In de gemeente Amstelveen

_BT Clear

Leven met een ICD

“Mevrouw Visser, dit klinkt niet goed. Ik ga een ambulance voor u bellen.” Wat een kort bezoek aan de huisarts moest zijn, werd het begin van vele ziekenhuisopnames. Bij Sylvia (56) werden zeven jaar geleden meerdere hartritmestoornissen geconstateerd. Zij blikt terug op de impact die deze ervaring op haar leven heeft gehad.

“Als huishoudelijke hulp werkte ik een aantal dagdelen per week. Na een ochtend of middag werken werd het voor mij steeds moeilijker om van de bank te komen. Zó moe was ik. Het duurde een aantal weken, voordat ik naar de huisarts durfde te gaan. Haar bezorgde blik toen ze naar mijn hart luisterde, vergeet ik nooit meer.”

De huisarts constateerde dat Sylvia vocht in haar longen had en dat haar hart onregelmatig klopte. Voor de dokter reden om haar patiënt meteen naar het ziekenhuis te sturen. Er werd chronotrope incompetentie en boezemfibrillatie geconstateerd. “Mijn hart klopt te snel, dan weer te langzaam. Dat veroorzaakt allerlei klachten zoals hartkloppingen en extreme benauwdheid”. Een pacemaker moest de klachten verhelpen, een onderhuids apparaatje dat met stroomstootjes ervoor zorgt dat het hart in het juiste ritme blijft kloppen.

Helaas keren drie jaar later de vermoeidheid en kortademigheid terug. Uit voorzorg wordt een ICD geplaatst; de ICD geeft, anders dan een pacemaker, een schok om het normale hartritme te herstellen en kan daarmee een hartstilstand voorkomen. “De ervaring met de ICD opende mijn ogen. Daarvoor had ik de onrealistische verwachting dat het ziekenhuis mij helemaal klachtenvrij kon maken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Deze hartafwijkingen komen nu eenmaal voor in mijn familie. Het enige wat de cardiologen kunnen doen is de achteruitgang van mijn hart zoveel mogelijk vertragen.”

Sylvia’s leven lijkt niets meer op dat van vóór haar ICD; zo is ze nu afhankelijk van 18 soorten medicijnen die ze dagelijks moet innemen en moest ze stoppen met haar werk in de zorg dat haar altijd veel voldoening gaf. Nu moet ze die voldoening uit andere zaken halen. Dat lukt haar aardig, vertelt ze lachend: “Ik vind het heerlijk om met mijn kleindochter te zijn en help mijn buren graag waar ik kan. Daar heb ik nu alle tijd en gelegenheid voor. Volgende week begin ik met vrijwilligerswerk in de bibliotheek. Dat zal deze hartpatiënt ook wel van de straat houden!”

Hart- en vaatziekten is een van de belangrijkste doodsoorzaken bij vrouwen. Dit komt omdat ze symptomen als vermoeidheid, pijn tussen de schouderbladen en kortademigheid vaak zien als ongemakken die bij de overgang horen. Heeft u al langere tijd één of meer van bovenstaande klachten? Bespreek deze dan zo snel mogelijk met uw huisarts.

Zorg op maat en bij u in de wijk!

“Samen sterk”, zo luidt de lijfspreuk van apothekersgroep AMVA, bestaande uit de apotheken Molenweg, Randwijck en Zonnestein in Amstelveen Noord. Samen sterk, staat onder meer voor de relatie tussen de apotheekteams van AMVA, én de patiënt.

Bij u thuis

Gedurende de pandemie hebben de drie apotheken van AMVA ervaren hoe belangrijk persoonlijk contact is, juist bij het gebruik van medicijnen. Om mensen goed te kunnen begeleiden bij het medicijngebruik, kan een persoonlijk medicijngesprek behulpzaam zijn. Dat was tijdens de coronapandemie vaak niet mogelijk. Nu de maatregelen langzaam verdwijnen, is het bijvoorbeeld weer mogelijk om mensen thuis te bezoeken. AMVA biedt die persoonlijke dienstverlening, zodat mensen hun medicijnen op de juiste manier gebruiken.

Zo heeft een apothekersassistent tijdens een recent huisbezoek bij een mevrouw van bijna 80 jaar, geholpen met het op orde maken van haar medicijnvoorraad. Haar advies was om te starten met een zogenoemde medicijnrol, ook wel baxter genoemd. Inmiddels gebruikt deze mevrouw naar tevredenheid, én op de juiste manier, haar medicijnen. Samen sterk dus!

Samenwerken

De best mogelijke zorg organiseren we samen met anderen, zoals uw huisarts of de verpleegkundige van de wijkzorg. “Wij merkten dat er een sterke behoefte bestaat bij wijkverpleegkundigen om snel in contact te komen met de apotheek. Om die reden heeft AMVA het ‘AMVA zorgloket’ in het leven geroepen, een telefonisch loket waar wijkverpleegkundigen direct de apotheek kunnen bereiken.”, aldus apothekers Van Deventer en Chouhan, eigenaren van apothekersgroep AMVA. Een mooi voorbeeld van samenwerking, waarmee we de zorg wederom naar een hoger plan tillen.

Een mooie toekomst

Ook voor de toekomst hopen we onze dienstverlening te blijven verbeteren. Dat doen wij voor een deel door mee te gaan met digitale ontwikkelingen, maar belangrijker nog, door meer aandacht te hebben voor uw wensen en behoeften: zorg op maat!

Kijk voor meer informatie op www.amstelveense-apotheken.nl.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear