Zorg & ondersteuning in Zoetermeer


Waar kunt u terecht met uw vraag over zorg en werk

 

Heeft u na het lezen van deze krant vragen over de veranderingen? De gemeente informeert u op verschillende manieren.

Vragen over opvoeden en opgroeien

Met kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien kunt u terecht bij het consultatiebureau, de school van uw kind of bij de welzijns- en zorgorganisaties in de stad. Zij bekijken samen met u welke hulp passend is bij uw vraag. Natuurlijk kunt u uw vraag ook stellen bij het Meerpunt Inlooppunt (Centrum voor Jeugd en Gezin voor Zoetermeer), gevestigd in de hoofdbibliotheek. Kijk voor meer informatie op www.meerpunt.nl of bel met 14 079. Informatie over de veranderingen in de jeugdhulp vindt u op www.zoetermeer.nl.

Vragen over werk en bijstand

Heeft u een vraag over werk of uw bijstandsuitkering dan kunt u deze stellen aan de gemeente Zoetermeer.

Algemene informatie
Veel algemene informatie over de Participatiewet en maatregelen Wet werk en bijstand vindt u op www.zoetermeer.nl.

Uw persoonlijke vraag
Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Stel deze via www.zoetermeer.nl/vraagformulier. De gemeente beantwoordt uw vraag binnen drie werkdagen. Wilt u uw vraag liever mondeling stellen, bel dan naar 14 079.
Heeft u een bijstandsuitkering? Stel uw vraag aan uw klantmanager.

Vragen over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Vragen over hulp of ondersteuning kunt u stellen aan de gemeente Zoetermeer.

Algemene informatie
Kijk voor algemene informatie over de Wmo en de veranderingen per 1 januari 2015 op www.zoetermeer.nl. Hier kunt u ook een melding doen van uw hulpvraag.

Uw persoonlijke vraag
Heeft u een vraag over uw persoonlijke situatie? Dan kunt u deze stellen via www.zoetermeer.nl/vraagformulier. De gemeente beantwoordt uw vraag binnen drie werkdagen. Stelt u uw vraag liever mondeling, bel dan naar de unit Wmo van de gemeente Zoetermeer via 14 079. De unit Wmo heeft op werkdagen tussen 9.00 uur en 10.00 uur spreekuur. U kunt verder naar het Wmo-loket in het stadhuis. Maak hiervoor een afspraak.

Hulp en ondersteuning bij uw vraag
U kunt uw vraag over hulp of ondersteuning ook stellen aan bijvoorbeeld uw huisarts of een van de organisaties die cliëntondersteuning bieden. Bent u bijvoorbeeld mantelzorger dan is ZoSamen er voor u. Ouderen en hun mantelzorgers kunnen ook terecht bij Palet Welzijn. Stichting MEE is er speciaal voor inwoners met een lichamelijke, psychische of zintuiglijke beperking of met niet-aangeboren hersenletsel. Deze organisaties hebben onafhankelijke cliëntondersteuners. Deze professionals onderzoeken samen met u wat u zelf nog kunt doen. Zij helpen u zoeken naar mogelijkheden om uw vrienden en kennissenkring hierbij in te zetten. Als u professionele ondersteuning nodig heeft, helpen de cliëntondersteuners om de hulpvraag duidelijk te maken, om keuzes te maken en om de juiste hulp te organiseren en op elkaar af te stemmen. Kijk op www.zoetermeerwijzer.nl of op www.zoetermeer.nl voor meer informatie over cliëntondersteuning.

Vragen over ernstige zorgen

Voor een veilig thuis
Heeft u ernstige zorgen over een kind, een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld, dan kunt u terecht bij de organisatie Veilig Thuis. Meer informatie vindt u op www.veiligthuishaaglanden.nl.

Meldpunt Bezorgd
Maakt u zich ernstig zorgen over iemand met psychosociale problemen die hulp nodig heeft, maar zelf geen stappen zet? Wilt u iets melden of advies voordat een situatie uit de hand loopt (denk bijvoorbeeld aan verslaving, vervuiling, verwaarlozing of eenzaamheid)? Neem dan contact op met Meldpunt Bezorgd Zoetermeer via 070 - 353 72 91. Op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur. Of kijk voor informatie op www.ggdhaaglanden.nl. Dit kan eventueel anoniem.