_BT Clear

Voorwoord

Beste inwoner van Ede,

In onze gemeente helpen vrienden, familie en buren elkaar dagelijks als er hulp nodig is. Ook staan er professionals klaar die u op weg kunnen helpen wanneer het zelf even niet lukt. Die ondersteuning moet toegankelijk zijn en bereikbaar. En daarbij moet uw hulpvraag centraal staan. Bij extra ondersteuning kunt u denken aan de situatie dat het niet lukt om op tijd uw rekeningen te betalen, u te maken heeft met relatieproblemen of hulp nodig hebt bij het regelen van uw zorg. In onze gemeente zijn er allerlei plekken waar u dan terecht kunt voor hulp en advies. Daarover leest u meer in deze zorgkrant.

Aan de hand van interviews, achtergrondartikelen en persoonlijke verhalen krijgt u een indruk van wat er in Ede mogelijk is op het gebied van zorg en ondersteuning, maar het is zeker niet compleet. Er gebeuren veel mooie dingen in onze gemeente. Ik ben er trots op hoe zich hier dagelijks vele inwoners, vrijwilligers en professionals voor inzetten.

Zo leest u in deze zorgkrant over het dorpshuis de Aanloop in Otterlo, een plek waar jong en oud elkaar sinds jaar en dag op een laagdrempelige manier ontmoet. Ook vindt u in deze krant informatie over jongerenorganisaties die actief zijn in onze gemeente, en over onafhankelijke inwonersondersteuners die u kunnen bijstaan bij het aanvragen of organiseren van uw zorg.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden uit het totale aanbod in deze krant. Ik hoop van harte dat deze informatie u verder op weg helpt.

Ik wens u veel leesplezier.

Hester Veltman-Kamp
Wethouder gemeente Ede


Colofon

Concept en realisatie
I: www.ettmedia.nl
T: 050 313 76 00
@ETTMedia

I: www.skitter.nl
T: 050 750 15 91

Teksten en redactie Afdeling Bestuur & Communicatie gemeente Ede
Vormgeving Afdeling Bestuur & Communicatie gemeente Ede, Skitter - Groningen

Teksten en redactie
&Teksten in samenwerking met de in de redactie genoemde organisaties.

november 2021

Overname van artikelen is alleen toegestaan mits ETT Media hier toestemming voor heeft gegeven. ETT Media is niet aansprakelijk voor fouten en/of omissies in deze krant.

Onafhankelijke inwoners­ondersteuners in Ede wijzen de weg

Wilt u hulp of advies bij het aanvragen of organiseren van uw zorg? Een inwonersondersteuner kan u helpen. U kunt de inwonersondersteuner ook vragen om bij een maatwerkgesprek aanwezig te zijn. Deze inwonersondersteuner is niet verbonden aan de gemeente en is dus onafhankelijk. Inwonersondersteuning is gratis en wordt in de gemeente Ede aangeboden door de organisatie Stimenz. Al verschillende inwoners weten de weg te vinden naar de onafhankelijke inwonersondersteuners van Stimenz in Ede.

Inwoners van de gemeente Ede hebben recht op onafhankelijke inwonersondersteuning

Zo ook Magda (45) uit Ede. Ze moet verschillende operaties ondergaan en heeft naderhand verzorging en praktische hulp in huis nodig. Samen met de inwonersondersteuner krijgt ze haar situatie goed in beeld en wordt er een plan gemaakt: welke stappen moeten we nemen?
Nu Magda wat overzicht heeft, worden haar zorgen al meteen een stuk minder. Via het Wmo-loket kan ze tijdelijke thuiszorg aanvragen. En ze kan praktische hulp vragen aan diverse vrijwilligersorganisaties in Ede. Zo heeft ze geregeld dat een vrijwilliger haar helpt met de boodschappen. De buren helpen waar nodig ook graag een handje mee, zoals bij het uitlaten van haar hondje. Nu veel dingen geregeld zijn, kan ze haar aandacht op de voorbereiding van de operaties richten. De inwonersondersteuner houdt contact, zodat er snel geschakeld kan worden als de situatie van Magda verandert.

Wat doet een onafhankelijke inwonersondersteuner?

De inwonersondersteuner kan helpen de vragen en wensen op een rij te zetten: meegaan naar een gesprek met een instantie, helpen met de voorbereiding van een gesprek,

uitleggen hoe sommige wetten en regels werken of ondersteunen bij een aanvraag voor bepaalde zorg of hulpmiddelen. Samen met u kijkt de inwonersondersteuner naar de mogelijkheden. De ondersteuner kent de weg naar verschillende instanties en organisaties in Ede. Ook kijkt hij of zij of er mensen in de omgeving zijn die u verder kunnen helpen. Hierbij houdt u natuurlijk altijd de regie over uw situatie.

Meer informatie of vragen?

De onafhankelijke inwonersondersteuner staat graag voor u klaar. Vanwege het coronavirus is digitale ondersteuning ook mogelijk. Inwonersondersteuners van Stimenz zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur via telefoonnummer:
(088) 784 64 89.
Mailen kan ook: [email protected]. Of kijk voor meer informatie op
www.stimenz.nl/inwonersondersteuningede.

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear