Vragen over de Wmo

 

Wat gebeurt er met bestaande indicaties die zijn afgegeven?

Ontvangt u nu zorg? Dan houdt u deze zorg tot de indicatie afloopt of tot uiterlijk 31 december 2015. In 2015 wordt duidelijk hoe dit vanaf 2016 gaat verlopen.

Wat gebeurt er met bestaande indicaties voor begeleiding, dagopvang en kortdurend verblijf?

Nee, eigenlijk werkt uw gemeente al vanaf 2012 op de ‘nieuwe manier’. Het doel is en blijft dat iedereen meedoet in de samenleving, ieder naar eigen vermogen. We kijken naar zorg dichtbij. We bepalen samen met u de ondersteuningsvraag. Wat kunt u zelf nog? Wat kan uw omgeving (familie, vrienden)? Is professionele hulp nodig? We kijken samen met u welke oplossing past.

Is de Wmo er straks alleen nog voor mensen met een laag inkomen?

Nee, de Wmo biedt ondersteuning voor iedereen. Voor veel Wmo voorzieningen moet u wel een eigen bijdrage betalen. De eigen bijdrage is afhankelijk van uw inkomen: hoe hoger het inkomen, hoe hoger de eigen bijdrage.

Wat als er niemand in de omgeving is die kan en wil helpen?

Als u niemand heeft die u kan helpen kijken we samen met u naar andere mogelijkheden. Kunnen bijvoorbeeld vrijwilligers of inwoners in de buurt iets voor u betekenen? Ook zijn er allerlei voorzieningen waar u mogelijk mee geholpen bent. Anders gaan we op zoek naar organisaties die u kunnen ondersteunen.

Word ik overgeleverd aan de willekeur van gemeenten?

Nee, als u bij de gemeente aanklopt voor hulp moet de gemeente onderzoek doen naar uw persoonlijke situatie. De gemeente gaat dan met u in gesprek. Bij dat gesprek kan ook een familielid, mantelzorger of een cliëntondersteuner (kosteloos) aanwezig zijn. Als uit onderzoek blijkt dat u het niet zelf redt, ook niet met hulp van uw omgeving of met algemene voorzieningen dan moet de gemeente u een maatwerkvoorziening aanbieden. Een maatwerkvoorziening is een individuele voorziening, zoals een woningaanpassing of specialistische dagbesteding. Als u de maatwerkvoorziening niet passend vindt, kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

Actuele informatie

Uw eigen gemeente biedt actuele informatie via de website en social media kanalen. De website www.hoeverandertmijnzorg.nl legt uit welke rechten u heeft bij de overgang naar de nieuwe zorg. Ook hebben gemeenten vaak nieuwsbrieven waarop u zich kunt abonneren. Op deze manier blijft u op de hoogte van alle veranderingen. Persoonlijke communicatie, een brief of gesprek, hebben altijd de voorkeur zodra er iets gaat veranderen in uw situatie als (toekomstig) cliënt van de gemeente.

Informatie over vergoedingen

Door een ziekte of handicap krijgen mensen vaak te maken met extra kosten. De website www.meerkosten.nl geeft tips over mogelijkheden om hiervoor een tegemoetkoming of vergoeding te ontvangen.