Projectleider Gaatze Rekker en stedenbouwkundige Anouk Dankaart-Steenblik van de gemeente Barneveld zijn enthousiast over de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk Bloemendal en pakken dit enthousiast op met omwonenden en andere betrokkenen.

Leerlingen ontwerpen energieplein

_BT Clear

Een nieuwe wijk met een omvang van zo’n 1.500 woningen vraagt om meer dan alleen huizen, wegen en groen. We willen graag een centrale ontmoetingsplek creëren die ook door de inwoners van De Vaarst goed bereikbaar is. Het moet een plek w orden waar het fijn is om te verblijven, waar je elkaar makkelijk ontmoet en waar omwonenden terecht kunnen voor enkele wijkvoorzieningen. We noemen deze plek het Energieplein. Dit Energieplein bepaalt voor een groot deel de sfeer en identiteit van de héle wijk Bloemendal. Daarom is het belangrijk dat er naast sociale duurzaamheid ook aandacht is voor het op een duurzame wijze opwekken van energie. Aangezien dat laatste één van de ambities is van de wijk Bloemendal. Voor de ontwikkeling van het Energieplein zijn ook leerlingen van het JFC gevraagd om mee te denken.

Waarom zijn leerlingen betrokken?

Het Energieplein wordt echt onderdeel van de wijk en het is heel leuk en inspirerend om de ideeën van de technasiumleerlingen hiervoor te zien. Vanuit verschillende invalshoeken voor duurzaamheid waren zij concreet bezig in hun directe omgeving. In hun presentaties kwam goed naar voren hoe zij gewerkt hadden vanuit hun visie op het plein, wat de gedachte achter hun ontwerpen was. Naast een koppeling tussen ontmoeten en het opwekken van duurzame energie was het de opdracht om de spanten van de schuur, die nu op de plek staat waar het plein komt, te laten staan. De leerlingen moesten dus bedenken wat ze met de spanten konden doen. En eventueel iets met deze spanten te doen.

Wat hebben de leerlingen gedaan en wat heeft het opgeleverd?

Hier zijn ook leuke ideeën uitgekomen; spanten begroeien met groen, dakterras boven in de oude schuur, zonnepanelen op de spanten, buurthuis in de oude schuur, marktkramen onder de spanten, schuur inrichten als jeugdhonk, glijbaan vanuit de spanten en schommelstoelen aan de spanten ophangen. Medewerkers van de gemeente gaven informatie aan leerlingen van drie klassen (3 Havo en 3 VWO). Het merendeel van de leerlingen was meteen erg enthousiast over de opdracht, met name vanwege het realiteitsgehalte ervan. Waarschijnlijk hebben de bewoners van de Bloemendaallaan regelmatig groepjes leerlingen in het veld gezien die bezig waren met hun huiswerk. Daar hebben ze ideeën opgedaan voor het ontwerp van het plein.

Een aantal leerlingen hebben verschillende pleinen in Barneveld bezocht om te analyseren wat we in Barneveld nog niet hebben en natuurlijk is het internet afgestruind voor inspiratie. De ruim 20 groepen hebben uiteenlopende ontwerpen gemaakt, van een cocktailbar met strand, een fontein in de vorm van het logo van Bloemendal, een waterplein tot een speelheuvel. Verder zijn er verrassende combinaties voorgesteld als speeltoestellen die energie opleveren, een parasol met zonnepanelen in de kap en usb-poorten aan de onderzijde, tafels en banken met usb-poorten, verlichte dansvloer waarbij de lampen reageren op beweging en een piano in de vloer waarbij ook een koppeling is gemaakt tussen beweging en geluid. In bijna alle ontwerpen is gewerkt met zonnepanelen, veel groen in de aankleding en op bijna ieder plein was een koffiecorner en sport en spel voor jong en oud terug te vinden.

Wat vonden leerlingen ervan?

De leerlingen waren erg enthousiast over de opdracht. Dat is terug te zien aan de prachtige maquettes die ze hebben gemaakt. Eén groep had zelfs een 3d-presentatie met virtuele bril, waarbij de fontein op realiteitsgehalte was getest, een op schaal gemaakte draaimolen die energie opleverde en een lamp die werkelijk ging branden.

_BT Clear