk voor fouten en/of omissies in deze krant.

_BT Clear