Iedereen – dus ook alle inwoners van onze gemeente – heeft te maken met de gevolgen van het coronavirus. Er gelden allerlei maatregelen tegen de verspreiding van het virus. Het is begrijpelijk dat u bezorgd bent en wellicht vragen hebt. Misschien maakt u zich zorgen over een oude buurman of over een familielid dat u nu niet kunt bezoeken.
Het is belangrijk rekening te houden met elkaar. Laten we oog hebben voor de oudere en kwetsbare inwoners. Help daar waar dat op een verantwoorde manier kan. Dit kan de ene keer door telefonisch contact te houden en in een ander geval door actief te helpen, bijvoorbeeld met boodschappen doen.
Heeft u zelf een luisterend oor nodig of kent u iemand die hulp nodig heeft? Impuls en Attenta zijn, zolang de maatregelen van de overheid van kracht zijn, telefonisch bereikbaar. Wij kijken samen met u graag naar hoe we kunnen helpen.
Impuls is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur
T. 0592-245924
[email protected]
Attenta is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur
T. 0592-263468
[email protected]
Veel inwoners weten inmiddels de weg naar Attenta te vinden. Wij zijn er voor alle inwoners van Aa en Hunze. Werk, opvoeding, (mantel)zorg en huishouden vragen dagelijks heel wat tijd en energie. Meestal lukt het om alles goed te regelen. Maar het kan zijn dat u op sommige momenten behoefte heeft aan professionele hulp. In dat geval staat Attenta voor u klaar.
U kunt bij Attenta terecht met vragen over zorg, opvoeding en opgroeien. Ook als u problemen in de toekomst verwacht, kunt u nú al bij ons terecht.
Denk bijvoorbeeld aan:
Bel of mail naar Attenta. Meestal maakt één van onze medewerkers een afspraak met u. Onze medewerker komt dan bij u thuis. In het gesprek onderzoekt onze medewerker samen met u uw vraag, om vervolgens samen naar een oplossing te zoeken. Een eerste gesprek duurt ongeveer een uur. Het gesprek met Attenta is gratis.
U mag altijd iemand uit uw omgeving vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Iemand die u vertrouwt en die uw situatie goed kent. Bijvoorbeeld een familielid, kennis of mantelzorger.
U kunt ook kosteloos gebruik maken van een cliëntondersteuner om bij het gesprek aanwezig te zijn. De cliëntondersteuner is onafhankelijk en werkt bij MEE Drenthe. Hij of zij kan u helpen uw vraag duidelijk te krijgen en keuzes te maken. U kunt zelf contact opnemen met MEE Drenthe.
U bespreekt samen met een medewerker van Attenta wat u zelf kunt doen en of u een beroep kunt doen op mensen uit uw omgeving.
Heeft u extra hulp of ondersteuning nodig dan wijzen we de weg naar organisaties in de gemeente waar u terecht kunt voor allerlei soorten ondersteuning en hulp. In deze krant vindt u daar voorbeelden van.
Bij deze organisaties kunt u zonder verwijzing terecht.
Als u een verwijzing nodig hebt – voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) of voor de Jeugdwet – dan regelt Attenta dit voor u. Daarnaast kunnen wij u adviseren, zoals bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget.
Voor hulp of zorg die wordt geregeld vanuit de Wmo of Jeugdwet moet u soms een eigen bijdrage betalen. Op de website van het CAK vindt u informatie over deze bijdrage.
De Wmo regelt hulp en zorg zodat mensen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen:
De Jeugdwet regelt hulp en zorg voor jeugdigen en hun ouders bij opgroei- en opvoedingsproblemen. Er zijn veel verschillende behandelingen voor jeugdigen mogelijk:
Een inwoner uit onze gemeente vertelt over haar ervaring met Attenta. Haar verhaal leest u op de volgende pagina. Neem ook vooral een kijkje op onze nieuwe website of bel of mail ons.