ADHD vroegtijdig signaleren biedt oplossingen

_BT Clear

“ADHD komt veel voor. Soms in lichte mate, soms duidelijk aanwezig. Gelukkig kun je door het vroegtijdig te signaleren veel van de problemen voor zijn”, verklaart gezondheidszorgpsycholoog Tirtsa Ehrlich van de ADHD-poli van Kenter Jeugdhulp.

_BT Clear

“Kinderen met ADHD zijn namelijk niet ongemotiveerd, lui of vervelend”, vervolgt Ehrlich, “Er is helaas nog veel onbegrip omtrent ADHD, terwijl er met een vroegtijdige diagnose een heleboel oplossingen voor te vinden zijn.”

Signaleren

Als ouder kun je een belangrijke rol spelen in het vroegtijdig herkennen van signalen die kenmerkend zijn voor ADHD. ADHD heeft drie hoofdkenmerken: aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit. “Aandachtstekort betekent niet dat iemand te weinig aandacht ontvangt, maar gaat om concentratieproblemen. Mensen met ADHD hebben moeite met focussen en zijn snel afgeleid. Ze zijn daarnaast hyperactief en impulsief; ze praten veel, hebben veel energie en kunnen hierdoor overbeweeglijk zijn en dingen doen of zeggen zonder er over na te denken.
Als je de genoemde symptomen op tijd signaleert, is daar goed op in te spelen. Zo geldt dat ook voor ADD. Mensen met ADD kampen in tegenstelling tot mensen met ADHD vooral met aandachtstekort. Ze zijn dromerig en vinden het moeilijk hun aandacht bij zaken te houden.”

Begeleiding

“Een positieve benadering door en juiste begeleiding van hun omgeving zijn belangrijk voor een goede omgang met ADHD. Bij juiste begeleiding kan een kind zijn school afronden, een baan op niveau vinden en relaties opbouwen. Als je rekening houdt met de stoornis, dan is de kans op schooluitval en risicovol gedrag klein. Met begeleiding en medicatie bij ernstige vormen is ADHD goed te behandelen.”

Meer informatie

Voor onderzoek en behandeling kunt u terecht bij de ADHD-poli van Kenter Jeugdhulp. Verdere informatie over aanmelding en Kenter Jeugdhulp vindt u op www.kenterjeugdhulp.nl.

“Door ADHD vroeg te signaleren, voorkom je veel onbegrip en problemen”

_BT Clear

Kinderfysiotherapie maakt bewegen weer leuk

De praktijk voor kinderfysiotherapie Hoofddorp heeft een enthousiast team dat gespecialiseerd is in het onderzoeken, trainen en stimuleren van het bewegen van kinderen in de leeftijd van 0-16 jaar.

_BT Clear

Denk voor kinderfysiotherapie bijvoorbeeld aan: moeite hebben met gymvaardigheden, veel vallen of struikelen, onhandig zijn, stijf bewegen, angst voor bewegen, snel moe zijn en moeite hebben met de fijne motoriek (bijvoorbeeld knutselen, schrijfproblemen). Maar denk ook aan pijnklachten, revalidatie na botbreuken, sportklachten, andere stand van rug, heupen, knieën en dergelijke. We kunnen ook wat betekenen bij concentratieproblemen, moeite met stil zitten, niet durven schommelen.

Fleur vertelde dat ze het helemaal niet erg vindt om hier te oefenen. “In een grote gymruimte met veel spelmateriaal: wauw! Dan is oefenen pas echt leuk.” En ze vertelde laatst dat ze bijna niet meer viel en met gym nu ook over de evenwichtsbalk kan lopen! De ouders van Bas zijn heel blij dat het schrijven nu leesbaar is geworden. Bas zelf ook: “Schrijven is nu een leuk vak op school!”
Bij baby’s kunt u denken aan voorkeurshouding, moeite met bewegen, niet graag op de buik willen liggen, veel huilen en overstrekken of juist weinig spierspanning hebben.
De moeder van Stijn vindt het fijn dat ze met de kinderwagen met de lift naar ons toe kan komen. De praktische tips die ze gekregen heeft voor het verminderen van de voorkeurshouding van het hoofd van haar kindje, helpen heel goed. Dat we ook aan huis komen had veel voordelen. “Thuis oefenen en praktische tips krijgen was heel handig”, vertelt ze.

Ouders vinden het fijn dat we veel overleg hebben met scholen, kinderdagverblijven, (para) medici en de sociale dienstverlening (orthopedagogen/psychologen) en dergelijke. Kijk voor meer
informatie op onze website: www.kinderfysiotherapiehoofddorp.nl

Fleur, Bas en Stijn zijn fictieve namen.

_BT Clear
deze krant wordt u aangeboden door het centrum voor jeugd en gezin haarlemmermeer
_BT Clear