TAKEN NAAR DE
GEMEENTE,

WAT BETEKENT
DIT VOOR U?

Jeugd

De gemeente Apeldoorn is sinds 1 januari verantwoordelijk voor alle zorg voor en hulp aan jongeren tot 18 jaar. En in sommige gevallen tot 23 jaar. Dit ligt vast in de nieuwe Jeugdwet. Om iedereen goed te kunnen ondersteunen biedt Apeldoorn vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), met vier locaties in Apeldoorn, deskundige en professionele ondersteuning te bieden. Het CJG is dé plek waar (toekomstige) ouders, kinderen en jongeren uit de gemeente Apeldoorn terecht kunnen met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien.

Werk en inkomen

De uitvoering van de nieuwe Participatiewet is ook een taak van de gemeente. Hierin komen de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en een deel van de Wajong samen. Iedereen die kan werken maar geen baan heeft, kan bij de gemeente om hulp vragen. Ook mensen met een arbeidsbeperking kunnen bij ons terecht voor ondersteuning bij het vinden van werk. In Apeldoorn is het Werkplein Activerium het loket voor deze vragen en ondersteuning. Werkplein Activerium is een samenwerkingsverband tussen het UWV Werkbedrijf en de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst. In het Werkplein Activerium zijn ook de Stadsbank en het Jongerenloket gevestigd.

Van AWBZ naar Wmo

De derde grote verandering die dit jaar in Apeldoorn is ingegaan, is de taak van de gemeente om inwoners met een beperking of een chronische aandoening langer zelfstandig thuis te laten wonen. Zo kunnen zij blijven meedoen in de maatschappij. Hiervoor bestond de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) al. Nieuw is dat begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf en beschermd wonen vanuit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) aan de Wmo zijn toegevoegd. En daarmee dus ook aan het takenpakket van de gemeente. Medische zorg blijft de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars.

De gemeente Apeldoorn wil voor iedereen met een (nieuwe) ondersteuningsvraag de toegang zo gemakkelijk mogelijk maken. In het schema hiernaast ziet u waar u terecht kunt met welke vraag. Bij “Hoe werkt het?” leest u wat u kunt verwachten van de gemeente als u ondersteuning vraagt.

GOED OM TE WETEN

Iedereen wil graag zo lang mogelijk zelfstandig kunnen leven en blijven meedoen in onze samenleving. In Apeldoorn zijn veel diensten en plekken die daarbij kunnen helpen. En waar u terecht kunt zonder toestemming of doorverwijzing van de gemeente. Van ontmoetingsplekken bij u in de buurt tot ouderenadviseurs, een klussendienst of een maaltijdservice. Goed om te weten: op
www.apeldoorn.nl/wmo-loket vindt u veel nuttige adressen.

Hulp bij het boodschappen doen

Even een boodschapje doen. Het lijkt zo vanzelfsprekend. Maar als uw lichaam u beperkt, kan het een hele opgave worden. In Apeldoorn zijn diverse mogelijkheden om uw boodschappen te laten bezorgen. Door de boodschappenbus van vrijwilligersorganisatie De Kap bijvoorbeeld. Maar ook diverse supermarkten bezorgen aan huis. Bent u gebonden aan een rolstoel, maar wilt u wel graag zelf naar de supermarkt? Eén keer per maand kan het Rode Kruis u met een bus ophalen om samen de boodschappen te doen. De kosten voor de boodschappenhulp zijn gering. De consulenten van het Wmo-loket van de gemeente adviseren u graag.

Was service

Kleine wasjes, grote wasjes…, de wasserette van Omnizorg zorgt ervoor. Omnizorg Apeldoorn heeft een eigen wasserette waar heel Apeldoorn terecht kan met de vuile was. Een mooie oplossing voor inwoners die niet (meer) zelfstandig de was kunnen doen. De was wordt thuis opgehaald en schoon terug gebracht. De wasserette heeft ook een strijkservice. Inwoners met een laag inkomen kunnen korting krijgen via het Wmo-loket. De Wmo-consulenten van de gemeente adviseren u graag. Meer informatie vindt u op www.omnizorg-apeldoorn.nl.


HULP VAN EEN CLIËNTONDERSTEUNER

In de wirwar van informatie over belangrijke onderwerpen kunt u misschien behoefte hebben aan hulp. Iemand die een brief kan uitleggen, die de weg weet naar instanties voor hulp en ondersteuning. Of een persoon die met u meegaat naar een gesprek. Zo iemand noemen we een cliëntondersteuner. Een cliëntondersteuner is altijd onafhankelijk, kosteloos en geeft informatie en advies op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, (preventieve) zorg, jeugdzorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk & inkomen.

Cliëntondersteuning duurt in principe maar kort. De exacte duur is afhankelijk van uw vragen en uw situatie. Als er voor langere tijd ondersteuning nodig is, kan de cliëntondersteuner u helpen bij het aanvragen daarvan. Er zijn meerdere organisaties in Apeldoorn die cliëntondersteuning bieden. Deze organisaties kunt u vinden op www.apeldoorn.nl/wmo-loket. U kunt ook voor vragen over cliëntondersteuning contact opnemen met het Wmo-loket.

SAMEN GOED VOOR ELKAAR IN GEMEENTE APELDOORN