Kinderen ontwikkelen zich in verschillende fasen. Bij elke fase horen vaardigheden en gedrag passend bij de leeftijd van het kind. Voor de ouders/opvoeders betekent dat elke fase een andere vaardigheid vraagt voor de opvoeding of
begeleiding van het kind. Hieronder een kort overzicht van de ontwikkelfasen, het bijbehorende gedrag en de aandachtspunten voor de ouders/opvoeders.
Het is belangrijk om daarbij te weten dat het onderstaande geldt voor een groot deel van de kinderen. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen tempo, dus het is altijd mogelijk dat uw kind in de ontwikkeling sneller of langzamer is. Maakt u zich daarover niet direct zorgen, want de ontwikkeling van een kind is van verschillende factoren afhankelijk. Mocht u er vragen over hebben, dan kunt u die stellen bij het consultatiebureau, schoolmaatschappelijk werk of Jeugdteam Hoeksche Waard. Zij zijn allemaal te bereiken via nummer 088-123 99 25 of per mail naar [email protected].
Ontwikkeling van het kind:
Behoeften van het kind:
Aandacht, structuur en rust.
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Herstellen en vinden van dagritme, organiseren van de inschrijving bij de gemeente en instellingen.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Ritme en behoeften van het kind centraal in gezin.
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Gebroken nachten.
Ontwikkeling van het kind:
Behoeften van het kind:
Structuur, response, starten met tandenpoetsen.
Omgeving:
Slapen op eigen kamer.
Ontwikkeling van het kind:
Behoeften van het kind:
Consequent gedrag van ouders, veiligheid bieden, ruimte geven om te ontdekken.
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Het kind slaapt onrustiger, starten met mediaopvoeding, stimulerend speelgoed.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Stimuleren taalontwikkeling (voorlezen/praten), twee keer per dag tanden poetsen, mee eten met gezin, flexibiliteit en creativiteit van ouder.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Negeren negatief gedrag, grenzen stellen, vertrouwen en veiligheid bieden.
Opvoedcapaciteiten:
Bij ouders ontstaat er in deze fase ook opvoedonzekerheid, het is belangrijk dat ouders op een lijn zitten over de opvoeding.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Benoem gevoelens, stimuleren zelf aankleden, geef complimenten en houd toezicht.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Stimuleren van spel en taalontwikkeling. Gewenst gedrag benoemen
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Samenwerken met school, loslaten en vertrouwen, vergroten sociale netwerk.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Positieve en stimulerende aandacht, uitleggen waarom regels belangrijk en nodig zijn, steunen, sturen en stimuleren.
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Erkennen, autonomie, loslaten en vertrouwen.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Delen van ervaringen (gevoelens en emoties), positieve en ondersteunende aandacht (waardevrij), ruimte voor experimenteren en ontdekken, open communicatie (luisteren, praten en onderhandelen), uitleg geven over gevolgen van bepaald gedrag
Aandachtspunten voor de ouders/opvoeders:
Zorgen, angsten en twijfels bij ouders nemen toe, pubers nemen afstand van ouders - leeftijdsgenoten zijn het referentiekader.
Ontwikkeling van het kind:
Opvoedcapaciteiten:
Acceptatie seksuele keuzes, stimuleren zelf oplossend vermogen, interesse laten blijven en mening niet direct ventileren. Verschuiving van opvoeder naar adviseur.