_BT Clear

‘Je krijgt ‘nee’ te horen, maar ‘ja’ komt er zeker’

‘Best spannend om hier te beginnen’, zegt Hans Maas over zijn overstap naar Sportcentrum Numansdorp. Op de sociale werkplaats van WIHW had hij het naar zijn zin. Maar Hans zocht meer uitdaging. Samen met zijn werkcoach maakte hij een lijstje van mogelijke werkgevers. Stef Smits, eigenaar van het sportcentrum: ‘Ik vond het mooi dat hij het lef had hier binnen te komen en om werk te vragen. Ik wilde graag wat voor hem betekenen.” En zo is Hans nu de vaste schoonmaker. Negen van de tien keer werkt hij zelfstandig. Stef: ‘En met veel plezier. Het enthousiasme straalt er vanaf!’ Iets waar Hans het helemaal mee eens is. ‘Een nieuwe omgeving, nieuwe collega’s en ander werk is even wennen. Maar het voelt goed. Ik heb het naar mijn zin. Het werk is erg leuk. Ik kan het mijn vroegere collega’s bij WIHW aanraden, werken bij een commercieel bedrijf. Maar zet wel eerst op een rijtje wat je graag voor werk wilt doen. En bij welke bedrijven. En dan gewoon binnenstappen bij die bedrijven. Je krijgt een paar keer ‘nee’ te horen, maar ‘ja’ komt er zeker.’ En de toekomst? Stef: ‘We hopen dat we zijn werk kunnen uitbreiden met andere taken. Bijvoorbeeld helpen achter de bar.’

Waar staat de cliëntenraad van WIHW voor?

_BT Clear

De cliëntenraad van Werk & Inkomen Hoeksche Waard (WIHW) is een onafhankelijke organisatie. Het staat los van Werk & Inkomen Hoeksche Waard. De cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd de directie over alles wat te maken heeft met een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz.

De doelstelling van de cliëntenraad is een wezenlijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de positie van mensen die rondom de armoedegrens leven. Het is daarom van groot belang dat u hen informeert over problemen, die te maken hebben met het sociale beleid. Als de contacten tussen u en de organisatie niet goed verlopen, kunt u de cliëntenraad op de hoogte brengen. Bij signalen van cliënten wordt er, samen met u, bekeken of het een persoonlijk of een bij meerdere cliënten voor-komend probleem is.

Indien u vragen heeft over of problemen ondervindt rondom uw uitkering kunt u terecht bij een medewerker van de cliëntenraad. Die kan u adviseren en u, indien nodig, doorsturen naar het juiste loket.

De cliëntenraad (CR) heeft de volgende taken en bevoegdheden:

  • De CR brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met het door het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur voorgenomen beleid.
  • De CR heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van beleid. Dit betekent dat de CR geen uitspraak kan doen over een klacht of een bezwaarschrift. Wel kan de CR een cliënt wijzen op de mogelijkheden die er zijn en, indien nodig, doorverwijzen.
  • De CR signaleert en inventariseert de vragen van de cliënten die bij hen bekend zijn, hiermee kan de CR advies geven over het gevoerde WIHW beleid.
  • De CR heeft elke drie maanden overleg met de directie van WIHW.
  • Bij een urgent probleem neemt de CR direct contact op met de directie van WIHW.

Hoe komt u met de cliëntenraad in contact?

U kunt de cliëntenraad telefonisch bereiken op 06-18591577 of 06-13471685. U kunt ook mailen naar [email protected] of een brief sturen naar:

Cliëntenraad van
Werk & Inkomen Hoeksche Waard
p/a Postbus 1568
3260 BB  Oud-Beijerland
E-mail: [email protected]

Indien noodzakelijk maken we met elkaar een afspraak voor een persoonlijk gesprek.

_BT Clear

Meest gestelde vragen:

Hoe vraag ik een uitkering aan?

Een aanvraag kan gedaan worden op de site www.werk.nl van het UWV. U heeft hier wel een DigiD inlogcode nodig. Heeft u geen DigiD, dan kunt u deze aanvragen via de website www.digid.nl.

Kan ik bijzondere bijstand aanvragen?

Als u een laag inkomen heeft en bijzondere kosten moet maken, kunt u bijzondere bijstand aanvragen bij Werk & Inkomen Hoeksche Waard (WIHW). De voorwaarden voor bijzondere bijstand zijn:

  • U heeft niet voldoende eigen geld, zoals inkomen of spaargeld.
  • U kunt de kosten niet door een andere instantie vergoed krijgen (bijvoorbeeld door uw zorgverzekeraar).
  • U krijgt alleen de goedkoopste variant of voorziening vergoed.

Ik heb financiële problemen, kan WIHW mij helpen met het oplossen hiervan?

Als u financiële problemen heeft, kunt u zich aanmelden bij de afdeling Schulddienstverlening van WIHW. Er volgt dan een vrijblijvend gesprek met één van de medewerkers over wat de mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen. Voor een afspraak kunt u WIHW bellen.

Ik heb hulp nodig bij het vinden van werk, kan WIHW mij hiermee helpen?

WIHW kan ondersteuning bieden bij het vinden van werk. Bel voor een afspraak met één van de medewerkers van het team Werk.

Meer vragen en antwoorden vindt u op de website www.wi-hw.nl. Staat uw vraag er niet bij, neem dan contact op met Werk & Inkomen Hoeksche Waard. Dit kan telefonisch op
088-647 11 00 of per mail naar [email protected].

_BT Clear
_BT Clear