Hulp bij het huishouden

De gemeenten Boxtel, Haaren, Meierijstad, Sint-Michielsgestel en Vught kopen gezamenlijk de hulp bij het huishouden in. Hiervoor zijn contracten afgesloten met verschillende aanbieders van huishoudelijke hulp.

_BT Clear

Een schoon en leefbaar huis is het uitgangspunt

Wanneer u huishoudelijke hulp nodig heeft, neemt u contact op met de gemeente. De gemeente geeft u toegang richting aanbieders van huishoudelijke hulp. Vervolgens bepaalt de aanbieder van de huishoudelijke hulp welke ondersteuning geboden moet worden voor een schoon en leefbaar huis. Een schoon en leefbaar huis is het uitgangspunt. Het gaat dan om de binnenkant van het huis en de vertrekken waar wordt geleefd. Als u bijvoorbeeld vijf slaapkamers heeft en er maar één gebruikt, wordt de kamer waar u slaapt, schoongemaakt. De overige slaapkamers vallen erbuiten. De afspraken hierover worden opgenomen in het ondersteuningsplan.

Hoe komt u in aanmerking voor hulp bij het huishouden?

  • Nadat u via loket WegWijs een aanvraag voor ondersteuning heeft aangevraagd, vindt er altijd een keukentafelgesprek plaats.
  • Samen wordt een ondersteuningsplan doorgenomen: welke andere oplossingen zijn er (sociaal netwerk)? Wat blijft er over voor de aanbieder?
  • Wanneer de cliënt niet zeker weet of de aangeboden hulp een schoon en leefbaar huis oplevert, gaan we een proefperiode in. De aanbieder komt dan na enkele weken nog eens op huisbezoek om te bekijken of het resultaat schoon en leefbaar is.
  • Als er een schrijnende situatie is, neemt de aanbieder contact op met de gemeente om de situatie te bekijken. Er wordt samen gekeken naar een passende oplossing.
  • In enkele gevallen is er naast huishoudelijke hulp meer ondersteuning nodig om een schoon en leefbaar huis te behalen. Dan vindt er overleg plaats met de cliënt (en eventueel mantelzorger), aanbieder en de gemeente. Met elkaar wordt gekeken naar het resultaat en of andere ondersteuning ingezet moet worden.

Huishoudelijke hulp voor mantelzorgers

Óók mantelzorgers kunnen hulp ontvangen bij de huishoudelijke hulp. Dit wordt de HHM-regeling genoemd. HHM staat voor Huishoudelijke Hulp voor Mantelzorgers. Via deze regeling kan een mantelzorger indien hij of zij aan de voorwaarden voldoet, aanspraak maken op huishoudelijke hulp voor een gereduceerd tarief.

De HHM-regeling is een regeling die zich bevindt in het voorportaal van de Wmo. Hier is dus geen keukentafelgesprek voor nodig. Om aanspraak te maken op deze regeling, kan er contact op worden genomen met het Steunpunt Mantelzorg. Indien u als mantelzorger samen woont met iemand die vanuit de Wmo huishoudelijke hulp ontvangt, dan komt u niet in aanmerking voor deze HHM-regeling. Dit komt omdat de Wmo huishoudelijke hulp óók rekening dient te houden met de situatie van de mantelzorger. Dan is de afspraak dat de cliënt die de huishoudelijke hulp vanuit de Wmo ontvangt (eventueel met de mantelzorger) altijd in gesprek gaat met de zorgaanbieder. De maatwerkregeling van de Wmo heeft voldoende basis om de betreffende cliënt adequate ondersteuning te bieden.

De HHM-regeling duurt maximaal één jaar. De gemeente geeft mantelzorgers de gelegenheid om in deze periode rustig te bekijken hoe de ondersteuning geregeld kan worden met inzet van hun eigen netwerk.

Lukt dit niet? Dan kan de mantelzorger een verzoek indienen bij Loket WegWijs om via de Wmo huishoudelijke hulp te krijgen. Hiervoor plant een medewerker van Loket WegWijs een keukentafelgesprek in.

Betaalbare zorg en ondersteuning

Het verstrekken van een voorziening is geen vanzelfsprekendheid. We kijken altijd naar andere mogelijke oplossingen. Wat kan iemand zelf nog en waarbij kan de omgeving (familie, buren, vrienden en/of kennissen) misschien helpen? Zijn er geen mensen die kunnen helpen? Dan helpt de gemeente het sociaal netwerk te versterken. Meer dan ooit hebben we iedereen nodig om ‘samen te zorgen’. Op deze manier blijft onze zorg betaalbaar. Inwoners die toch ondersteuning van de gemeente nodig hebben, krijgen dat.

Wat is een algemene voorziening?

Een algemene voorziening is een voorziening die in principe voor iedereen toegankelijk is. U hoeft hier geen indicatie voor te hebben. Neem zelf contact op met de organisatie van de algemene voorziening en vraag of u mag aansluiten. Vaak geldt voor het gebruik van een algemene voorziening wel een (kleine) eigen betaling. Deze eigen betaling is niet inkomensafhankelijk. Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn: de rolstoel uitleen, een was- en strijkservice, een boodschappen- of maaltijddienst of hulp van vrijwilligers.

Voor meer informatie over huishoudelijke hulp neemt u contact op met de gemeente.
Ook staat al veel informatie op de gemeentelijke website.

Wat is een individuele maatwerkvoorziening?

Een individuele maatwerkvoorziening is een voorziening waarvoor u na het (keukentafel) gesprek nog een aparte aanvraag moet indienen. De gemeente heeft dan twee weken de tijd om uw aanvraag te beoordelen. Daarvoor wordt vaak het verslag van het keukentafelgesprek gebruikt. In de wettekst staat de individuele maatwerkvoorziening als volgt omschreven: “Op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een persoon afgestemd geheel van diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen en opvang.” Voorbeelden van individuele maatwerkvoorzieningen zijn: hulp bij het huishouden, woningaanpassingen, een eigen scootmobiel, een pasje voor de regiotaxi, dagbesteding, of individuele begeleiding.

_BT Clear

_BT Clear