_BT Clear

Woord vooraf

Voor u ligt de informatiekrant Houten met elkaar. Deze krant is gemaakt op nadrukkelijk verzoek van inwoners, de ouderenbonden en de Stichting Gehandicaptenbelangen om ons niet te beperken tot digitale informatie. De krant is samengesteld met medewerking van meerdere organisaties uit onze samenleving. Gezamenlijk brengen wij u zo op de hoogte van de diverse zorg- en ondersteuningsmogelijkheden die Houten rijk is. De krant heeft uiteraard maar beperkt ruimte. Voor meer informatie kunt u ook kijken op de website 
www.houtenmetelkaar.nl of contact opnemen met genoemde organisaties.
Een handig overzicht vindt u achterin deze krant.
 
Ik wens u veel leesplezier!
 
Jocko Rensen
Wethouder Welzijn, Volksgezondheid en Wmo

 
_BT Clear

Waar kunt u terecht voor hulp en ondersteuning?

Heeft u behoefte aan hulp, dan zijn er misschien wel mensen om u heen met wie u uw probleem kunt bespreken. Buren, vrienden of familie bijvoorbeeld. Of praat met uw huisarts, de jongerenwerker, de arts op het consultatiebureau of de leerkracht op school. Zij kunnen u vaak goed helpen een oplossing te vinden en weten waar u meer hulp kunt krijgen.

Komt u er ook met hulp van uw omgeving niet uit? Ook dan staat u er niet alleen voor. In onderstaand schema hebben we op een rijtje gezet waar u terecht kunt voor hulp en ondersteuning.

_BT Clear

Heeft u een vraag?

Komt u er zelf niet uit?

Is er meer nodig?

 

_BT Clear

Ondersteuning nodig in uw gesprek met de gemeente?

Voor hulp en ondersteuning kunt u naar de gemeente gaan. Zij gaan dan met u in gesprek om uw behoefte duidelijk vast te stellen. U kunt natuurlijk iemand uit uw omgeving vragen om mee te gaan naar dit gesprek. Maar u kunt ook gebruikmaken van cliëntondersteuners. Zij helpen u in uw gesprek met de gemeente.

Wat doet een cliëntondersteuner?

Een cliëntondersteuner bereidt samen met u het gesprek voor en kan meegaan naar het gesprek met iemand van het Sociaal Loket of het Sociaal Team. Zo’n gesprek kan best spannend voor u zijn. Misschien vindt u het moeilijk om uit te leggen welke hulp u denkt nodig te hebben.

Of misschien heeft u hulp nodig bij het maken van keuzes. De cliënt-ondersteuner helpt u daarbij. Hij of zij is er voor u: een cliëntondersteuner overlegt nooit rechtstreeks met de gemeente als u daarvoor geen toestemming heeft gegeven.

Waar vind ik een cliëntondersteuner?

Meerdere organisaties en personen in Houten kunnen u ondersteunen:

  • welzijnsconsulenten van ‘van Houten&co’
  • medewerkers van Stichting MEE
  • getrainde vrijwilligers van ouderenorganisaties en Stichting Gehandicaptenbelangen
  • medewerkers van steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Loket

Heeft u ondersteuning nodig in uw gesprek met de gemeente en is er niemand in uw omgeving die kan helpen? Neem dan contact op met het Sociaal Loket. Zij kunnen u in contact brengen met een cliëntondersteuner die waarschijnlijk wel bij u past. U kunt natuurlijk ook rechtstreeks contact opnemen met één van de organisaties die hier genoemd zijn.

Meer informatie?

U kunt iedere werkdag tussen 9.00 uur en 12.00 uur zonder afspraak binnenlopen bij het Sociaal Loket. U vindt het loket in het gemeentehuis aan het Onderdoor 25. Bellen en mailen kan ook: (030) 639 26 11, [email protected].
Zie ook www.houten.nl/clientondersteuning.

_BT Clear

Informatiekrant Houten met elkaar | gemeente Houten