Herman wil worden wie hij was

_BT Clear

Vroeger leek er geen vuiltje aan de lucht in het leven van Herman (57). Tot zijn vrouw hem verliet en de drank zijn beste vriend werd. ‘Er ging van alles mis om me heen, maar ik zag het niet. Pas toen ik op bijna op straat belandde, besefte ik dat het anders moest.’

Herman trok aan de bel en krijgt sinds kort thuisbegeleiding van Zienn. ‘Er komt nu regelmatig een begeleider bij me langs en die helpt om alles op orde te krijgen. Dat vond ik eerst lastig, iemand die zich met je ‘bemoeit’. Maar alles is beter dan op straat staan natuurlijk. Want bij wie kun je terecht? Ik had er best een zootje van gemaakt…

Mijn leven, mijn huis, administratie, geldzaken, alles was een warboel. Met de begeleider komt er weer overzicht. Ze regelt veel met me of vertelt waar en hoe ik dingen zelf kan regelen. Er is veel gebeurd en ze biedt een luisterend oor, maar is ook eerlijk. “Je hebt het vooral zelf in de hand”, zegt ze dan. Zo is het ook. Hulp over de vloer is een hele stap geweest, maar wel een goede. Het gaat nu beter met me. Ik ben er nog niet, maar hoop weer te worden wie ik was.’

Om privacy-redenen is de naam in dit artikel veranderd.

_BT Clear

Thuisbegeleiding van Zienn

Zienn biedt begeleiding aan huis aan mensen die moeite hebben het leven op de rit te houden. Er speelt van alles (multi-complexe problematiek) en dakloosheid dreigt, iemands welzijn is in gevaar en/of er is overlast. In die situaties kan Zienn uitkomst bieden.

Thuisbegeleiding voorkomt dakloosheid en is ook een steun in de rug voor wie na verblijf in een voorziening weer zelfstandig verder gaat.

In de gemeenten Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen biedt Zienn thuisbegeleiding vanuit Crisisopvang Burgum (Prinses Margrietstraat 63 in Burgum).

Meer weten?

Neem contact op met Hanneke Mols, intaker, telefoon 06 33 13 55 25 of 088 066 3700,
mail [email protected]
Of bel met ons Aanmeldpunt, 0900 – 118 88 81.
www.zienn.nl

_BT Clear

“Zonder klik kun je het wel vergeten”

Willem Fernee werkte als begeleider bij een grote zorginstelling, maar vond dat het beter kon; minder regels van bovenaf en meer aandacht voor de cliënt. Samen met Fokke de Haan richtte hij de kleinschalige welzijnsorganisatie JIJ Centraal op, die ambulante hulpverlening biedt en het nét even wat anders aanpakt.

_BT Clear

Met “slechts” acht medewerkers in dienst, is Jij Centraal geen grote speler, maar juist daarvan kunnen inwoners van Achtkarspelen Tytsjerksteradiel naar eigen zeggen met een zorgbehoefte profiteren: “Omdat we een klein team zijn, weten we goed wat er speelt onder onze cliënten en wat ze nodig hebben. Onlangs was er iemand zonder inboedel. Mijn medewerkers en ik steken dan de koppen bij elkaar en trommelen kookspullen op uit onze eigen kelders”, vertelt Willem.

Deze praktische aanpak kenmerkt het hele begeleidings- traject, al vanaf het begin. Bij een intakegesprek kan een cliënt gewoonweg gevraagd worden of hij of zij een energiek type als begeleider wenst. Daarover zegt Willem: “Om echt in verbinding te staan met onze cliënten, heb je een klik nodig. Anders kun je het wel vergeten. Door zulke vragen te stellen kom je juist verder.” Aan die verbinding wordt continu gewerkt, maar zeker niet door talloze ernstige tafelgesprekken, want zo zegt Willem: “Soms kom je dichter tot elkaar, wanneer je samen even een wandeling maakt in plaats van tegenover elkaar zit.”

Over zijn werk is Willem razend enthousiast. Hoewel hij nu in de directeursstoel zit, is hij nog steeds werkzaam als ambulant begeleider voor Jij Centraal. Dat houdt zijn werk volgens hem dynamisch en uitdagend: “Onlangs sprak ik nog voor de gemeenteraad, maar straks trek ik m’n gele huishoudhandschoenen aan om een cliënt te helpen schoonmaken.” Dat zoiets niet wordt uitbesteed, is voor Willem niet ongewoon: “Voor deze cliënt komt het niet ten goede als er een vreemde zijn huis komt schoonmaken. Dan doen wij het even niet volgens het boekje. Het is simpelweg altijd passen en meten, met het belang van de cliënt voorop.”

_BT Clear