INFORMATIEKRANT
Hoeksche Waard

‘Ik heb de mooiste baan die er is’

Apolonia Verschoor (66) is sociaal makelaar bij Welzijn Hoeksche Waard. Ze zou dit jaar met pensioen gaan, maar haar hart ligt zo bij haar werk, bij de mensen in Korendijk, dat ze nog even doorgaat. “Ik heb het mooiste werk dat er is. Ik kan echt iets doen voor mensen en ze weten dat ik alles doe om ze te helpen, dus ze weten me onderhand wel te vinden.” We vroegen haar een werkdag te beschrijven.

_BT Clear

09:00 Thuis inloggen en mail lezen

In verband met drukte op de weg log ik thuis in en neem ik de mail door. De huisarts van mevrouw Kuipers vraagt of ik eens bij haar langs kan gaan. Het gaat niet zo goed met haar. Depressieve klachten. Mogelijk is ze eenzaam. Mevrouw heeft een heel klein netwerk en weinig sociale contacten.

10:00 -11:00 Signalen uit signalerend huisbezoek doornemen en evt. huisbezoek(en) inplannen

De vrijwillige huisbezoekers vullen een vragenlijst in en gaan in gesprek met de ouderen in Korendijk. Zij zijn getraind om het gesprek aan te gaan en open te staan voor signalen. Die signalen komen bij mij binnen, uiteraard met toestemming van de bezochte persoon. Uit het verslag van de vrijwilliger huisbezoeker kan ik vaak wel opmaken wat er speelt, maar soms sta ik ook voor een verrassing en blijkt er veel meer aan de hand te zijn. Deze ochtend plan ik vier huisbezoeken in. Tijdens het 1ste bezoek is duidelijk of er vaker een bezoek moet worden ingepland of dat een eenmalig bezoek genoeg is. Bij een bezoek laat ik altijd een kaartje achter zodat men weet hoe ik te bereiken ben.

11:00 – 12:00 Actie n.a.v. eerdere huisbezoeken; WMO, Stichting Present, RAD, HW Wonen

Uit bijna elk huisbezoek komen acties voort. Soms is er overleg nodig met de praktijkondersteuner en/of huisarts. Ook is het vaak nodig informatie op te halen bij de ketenpartners, zoals de Wmo, Thuiszorg, Humanitas, MEE, enzovoort. Deze ochtend bel ik de Wmo om te vragen naar mogelijkheden voor extra hulp bij een van de bezochte mensen.

12:00 -12:30 Trainer bellen

Belafspraak met de trainer die de cursusdag verzorgt voor de signalerend huisbezoekers.

12:30 -13-00 Lunch

Ik rij naar Oud-Beijerland om samen met collega’s te lunchen. Daar neem ik vaak geen tijd voor, maar contact met mijn collega’s is ook belangrijk.

13:30 – 14:30 Huisbezoek meneer Schipper in Korendijk

De praktijkondersteuner van de huisartsenpraktijk heeft aan mij gevraagd bij meneer langs te gaan om te onderzoeken of welzijn iets kan betekenen. Meneer (84) is verdrietig en lusteloos na het overlijden van zijn vrouw, bijna een jaar geleden. Na even over koetjes en kalfjes gepraat te hebben om het ijs te breken, stuur ik het gesprek richting de aanleiding van mijn bezoek. Meneer geeft aan moeite hebben met structuur in dag en week te krijgen. Het huishoudelijk werk valt hem zwaar, hij doet maar wat. Een beetje stof afnemen, de afwas en het aanrecht schoonhouden. Verder vindt hij het moeilijk. Maar bovenal heeft hij er geen zin in: “Waar doe ik het voor? Mijn vrouw is dood, kinderen heb ik niet en vrienden en kennissen zie ik niet meer of zijn ook dood.” Vandaag laat ik meneer vooral zijn verhaal doen en vraag welke partijen er al over de vloer komen.

De volgende afspraak is een week later. Meneer zegt de koffie klaar te hebben met een koekje erbij. Dat geeft mij de hoop dat ik uiteindelijk wel wat voor meneer kan betekenen. Als het onderlinge vertrouwen er maar is.

14:45 Collega bellen

Vanuit de auto bel ik mijn collega dat ik iets later ben omdat het huisbezoek is uitgelopen. Nog even gestopt omdat ik mevrouw Kuipers zag. Ze zwaaide naar me. Heel even kort gevraagd hoe het ging. Matig, was het antwoord. Ik heb nu geen tijd, maar spreek af eind van de middag te bellen om een afspraak te maken.

14:45 -15:00 Reistijd

15:00 – 16:00 Collegiaal overleg

Bij lastige vraagstukken raadpleeg ik een collega: wat kan ik doen, waar moet ik zijn en wat kan onze rol zijn? Dat zijn vragen die ik mijzelf steeds opnieuw weer stel. Het is de kunst om de persoon in zijn of haar eigen kracht te zetten. Waar is ondersteuning nodig en waar moet het roer even worden overgenomen, door mij, een ketenpartner of vrijwilliger, om de boel vlot te trekken? Om daarna weer terug te kunnen naar eigen regie? Als sociaal makelaar ben ik vooral de verbinder en bruggenbouwer.

16:45 – 17:00 Thuis inloggen en administratie doen

Registratiesysteem bijwerken en mevrouw Kuipers bellen voor een afspraak. Nog wat mail beantwoorden. Om 17:10 telefoon uit en laptop dicht. Tijd om in de potten en pannen te roeren. Morgen weer een dag.

De namen in dit artikel zijn gefingeerd.

Wilt u meer weten over het werk van de sociaal makelaars of een afspraak maken? Kijk dan op www.welzijnhw.nl, of bel Apolonia: 0682548503

_BT Clear

_BT Clear