INFORMATIEKRANT Helmond

_BT Clear

Een steuntje in de rug door cliëntondersteuners

René van der Linden woont samen met zijn vrouw in Helmond-Noord. Ze hebben het er goed naar hun zin. ‘We wonen in een heerlijke woning in een fijne wijk.’ Geen reden dus om te verhuizen. Totdat de gezondheid van René ineens hard achteruitging. Dus zochten ze hulp. Cliëntondersteuners Hein en Willem hebben René en zijn vrouw geholpen.

Als fanatiek amateurwielrenner had René altijd een topconditie. Het was dan ook even slikken toen zijn gezondheid ineens hard achteruitging. ‘Ik had steeds meer moeite om de trap op te lopen. Halverwege moest ik al gaan zitten om bij te komen.’ Dat kon zo niet langer, vonden hij en zijn vrouw. Dus belden ze naar 14 0492 om een aanvraag te doen voor een traplift. ‘Ik vond het lastig om mijn verhaal helder uit te leggen. Daarnaast kreeg ik een hele hoop vragen waar ik zo één, twee drie geen antwoord op had.’

Prettig gesprek

Via-via kwam René in contact met Willem, een van de cliëntondersteuners in Helmond. Samen met zijn collega-cliëntondersteuner Hein kwam hij bij René en zijn vrouw op bezoek. ‘We hebben goed geluisterd en daarna gevraagd om een gesprek met iemand van het sociale team, zegt Willem. Vrij snel daarna zaten we om tafel bij René thuis. Ook Willem en Hein schoven aan. ‘Dat was een heel prettig gesprek waarin we alles rustig konden uitleggen’, vertelt René. ‘Hein en Willem voeren vaker dit soort gesprekken, voor mij was alles nieuw.’ Tijdens het gesprek werd niet alleen ingezoomd op de gezondheid van René, maar werd er veel breder gekeken. Hoe zit het met de sociale contacten, met de zelfredzaamheid, dat soort zaken. Hein: ‘Een goede ontwikkeling wat mij betreft. Soms doet iemand een aanvraag voor een rolstoel, maar komt er uit het gesprek dat iemand ook heel eenzaam is. Dan kan er ook op dat vlak actie worden ondernomen.’

Fijne kerels

Al vrij snel na het gesprek kreeg René het verlossende telefoontje. Hij en zijn vrouw konden in hun huidige huurwoning blijven. De traplift werd toegezegd en de woningcorporatie zorgde voor aanpassingen in de badkamer. ‘Daar was ik zó blij mee. Niet op zoek naar een nieuwe, duurdere woning, maar lekker in ons eigen, vertrouwde huis.’ René is de twee cliëntondersteuners dankbaar. ‘Ze hebben ons ontzettend goed geholpen. Ze hebben niet alleen verstand van zaken, het zijn ook twee hele fijne kerels. Ik zou alle Helmonders die hulp nodig hebben aanraden om gebruik te maken van cliëntondersteuning.’

_BT Clear

Wat is cliëntondersteuning?

Het is niet altijd makkelijk om zorg en ondersteuning zelf te moeten regelen. Soms zou je willen dat er iemand naast je staat. Iemand die je kan helpen bij de voorbereiding van een lastig gesprek bijvoorbeeld. Of iemand die met je meegaat naar een belangrijke afspraak. Soms kan een familielid, vriend of goede buur een handje helpen. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor die inwoners zijn er zogenaamde cliëntondersteuners. Cliëntondersteuner Willem legt uit: ‘Een cliëntondersteuner is een onafhankelijke professional of vrijwilliger die inwoners van Helmond bijstaat. Het is een soort maatje dat informatie en advies geeft. Hij is op de hoogte van de laatste wet- en regelgeving, kan doorverwijzen waar nodig en biedt een luisterend oor.

We helpen bij het voeren van lastige of spannende gesprekken of bij het beantwoorden van ingewikkelde brieven. Belangrijk om daarbij te vermelden is dat de inwoner de richting bepaalt en de cliëntondersteuner begeleidt.’ Er zijn verschillende organisaties in Helmond met cliëntondersteuners. Deze richten zich vaak op een bepaalde groep inwoners. Bijvoorbeeld inwoners met weinig geld, een handicap of ouderen.

Kijk voor meer informatie en alle organisaties op
www.zo-helmond.nl/cliëntondersteuning.

_BT Clear