Maria: “Ik had een kennismakingsgesprek met Sabine en het voelde gelijk goed. Uit verschillende tests bleek al snel dat Mitchell een hoog IQ heeft. Verbaal is hij erg sterk, maar hij is minder sterk in dingen echt begrijpen of oplossingen zoeken. Dat zorgt ervoor dat iedereen hem eigenlijk altijd overschat.
Het was fijn om te weten wat er scheelt. De juf kon daar voortaan rekening mee houden. Hij kreeg in de klas een koptelefoon op als hij zich echt moest concentreren. Toch zat hij nog vaak voor straf op de gang, zocht ruzie en zijn gedrag beïnvloedde de sfeer thuis. Ik belde Sabine opnieuw. Uit een reeks nieuwe tests bleek toen dat hij ADHD heeft. Ik schrok, want ik wilde hem absoluut geen medicijnen geven. Sabine liet mij daar vrij in en drong niets op. Heel prettig.
Mitchell heeft pillen altijd vreselijk gevonden, maar al snel nam hij zijn medicijnen tegen ADHD elke ochtend trouw in. Ik had zoveel vooroordelen, maar nu zie ik hoe hij tot rust komt, weer overzicht heeft, en over dingen nadenkt. Het is een wereld van verschil.
Ik ben blij dat ik bij De Opvoedpoli terecht ben gekomen. Ik wist niet dat zorg zo persoonlijk kon zijn. Sabine was er voor mij met advies op maat als ik dat nodig had. De rust is teruggekeerd in huis.”
De meeste kinderen in Nederland groeien zonder al te veel hobbels op tot volwassenen en vinden hun plek in de maatschappij. Voor een aantal kinderen is dit minder vanzelfsprekend. Zij ondervinden soms problemen op school of thuis. Veelal zijn deze problemen met tijdelijke ondersteuning op te lossen.
Als er sprake is van problemen op school én in de thuissituatie, dan is dit vaak moeilijker om op te lossen omdat de zorgen zich vaak lijken te vermengen. Het is dan vaak lastig om een effectieve aanpak te vinden en hiermee op school en thuis de gewenste veranderingen te bewerkstelligen.
De samenwerking tussen school en de ondersteuning in de thuissituatie moeten op elkaar worden afgestemd.
In Haarlemmermeer werkt de ondersteuning op school (onderwijsbegeleiders van het Brugteam) nauw samen met de ondersteunende partijen in de thuissituatie. Dit kan bijvoorbeeld een consulent van het CJG zijn of een schoolcoach, de jeugdgezondheidszorg of leerplicht. Dat deze samenwerking tussen deze professionals alleen niet genoeg is laat het onderstaande voorbeeld uit Badhoevedorp mooi zien.
Het ging hier om een 7 jarige jongen die zowel op school als thuis forse problemen had. Op school was hij al blijven zitten en thuis waren er in de opvoeding en de opvoedingssituatie veel problemen. Door ondersteuning in de thuissituatie en op school te organiseren waarbij de samenwerking tussen de ouders, school, het Brugteam en de Jeugdgezondheidszorg goed op elkaar waren afgestemd heeft deze aanpak voor dit gezin een goede bijdrage geleverd in het oplossen van een groot gedeelte van de problemen thuis en op school! Zie ook de animatie ondersteuning in en rondom school op: www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl