Zorg & ondersteuning in Zoetermeer

Veranderingen in de jeugdhulp

 

De nieuwe Jeugdwet maakt de gemeente vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor alle jeugdhulp. Ontvangt uw kind jeugdhulp, dan kan hierin iets veranderen. De gemeente ziet die nieuwe verantwoordelijkheid als een kans om de jeugdhulp anders te organiseren, dichter bij huis en op het hele gezin gericht. Het doel: vroegtijdig problemen in een gezin opmerken om opgroei- en opvoedproblemen te voorkomen.

Jeugd- en gezinshulp in Zoetermeer

Bureau Jeugdzorg is per 1 januari 2015 opgeheven en verdeeld over verschillende organisaties. Jeugdreclassering en Jeugdbescherming vallen onder Jeugdbescherming West. Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en het Steunpunt Huiselijk Geweld vormen samen de nieuwe organisatie Veilig Thuis.
Meer informatie: www.veiligthuishaaglanden.nl. De overige delen van Bureau Jeugdzorg behoren vanaf 2015 tot de gemeente Zoetermeer onder de naam Jeugd- en Gezinshulp Zoetermeer. De medewerkers werken in de wijken, onder andere op scholen, zodat zij snel aan de slag kunnen met vragen. Samen met u besluiten zij welke hulp nodig is voor uw gezin.

Indicatie en overgangsrecht

Tot uiterlijk 31 december 2015 geldt het overgangsrecht voor cliënten met zorg in natura (zorg in de vorm van diensten) en voor cliënten met een persoonsgebonden budget (pgb). Heeft u hier recht op, dan biedt de gemeente dezelfde zorg, bij voorkeur bij dezelfde aanbieder. Dit geldt ook voor kinderen en jongeren die al wel een indicatie hebben, maar nog op de wachtlijst staan. Als uw indicatie afloopt, dan kunt u dit bespreken met uw huidige zorgaanbieder. Samen met u en het team Jeugd- en Gezinshulp wordt de ondersteuning die nog nodig is vastgesteld. Voor pleegzorg wordt een uitzondering gemaakt, kinderen houden hier recht op zolang dit nodig is.

Persoonsgebonden budget

Als uw kind zorg toegekend krijgt van de gemeente kan uw kind dit ontvangen als zorg in natura of met een pgb. Bij zorg in natura wordt de zorg geleverd door een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. De zorgaanbieder regelt dan ook de administratie, zoals de betaling van de zorg. Met een pgb bepaalt u zelf wie uw zorgverlener wordt. U kunt een pgb krijgen voor een zorgverlener die gelijkwaardige of meer passende ondersteuning kan bieden dan een zorgaanbieder waarmee de gemeente een contract heeft afgesloten. Vanaf 2015 parkeert de gemeente het budget voor het pgb op de rekening van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB verzorgt de betalingen rechtstreeks aan de zorgverlener of de zorginstelling. Het is van belang dat u als budgethouder uw zorgovereenkomst naar de SVB opstuurt; pas daarna kan de SVB de betalingen verrichten.

Waar kan ik terecht met mijn vragen?

Met opgroei- en opvoedvragen kunt u terecht bij het Meerpunt, bij het consultatiebureau, de school van uw kind of bij de welzijns- en zorgorganisaties in de stad. Zij bekijken samen met u welke zorg passend is bij uw vraag. Lees meer over het Meerpunt op pagina 7.

MEER INFORMATIE
Wilt u meer weten over de veranderingen in de Jeugdhulp? Kijk dan op www.zoetermeer.nl

Één huishouden, één plan

Professionals in de stad werken met de aanpak één huishouden, één plan. Deze werkwijze zetten zij in bij huishoudens waar meerdere problemen spelen en waarbij meerdere professionals betrokken zijn. Door middel van de aanpak één huishouden, één plan wordt de hulpverlening op elkaar afgestemd en vinden gesprekken zo veel mogelijk plaats met het gezin. De hulpverleners die samen om tafel zitten, kennen het gezin. Het plan wordt afgestemd en gemaakt met het gezin en vervolgens door alle partijen ondertekend. In het plan staan de doelen die het gezin wil bereiken en wie welke verantwoording heeft. Voor het huishouden dat begeleiding nodig heeft, betekent dit dat er vaker zorgcoördinatie wordt toegepast. Deze coördinator is het aanspreekpunt van het gezin en de betrokken hulpverleners. Deze persoon wordt samen met het gezin gekozen.

Voor meer informatie kijk op www.zoetermeer.nl.