Deze pagina is een bijdrage van bedrijven uit Tilburg e.o.

“Ook ziende mensen prutsen maar wat met ICT”

“In mijn eigen leven heb ik ook vaak een drempel moeten nemen om een bepaald hulpmiddel voor slechtzienden of blinden te gaan gebruiken. Daar kun je in ons werk maar beter rekening mee houden.” Stefan Laureijssen werkt bij Koninklijke Visio en behoort zelf tot de doelgroep die hij bedient: mensen met een visuele beperking.

_BT Clear

Stefan adviseert slechtziende en blinde mensen over het gebruik van ICT, zoals telefoons, tablets en computers. “Ik noem mezelf een digitale vaardigheidstrainer. Want met een visuele beperking moet je als het ware opnieuw leren lopen door de digit ale wereld.” De vragen die hij krijgt zijn heel divers. “Ga maar na: wat doe je als ziende persoon allemaal op je telefoon dat je niet zou willen missen als je een visuele beperking hebt?”

Tekst herkennen

Computers en smartphones bieden enorm veel mogelijkheden voor Stefan en zijn klanten. “Als je een papieren brief krijgt van een officiële instantie, dan kan je telefoon die tekst herkennen en het aan je voorlezen.” Ook zijn er apps die je boodschappen kunnen herkennen, zodat je niet bijvoorbeeld het pakje instantsoep met de verkeerde smaak hoeft te openen. “Maar het vergt wel wat oefening en uitleg om het maximale uit die digitale hulpmiddelen te halen, en daar help ik mensen bij.”

Terug naar de garage

De klant op maat bedienen, daar hecht Stefan veel waarde aan. “Er is niet altijd een standaardoplossing en verschillende mensen hebben verschillende voorkeuren. Daar speel ik graag op in.” Onlangs bijvoorbeeld kwam er een n ieuwe versie van de software van Apple uit. Logisch dat klanten dan weer even langskomen omdat ze ergens niet helemaal uitkomen, vindt Stefan. “Geen schande om dan even ‘terug naar de garage’ te gaan. Ziende mensen prutsen vaak ook maar wat met hun apparaten, hoor.”

Inloopspreekuur

Advies en ondersteuning vragen wordt met ingang van komend jaar nog gemakkelijker, want dan houdt Stefan eens in de maand op donderdag een ICT-inloopspreekuur van Visio aan de Noordhoekring 328 in Tilburg. “Mensen met een visuele beperking kunnen daar gratis naartoe voor vrijblijvend advies over het gebruik van ICT. Ik zou zeggen: van harte welkom. En ze mogen ook mailen naar [email protected].”

_BT Clear

_BT Clear

Ik ben nog steeds van betekenis

Tijdens het boodschappen doen met haar man liep Ancil met het boodschappenkarretje tegen de deurpost van de winkel. Ze maakten grapjes; twee dagen later zou Ancil jarig zijn, had ze er misschien last van dat ze een jaartje ouder werd?

Ancil: eenmaal thuis kreeg ik meer klachten; de linkerkant van mijn lichaam werkte niet goed meer. Ik werd naar het ziekenhuis verwezen voor onderzoeken. Ik stond midden in het leven, iets ergs kon mij toch niet overkomen? Ik bleek twee herseninfarcten te hebben gehad. Het was een klap in mijn gezicht.

Ik revalideerde zes maanden op locatie. Daarna wilde ik mijn leven weer oppakken en een baan zoeken. Maar alleen al bij het kijken naar vacatures verkrampte mijn lichaam. Wat moest ik nu? Ik verloor mensen om mij heen. Er was onbegrip. Ik zat maar thuis, er was niks aan mij te zien. Was het nu niet eens klaar?

Tijdens een afrondend gesprek bij het revalidatiecentrum gaf ik aan dat het niet goed ging. Ik werd verwezen naar het Regionaal Expertisecentrum voor niet-aangeboren hersenletsel van Siza.

Het voelde als een warm bad waarin ik terechtkwam. Er was een fijne club lotgenoten met wie ik wekelijks fysieke en cognitieve training had. Ook had ik een thuisbehandelaar met wie ik een goede klik had. Toen kwam het besef: ik word niet meer de oude. Het was een rouwproces waarin ik begeleid ben door Siza. Het heeft mij veel gebracht. Ik heb geleerd dat ik nog steeds van betekenis kan zijn. In mijn oude leven heb ik heel hard gerend en alle ballen hooggehouden. Nu ben ik veel bewuster van mijzelf, wie ik ben en wat ik kan. Ik zie wat mijn kwaliteiten waren en wat ze nu zijn. Ze komen veelal overeen, daardoor is er weer ruimte voor nieuwe dingen.

Ik wandel veel, het geeft mij rust. Onderweg zie ik zoveel mooie dingen, die fotografeer ik. Door de camera kijk je heel anders naar de wereld. Zo kon ik ook anders kijken naar mijn leven: het is zoals het is, daarmee heb ik leren omgaan.

Sociaal Meldpunt Tilburg in januari 2020 van start

Vanaf 1 januari 2020 kan iedereen in Tilburg met vragen, klachten of ervaringen op het gebied van ondersteuning, werk, inkomen en jeugdhulp terecht bij het Sociaal Meldpunt Tilburg.

Gaat er iets niet goed in de ondersteuning die u van de gemeente krijgt? Twijfelt u er aan of u wel de juiste hulp krijgt? Is er in de ondersteuning van de gemeente iets vervelends gebeurd en wilt u voorkomen dat anderen dat ook overkomt? Of weet u niet hoe en waar u ondersteuning kunt aanvragen? Dan kunt u vanaf 1 januari 2020 terecht bij het Sociaal Meldpunt Tilburg.

De medewerkers van het onafhankelijk Sociaal Meldpunt Tilburg kennen alle organisaties en instanties in Tilburg en kunnen u daarom ook goed informeren, adviseren en doorverwijzen. Zo bent u snel bij het juiste adres voor hulp of ondersteuning. Het Sociaal Meldpunt Tilburg voorkomt dat u van het ‘kastje naar de muur’ wordt gestuurd. U wordt goed geholpen. En u helpt op uw beurt weer andere Tilburgers doordat het Meldpunt alle vragen en klachten anoniem gebruikt om het gemeentelijk beleid in Tilburg te verbeteren.

Vanaf 1 januari 2020 gaat het Sociaal Meldpunt van start. Houd tegen die tijd goed de huis-aan-huisbladen en Facebook in de gaten voor meer informatie.

_BT Clear