_BT Clear

Vrijwilligersbeleid

Onze maatschappij verandert en zorgt ervoor dat we steeds meer vragen van vrijwilligers. Er zijn ook steeds meer vrijwilligers nodig. Ook de regering vraagt dat ‘Van iedereen die dat kan, wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen voor zijn of haar eigen leven en omgeving.’ Vrijwilligers vormden en vormen nog altijd het cement van onze samenleving.

Van uitvoering van allerlei maatschappelijke initiatieven, de invulling tot aan de uitvoering van voorzieningen en het voortbestaan ervan. Vrijwilligerswerk draagt bij aan meerdere doelen; integratie, re-integratie en vooral ook het meedoen in de samenleving.

Wij zetten in op het voortbestaan van het vrijwilligers netwerk en vrijwilligerswerk. Daarvoor is ondersteuning van vrijwilligers belangrijk. Dit doen we door mee te denken en te helpen daar waar dat (tijdelijk) nodig is. We gaan hierbij uit van de vraag. Wat is er nodig?

De samenwerking zoeken we op met vrijwilligers zelf, het vrijwilligerssteunpunt en vrijwilligersorganisaties. Op deze manier bouwen we een toekomstbestendige uitvoeringsagenda. Een agenda met concrete acties en verbeterpunten.

Een voorbeeld is de verklaring omtrent gedrag die verplicht èn gratis verkrijgbaar is voor vrijwilligers die werken met zogenaamde kwetsbare doelgroepen. Gemeente Sint-Michielsgestel wil gaan bekijken of dit voor een grotere groep of wellicht alle vrijwilligers mogelijk gemaakt kan worden.


Cliëntondersteuning

Wilt u gebruik maken van voorzieningen in (jeugd)zorg, onderwijs, welzijn, wonen of werk en inkomen? En hebt u daar ondersteuning bij nodig? Dan hebt u recht op een professionele, onafhankelijke cliëntondersteuner. U betaalt hier niets voor. Via uw gemeente kunt u nagaan welke ondersteuners u kunt benaderen.

Wat is een cliëntondersteuner?

De cliëntondersteuner helpt bij al uw vragen over zorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Samen kijkt u wat u zelf kunt en wat de mogelijkheden van u en uw netwerk zijn om (weer) mee te doen in de samenleving. Cliëntondersteuning kan bijvooreeld zijn: uw sociaal netwerk vergroten, contact met lotgenoten, trainingen die u bijvoorbeeld leren om te gaan met geld, zelfstandig te reizen, vrienden te maken, zelfstandig te wonen en uw vrije tijd goed in te vullen. De cliëntondersteuner helpt u ook met het formuleren van de juiste hulpvraag. De cliëntondersteuner kan u bijstaan bij het voorbereiden en voeren van het keukentafelgesprek. Het is belangrijk dat u dit gesprek samen goed voorbereidt. Dat u weet welke mogelijkheden u heeft en welke zorg of ondersteuning u zelf nodig hebt.

De cliëntondersteuner kan u eventueel ook helpen bij de voorbereiding van een (voor)onderzoek of bij een aanvraag voor een voorziening. Vaak hebt u te maken met verschillende organisaties, instanties en diverse veranderende wet- en regelgeving. De cliëntondersteuner helpt met de afstemming tussen uw netwerk, mantelzorgers, vrijwilligers en de instellingen die de voorzieningen bieden.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor onafhankelijke cliëntondersteuning voor alle kwetsbare inwoners die dat nodig hebben, dus ook voor mensen met een beperking. Deze persoon is onafhankelijk van de gemeente en komt dus op voor uw belangen. Dit geldt voor het regelen van zorg en ondersteuning bij uw gemeente vanuit de Wmo, de Jeugdwet, de zorgverzekeringswet en de Participatiewet. Het geldt ook voor zorg op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz) via de zorgkantoren.

Het keuken­tafelgesprek

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt wonen en leven. Heeft u daar hulp bij nodig? Is de hulp uit uw eigen omgeving niet meer voldoende? Dan kan de gemeente ondersteuning bieden

Tijdens een zogenoemd keukentafelgesprek bekijkt een medewerker van de gemeente samen met u welke ondersteuning nodig is. Wij bekijken eerst of u de problemen zelf of met behulp van uw omgeving kunt oplossen. Indien nodig kan er extra ondersteuning vanuit de Wmo worden ingezet.

Tips

Hieronder leest u tips om het gesprek goed voorbereid in te gaan.

  • Bedenk vooraf goed waar u mee geholpen bent;
  • Schrijf op wat u belangrijk vindt, zodat u niets vergeet te bespreken;
  • Geef een reëel beeld van wat u veel energie kost, waar u zich zorgen om maakt en waar u graag hulp bij wilt;
  • Vraag wat de gemeente voor u kan doen. Is iets niet duidelijk? Vraag door tot u het begrijpt
  • Vraag om een schriftelijk verslag. Zo kunt u nalezen of de situatie goed in beeld is gebracht en welke afspraken gemaakt zijn;
  • Spreek evaluatiemomenten af. Het keukentafelgesprek is een momentopname. Uw situatie kan veranderen.
_BT Clear

_BT Clear