Deze pagina wordt mogelijk gemaakt door bedrijven en organisaties uit Hoeksche Waard e.o.

INFORMATIEKRANT
Hoeksche Waard

De Huiskamer van de Wijk voor de coronacrisis foto: Arno Hoogwerf fotografie

Vijf zorgaanbieders vinden elkaar in ‘Thuis in de Kern’

Sinds vorig jaar werken Alerimus, Careyn, Cavent, Heemzicht en Zorgwaard met diverse andere partners nauw samen aan allerlei vernieuwende projecten. ‘Thuis in de kern’ heet het overkoepelende programma. Het helpt kwetsbare inwoners om langer zelfstandig thuis te wonen en plezierig te leven in ‘hun’ dorp of buurt.

_BT Clear

Thuis in de Kern’ leverde al een paar successen op. Het Wijkpension is een logeerhuis voor ouderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen. Bijvoorbeeld omdat ze revalideren na een operatie, of om mantelzorgers even te ontlasten. Op vijf locaties in de Hoeksche Waard zijn er inmiddels Huiskamers van de Wijk, laagdrempelige ontmoetingsplekken voor iedereen. Het Slim Langer Thuis-project helpt inwoners om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen. Slim Langer Thuis moet vooral een impuls geven aan digitale zorg op afstand.

Ook komt er een Zorgcampus Hoeksche Waard. De vijf instellingen zetten daarmee samen in op werving van medewerkers, stagiaires en een zorgopleiding op MBO-niveau in de Hoeksche Waard

Daarnaast biedt de campus straks eigen medewerkers meer ontwikkelingsmogelijkheden. En doordat de partijen zo intensief samenwerken, vinden ze elkaar ook in de nachtzorg. Door ook op dat gebied de krachten te bundelen, kunnen medewerkers efficiënter ingezet worden en hoeft elke zorgaanbieder niet zelf ’s nachts een verpleegkundige paraat te hebben.

Corona-uitbraak

Door die nauwe samenwerking konden de zorgaanbieders ook snel reageren op de corona-uitbraak. Dat leidde tot een apart ‘Covidteam’. Vijftien verpleegkundigen zijn vrijgemaakt voor de zorg aan thuiszorgcliënten met (verschijnselen van) corona.

Doordat de medewerkers uitsluitend in dit team werken, kan zowel bij cliënten als medewerkers besmetting zoveel mogelijk beperkt worden.

Digitale zorg

Ook de ‘Compaan’ tablet is vanwege de corona-uitbraak sneller ingezet. Met de tablet speelt ‘Thuis in de Kern’ in op de toenemende rol van digitale zorg. Het is een tablet voor ouderen. Via de Compaan heeft een cliënt contact met een zorgprofessional, bijvoorbeeld over het innemen van de medicijnen. Ook kan een oudere die zich eenzaam voelt beeldbellen met mantelzorgers en andere familieleden.

_BT Clear

Thuis ondersteuning, maar dan anders

Voor sommige mensen is zelfstandig wonen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld omdat je een licht verstandelijke beperking of hersenletsel hebt. Dan is het heel prettig als er iemand is die je ondersteunt. Iemand die regelmatig bij je langskomt om je planning door te nemen, je te helpen om zelf het huishouden te regelen of gewoon naar je luistert. De afgelopen maanden was het extra uitdagend om die ondersteuning te blijven geven op afstand.

_BT Clear

Fabienne van Steenvelt en Sterre de Ruiter, ambulante medewerkers van Eigenz, geven in de Hoeksche Waard thuis ondersteuning. “Persoonlijk contact is heel belangrijk voor onze cliënten. Daarom leg ik normaal gesproken elke dag meerdere huisbezoeken af. Door de beperkingen rondom corona kon dat niet meer. Gelukkig hebben we voor iedere cliënt wel een oplossing gevonden die hij of zij prettig vindt”, vertelt Fabienne enthousiast. “Videobellen kan natuurlijk altijd, maar samen wandelen en fietsen (op gepaste afstand) is ook echt een hit geworden. Met de dame op de foto heb ik al zeker 100 kilometer gefietst sinds het begin van de coronacrisis. Tijdens het wandelen en fietsen hebben we niet alleen aandacht voor de dingen waar cliënten tegenaan lopen, maar staan we ook stil bij de mooie dingen die we zien en horen.”

De afspraak met de begeleider is voor een cliënt heel waardevol. Niet alleen is het een moment waarop hulp wordt geboden bij dingen die zij ingewikkeld vinden, het is ook een onmisbaar sociaal contact.

Sterre vertelt vol trots over de cliënten met wie zij een hechte band heeft opgebouwd de afgelopen jaren: “De maatregelen rondom corona zijn voor ons allemaal lastig, maar het is echt knap dat onze cliënten zich zo goed hebben aangepast. Hun wereld werd ineens heel klein. Dingen die voorheen structuur boden zoals werk, school of ontmoetingen op ons trefpunt vielen weg. Daarom verwennen we ze af en toe extra. Om ze te laten weten dat er echt nog leuke dingen zijn naast alle beperkingen. Zo hebben we zelfgebakken appelflappen langsgebracht, was er op Koningsdag oranje cake en komt er binnenkort weer een verrassing aan...”

_BT Clear

_BT Clear