“We laten onze thema’s écht
aansluiten op de leefwereld van ouders”

Onze socialemediaspecialisten werken hard om de beste informatie met ouders en professionals te delen via Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en Twitter. “Dat doen we samen met onze jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen en (ortho)pedagogen, maar óók met onze volgers”, vertelt Lynn. Haar collega Laura vult aan: “Zo leuk, we mogen zelfs bij ouders thuis filmen!”

Bewegen, lekker slapen, veiligheid en scheiden: allemaal thema’s die je tegenkomt op onze socialemediakanalen. Elke maand staat in het teken van een ander onderwerp, zodat je er alles over te weten kan komen. Jij en duizenden andere ouders en professionals. Want in een paar jaar tijd gingen we van 1.100 naar 11.000 volgers op Facebook. “Door corona nam het een enorme vlucht”, vertelt adviseur sociale media Lynn Spoor-Nanning. “Eerst werkte ik zo’n anderhalve dag per week aan content verzamelen voor de socials, nu hebben we er een dagtaak aan!”

“Wat wil je weten?”

Lynn: “Het werk begint met het uitzoeken van de thema’s. Daarvoor kijken we waar onze professionals veel vragen over krijgen tijdens consulten en via het klantcontactcentrum, en op welke onderwerpen ouders zelf op zoeken op onze website. Zo weten we zeker dat de thema’s die we behandelen ook écht aansluiten op de leefwereld van ouders. Ook besteden we aandacht aan feest- en themadagen en -weken.

Via de sociale media vragen we onze volgers aan het begin van iedere maand wat ze willen weten over een onderwerp en of ze tips hebben voor anderen. Samen met onze professionals bepalen we wat goede informatie is om te delen.”

Delen en taggen

De socialemediaberichten richten zich op een bepaalde doelgroep. Denk aan ouders met een baby, pubers of kinderen in de basisschoolleeftijd. “Eerst dachten we dat ouders dat misschien niet prettig zouden vinden: informatie tegenkomen die niet voor hen is bestemd”, vertelt communicatiemedewerker Laura van de Graaf. “Gelukkig bleek tijdens een gesprek met ons ouderpanel dat ze die informatie juist weer graag delen met anderen. Want ook al hebben ze zelf geen puber in huis, de buurman of collega staat te springen om tips! Erg leuk om te zien dat mensen elkaar daarvoor taggen in die berichten.”

Nóg meer interactie

Veel ouders reageren op onze oproepen om mee te werken, bijvoorbeeld bij het maken van video’s of deze CJG-krant. “Dat mensen hun ervaringen en enthousiasme willen delen, daar word ik blij van”, vertelt Lynn. “Laatst filmden we een paar mooie videorubrieken bij ouders thuis, onder andere over hoe je de band met je kind versterkt. Wat ons betreft komt er nog veel meer van dat soort interactie. Want als ouders van zich laten horen, is dat fijn voor andere ouders én voor onze professionals. Zo krijgen we nog meer kans om onze dienstverlening goed af te stemmen.”

“Volg jij ons al?”

_BT Clear

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door:

_BT Clear